گزارش و تحلیل

دلار پایین آمد، پس قیمت کالا چی؟

© Flickr / Adam Jonesدلار پایین آمد، پس قیمت کالا چی؟
دلار پایین آمد، پس قیمت کالا چی؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از 13 آبان بر عکس تصور بسیاری کاسبکاران به جای اینکه قیمت ارز بالا برود قیمت ارز در ایران روز به روز روند کاهشی به خود گرفته و امروزه دلاری که تصور می شد بعد از 13 آبان به بالای 20 یا 25 هزار تومان برسد چیزی حدود 11 هزار تومان معامله می شود.

البته در مقایسه با قیمت دلار که سال گذشته حدود 3500 تومان بود شاید خوشحالی ما ایرانی ها خوشحالی معنی داری نباشد کما اینکه همه اقتصاد دان ها تاکید دارند که قیمت ارز مهم نیست بلکه ثبات آن مهم است، یعنی اگر حتی قیمت ارز قرار باشد یک تومان باشد و یا یک ملیون تومان هیچ اهمیتی ندارد فقط مهم این است که این قیمت ثابت باشد و تغییر نکند چون تغییر این قیمت چه صعودی چه نزولی به ضرر اقتصاد و مردم می باشد.

امروزه چیزی حدود پنج قیمت برای ارز در ایران وجود دارد که در هیچ جای دنیا قابل مشاهده نمی باشد، به این دلیل برخی اقتصاد دان ها پیش بینی می کنند که هدف اصلی بانک مرکزی ایران هم این باشد که قیمت بازار آزاد و قیمت ارز دولتی را به هم نزدیک کند تا در نهایت یک قیمت ثابت تک نرخی برای ارز اعلام کند. 

دلار پایین آمد - اسپوتنیک ایران
دلار پایین آمد

از سوی دیگر مشخص است هدف اصلی دولت ایران این بود که روز 13 آبان را به روز شکست برنامه های ایالات متحده تبدیل کند و به همین دلیل هر آنچه تدابیر در اختیار داشت قبل از 13 آبان اتخاذ کرد تا بعد از 13 آبان و اعلام تحریم های جدید ترامپ بر علیه ملت ایران آب از آب تکان نخورد و همه نقشه های آمریکایی ها خنثی شود.

به هر حال همه آنهایی که اقتصاد ایران را رصد می کنند بخوبی می دانند که هنوز کنترل اقتصاد پولی و ارزی در ایران در اختیار بانک مرکزی ایران و هنوز دولت و بانک مرکزی آنقدر قدرت دارند تا بتوانند خود در مورد قیمت ارز تصمیم بگیرند و همه خورده فروشان در بازار هم جمع بشوند معادل حد اکثر 20 درصد می توانند روی بازار ارز و سکه تاثیر بگذارند و احتمالا بسیاری مشاهده کردند که بانک مرکزی ایران در چند نوبت اجازه داد قیمت ارز بالا برود و سپس وارد عمل شد تا روز دلالان ارز را به شب سیاه تبدیل کند.

حال از کل این ماجراها بگذریم اصل ماجرا این است که وقتی قیمت ارز در حال افزایش بود بسیاری از تاجران و فروشندگان کالای خود را احتکار می کردند و از فروش خودداری می نمودند و علیرغم اینکه کالای خود را با قیمت های پایین تر خریداری کرده بودند ولی منتظر بودند تا قیمت ارز به بالاترین رقم خود برسد و کالای خود را بر همان اساس قیمت گذاری کنند.

متاسفانه ضعف نظارت هم به این کاسبکاران اجازه داد هر طور می توانستند با ارزاق مردم بازی کنند. 

دلار کانال عوض کرد - اسپوتنیک ایران
دلار کانال عوض کرد

حال که قیمت ارز روند نزولی به خود گرفته همان کاسبکاران قیمت کالای خود را بر اساس قیمت دلار 14 یا 15 هزار تومان تثبیت کرده اند و حاضر نیستند قیمت ها را پایی بیاورند و وقتی که مردم می گویند خود قیمت دلار مثلا شده 11 هزار تومان کاسبکاران می گویند ما کالا را با دلار 15 هزار تومانی خریده ایم و با همان قیمت می فروشیم.

سوالی که اینجا مطرح می باشد این است که آیا دستگاه های نظارتی نباید وارد عمل شوند و با این کاسبکاران برخورد کنند؟

اگر ماجرا فقط به کالای وارداتی ختم می شد شاید می شد از آن چشم پوشی کرد اما در حال حاضر با یک قدم زدن در بازار مشاهده می کنیم حتی قیمت کالای داخلی مانند مرغ و گوشت و برنج و روغن و لبنیات و… همه بالا رفته و همان بالا مانده، حال قیمت خانه و ملک و ماشین و… بماند پیش کش. 

این بدین معنا است که حقوق بگیران ایرانی مجبور می باشند دو طرفه ضرر کنند هم ضرر افزایش قیمت ارز را پرداخت کنند و هم ضرر کاهش قیمت ارز.

عملا در واقع امروزه کالایی که به دست مصرف کننده ایرانی می رسد حتی در مقایسه با قیمت ارزی آن نیز بالاتر از کشورهای همجوار می باشد.

اینکه مثلا بحث این شود که در سال آینده قرار است حقوق ها 20 درصد افزایش یابد که نمی تواند دردی را از کسی دوا کند. 

قطعا مردم ترجیح می دهند هم قیمت ها ثابت بماند هم حقوق ها، چون هر اقتصاد دان ساده ای می تواند به شما بگوید که افزایش 20 درصدی حقوق ها یعنی افزودن 20 درصدی نقدینگی در جامعه و این به معنای این است که علاوه بر تورم فعلی مردم باید منتظر یک تورم 20 درصدی دیگر نیز باشند و همان سیکل معیوب سابق که سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم ادامه خواهد یافت.

بسیاری باور دارند یکی از اصلی ترین دلایلی که قیمت ارز افزایش داشت همان افزایش نقدینگی و بدهی بانک ها که سودهای کلان به مردم می دادند بود و در واقع این بدهی ها از جیب خود مردم جبران شد.

آیا وقت آن نرسیده که این سیکل معیوب جایی متوقف شود؟

چرا باید در مملکت ما همیشه انتظار داشت که سال آینده قیمت ملک و مسکن و ماشین و خورد و خوراک و ارز و… افزایش یابد؟


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала