ابتکارات جدید اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران

© AFP 2023 / DIETER NAGLعراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران از طراحی ابتکارات جدیدی در خصوص سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (اس پی وی) برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه تهران خبرداد و گفت: مذاکرات کارشناسی با اروپایی ها در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: «دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره کنندگان هسته ای انگلیس و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت:«ابتکارات جدیدی در خصوص اس پی وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد».

اظهارات موگرینی درباره ایجاد مکانیسم مالی با ایران - اسپوتنیک ایران
اظهارات موگرینی درباره ایجاد مکانیسم مالی اروپا با ایران

به گزارش ایرنا، طرح سازو کار ویژه مالی اتحادیه اروپا طرحی است که در نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد رونمایی شد. شرکای برجام قرار است از طریق این سازوکار ویژه راهکارهای تداوم همکاری اقتصادی ایران با شرکت ها و بنگاه های را فراهم کنند با این حال این سازوکار ویژه با پیچیدگی های فنی و حقوقی مواجه شده و آمریکا هم برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح به کشورهای اروپایی فشار وارد می کند.
پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود بروکسل قصد دارد کار بررسی اقدامات و مکانیزم برای دفاع از شرکت های اروپایی سرمایه گذار در ایران را در ارتباط با خروج آمریکا از برجام ادامه دهد.
بنوبه خود استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده عملیات مالی انجام شده در چارچوب سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا نیز مشمول تحریم های ایالات متحده علیه ایران خواهند بود.
یادآور می شود هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که علاوه بر انواع گوناگون محدودیت ها صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داده است ، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت ها علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت با ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала