چرا میلیاردها یورو صادراتی ایران ناپدید شدند؟

© Fotolia / Eyetronicیورو
یورو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میلیاردهای صادرات غیر نفتی ایران به کشور برنگشتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»،مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه 15.7 میلیارد یوور ارز صادرات غیرنفتی به اقتصاد کشور برنگشت، گفت:«صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند».

قیمت باشگاه پالرمو ایتالیا،ده یورو - اسپوتنیک ایران
قیمت باشگاه پالرمو ایتالیا،ده یورو

وی در ادامه گفت:«در حوزه واردات کالا مشکل زیادی وجود نداشته است و بخشی از نیازهای ارزی این حوزه توسط بانک مرکزی و بخشی هم از طریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی سامانه «نیما» پاسخ داده شد. برخی اخبار و شیطنت سایت ها و شبکه های اجتماعی بر روی بازار ارز اثر می گذاشت اما تصمیمات اخیر بانک مرکزی مبنی بر مداخله هدفمند و هوشمند بانک مرکزی موجب آرامش در این بازار شد.

کسرایی پور با اشاره به اینکه اکنون مبنای قیمت گذاری گمرک، نرخ ارز در سامانه نیما است، ادامه داد:«بر اساس آمار 8 ماهه گمرک، حدود 27.8 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم که از این مبلغ 6.4 مربوط به میعانات است و 21.4 باقی می ماند که از این رقم 5.7 میلیارد یورو به سامانه «نیما» وارد شده است یعنی حدود 27 درصد ارز حاصل از صادرات. البته با توجه به اینکه صادرکنندگان 3 ماه فرصت دارند ارز حاصل را به کشور برگردانند شاید این رقم تغییر کند و بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی است.

بنابراین 15.7 میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.از 5.7 میلیارد یورو که به بازار سامانه «نیما» وارد شده است تقریبا 82 درصد مربوط به شرکت های پتروشیمی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала