گزارش و تحلیل

حمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی +عکس

© Photo / HAMID MAHISEFATحمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی
حمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دلم می خواهد در روسیه برای ایرانیان برنامه داشته باشم و شخص آقای پوتین را ملاقات کنم.

اسپوتنیک — حمید ماهی صفت را می توان نخستین مرد جک گوی بعد از انقلاب نامید که توانست با روحیه طنز خود جلودار این دسته از فعالیت ها باشد که در حال حاضر به آن استندآپ کمدی گفته می شود. او در مدت کمی توانست یگانه مرد طنز ایران باشد و صحنه های بسیاری را با طنازی خود بگرداند.

 او از دوران مدرسه، حدود سال ۱۳۵۰ که تقریبا ۱۳ ساله بود، روحیه جک گویی داشت و به این کار می پرداخت. علاقه او در آن زمان به جک گفتن بود چرا که فعالیتی به نام "استندآپ کمدی"  که عمر آن در ایران زیر یک دهه است، وجود نداشت. از سال ۱۳۷۵ این فعالیت بصورت شغل برای این چهره دوست داشتنی درآمد و تا به امروز نیز ادامه دارد. بی شک می توان گفت که او در این زمینه بسیار موفق بوده است تا حدی که می توان گفت به رغم اینکه افراد زیادی تحت عناوین استندآپ کمدین، تقلید کننده صدا و یا تعریف کننده خاطره فعالیت می کنند اما او به عنوان جک گو یکه تاز و منحصر بفرد است.

 وضعیت استند آپ کمدی در ایران از نگاه حمید ماهی صفت 

به نظر من دیر این اتفاق در "ایران" روی داد اما اتفاق خوبی افتاد. چون این کار ایجاد شادی می کند و شادی روغن کاری هر جامعه ای است. افرادی که از صدا سیما شروع کردند مسلما خط قرمزهایی را رعایت کردند اما افرادی چون من به دلیل اینکه از صدا و سیما شروع نکردم خط قرمزهای گسترده تری داشتم و بیشتر مورد توجه قرار گرفتم.

  اسپوتنیک: نظر شما در مورد برنامه خندوانه و استعداد یابی در این زمینه چیست؟ 

نگاه من نسبت به این قضیه کلی تر است. من کار دوست خوبم آقای "رامبد جوان" را می پسندم و معتقدم که کار بزرگی انجام داده است. افرادی که در این برنامه تربیت می شوند باید روی آنها بسیار کار شود و هنوز در ابتدای راه هستند. من با اینکه ۴۷ سال است که در این کار هستم هنوز خود را دکتر این کار نمیدانم.

© Photo / HAMID MAHISEFAT حمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی
 حمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی  - اسپوتنیک ایران
حمید ماهی صفت نخستین استندآپ کمدین ایرانی

 اسپوتنیک: استندآپ کمدین چه مهارت هایی را باید داشته باشد؟

شخص جک گو باید از تاریخ، جغرافیا، اقوام و فرهنگ های مختلف، سیاست، گفتار، فن بیان، مخاطب شناسی و زبان بدن چیزهای زیادی بداند.

 اسپوتنیک: به نظرتان علت کم کاری نخستین استند آپ کمدین ایرانی جیست؟

این ذهنیتی است که خیلی ها دارند و قطعا باید بگویم که در اشتباهند چون از اجراهای من با خبر نیستند. حدود ۴ سال است که من تصمیم گرفتم بیشتر وقت خود را به اجراهای خصوصی مردم و ارگان ها اختصاص دهم. این کار نیاز به تبلیغ و فراخوانی مردم در برج میلاد و یا سالن های دیگر و شبکه های اجتماعی ندارد، بنابراین کمتر به چشم آمدم. با انتخاب سیاست چراغ خاموش به جای ماهی ۱ شب، ماهی ۲۰ شب بصورت خصوصی برای مردم و یا حتی عروسی های کلاس بالا در هتل های خوب برنامه دارم. از دیگر مکان های اجرای برنامه های من، جشنواره های خصوصی، اختتامیه ها یا افتتاحیه هایی است که مخصوص به عده ای است که دعوت شده اند و نه برای کسانی که بلیط خریدند.

 اسپوتنیک:  آیا در رابطه با بهتر شدن استندآپ در ایران فعالیتی خواهید داشت؟

بسیاری از دنبال کننده های من در شبکه های اجتماعی در خواست دارند که برای آنها کلاس های آموزشی برگزار کنم اما اینچنین فعالیت هایی باید روال قانونمندی را طی کند که کمی مشکل است. از طرف دیگر اینکار نیاز به عشق زیادی دارد که هنوز شخصی را که این میزان علاقه در او باشد، پیدا نکرده ام. برنامه آینده من ادامه دادن اجراها بصورت خصوصی مانند قبل است.

 اسپوتنیک: آیا تا بحال به روسیه برای اجرای برنامه آمده اید؟

متاسفانه به روسیه سفر نکرده ام اما برای تفریح به کشور گرجستان رفته ام. بسیار مایل هستم که در کشور روسیه برای فارسی زبانان و ایرانیان برنامه ای داشته باشم چرا که فقط چند جا در جهان وجود دارد که به آن سفر نکرده ام و یکی از آنها کشور روسیه است. همین جا از عوامل خبرگزاری "اسپوتنیک"  می خواهم تا مدیریت این کار را بر عهده بگیرند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала