آنزیم ها را می توان از راه دور کنترل کرد

© Depositphotos.com / Everythingpossنظریه پزشکی آینده
نظریه پزشکی آینده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه راهکار جدید کنترل کار آنزیم ها از راه دور ابداع شده است.

به گزارش اسپوتنیک، متخصصان دانشگاهETMO-فناوری اطلاعات، مکانیک و اپتیک روسیه راهکار جدیدی را برای کنترل عملکرد آنزیم ها از راه دور با استفاده از امواج رادیویی ابداع کرده اند که در آن از یک ساختار خاص آنزیم و نانوذرات مغناطیسی استفاده می شود.

در این شیوه، نانوذرات مغناطیسی امواج رادیویی را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می کنند، درنتیجه فرآیندهای آنزیمی تا چهار برابر تسریع می شود.

درمان درد عضلات با نانوذرات طلا - اسپوتنیک ایران
استفاده از نانوذرات طلا در درمان

برای این منظور محققان ساختار خاصی را تهیه کردند که در آن یک آنزیم درون یک چارچوب متخلخل از جنس نانوذرات مغناطیسی قرار می گیرد. هنگامی که میدان مغناطیسی روی این ساختار اعمال می شود، نانوذرات امواج رادیویی را جذب کرده و گرم می شوند. در نتیجه انرژی بیشتری به آنزیم منتقل شده و فرآیند آنزیم تسریع می شود.

در آزمایش اولیه با استفاده از آنزیم کربنیک آنهیدراز (carbonic anhydrase) که در واکنش های مربوط به تشکیل یا تجزیه اسید کربنیک در بدن نقش دارد، محققان دریافتند این شیوه قادر است فرآیندهای آنزیم را بیش از چهار برابر تسریع کند.

آنزیم ها در مجموعه ای از فرآیندها در بدن جانداران نقش دارند و میزان کارآیی آن ها در این فرآیندها به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا فعالیت آنزیم ها به صورت شیمیایی کنترل می شود، اما محققان نشان دادند فعالیت آنزیم ها را می توان با استفاده از روش های فیزیکی و از راه دور نیز کنترل کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала