اهمیت تعیین کننده کنفرانس تهران برای لهستان

اشتراک
28 نوامبر سال 1943 میلادی یعنی 75 سال قبل کنفرانس تهران با شرکت ژوزوف استالین، تئودور روزولت و وینستون چرچیل رهبران شوروی، آمریکا و بریتانیا، متفقین در جنگ با آلمان نازی آغاز شد.

 

ماریوش وولوس (Mariusz Wołos) ، تاریخ دان لهستانی در مصاحبه با اسپوتنیک از اهمیت سرنوشت ساز کنفرانس تهران برای کشور خود سخن گفت.
ماریوش وولوس خاطرنشان ساخت در آن زمان رهبران کشور های غربی در مقابل استالین به عنوان رهبر کشوری که سنگینی اصلی بار جنگ با ارتش نیرومند آلمان نازی بر دوش او بود، گذشت می کردند و استالین می توانست شرایط خود را به دیگران دیکته کند. در پائیز سال 1943 پیش درآمدهایی برای تشکیل حکومت کمونیستی در لهستان بر اساس اتحادیه میهن پرستان لهستان وجود داشت و استالین این اتحادیه را دولت آینده لهستان می دانست. اعضای سه کشور متفق نه در کنفرانس یالتا بلکه در کنفرانس تهران درباره موضوع لهستان بطور تمام و کمال مذاکره کردند.
تاریخ دان لهستانی افزود ایده ها و تصمیمات مورد بحث در تهران در سال 1943 بر امید های لهستانی ها برای احیای جمهوری دوم سابق خود خط بطلان کشیده و آنها بخشی از اراضی شرقی خود را از دست دادند.
یادآور می شود پس از دستیابی به پیشرفت نظامی قطعی در جبهه شوروی و آلمان در سال 1943، تمام پیش درآمدها برای تشکیل یک کنفرانس مشترک سه گانه شکل گرفت. فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل مدتها بود از رهبر شوروی خواستار برگزاری چنین جلسه ای بودند. سران ایالات متحده و بر این باور بودند که موفقیت های بیشتر ارتش سرخ منجر به تقویت قابل توجه مواضع اتحاد شوروی در صحنه جهانی می شود. افتتاح جبهه دوم ، موضوع اصلی در کنفرانس تهران، نه تنها به عملیات کمک متفقین به شوروی ، بلکه همچنین به وسیله ای برای حفظ نفوذ ایالات متحده و بریتانیا در جنگ جهانی دوم تبدیل می شد. افزایش اعتبار شوروی به ژوزف استالین اجازه داد تا با اصرار بیشتری بر موافقت متفقین با پیشنهادات خود پافشاری کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала