ریشه مشکلات اقتصادی 97 از نگاه روحانی

© AFP 2023 / Atta Kenareریشه مشکلات اقتصادی 97 از نگاه روحانی
ریشه مشکلات اقتصادی 97 از نگاه روحانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه بانکی، تورم نهفته، تنگنای بودجه‌ای دولت و شرایط بازار کار، ساختار اقتصاد ایران و سود زیاد بانکی، نقدینگی در دست مردم موجب بالا رفتن ارز شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دولت آقای حسن روحانی در اولین گزارش رسمی خود از دلایل مشکلات اقتصادی ایران در سال 97 در قالب بخشنامه بودجه 98 ارائه نمود. 

سقوط قیمت ارز، شبی سیاه برای دلالان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سقوط قیمت ارز، شبی سیاه برای دلالان

متن گزارش دولت روحانی به‌شرح زیر است: "تلاش دولت برای بهبود شرایط اقتصادی طی 5 سال گذشته موجب کاهش نوسانات اقتصادی شد. طی سالهای 91 تا 96 رشد اقتصادی از ‌6.2ــ درصد به 3.7 درصد، رسید…. با این حال به‌رغم تلاش‌های دولت، معضلات و چالش‌های بنیادین همانند شبکه بانکی، تورم نهفته، تنگنای بودجه‌ای دولت و شرایط بازار کار، اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است.
به نقل از روحانی، نرخ سود سپرده بسیار بالاتر از نرخ تورم قرار گرفت و به عدم جذابیت سرمایه گذاری در بخش حقیقی و کاهش سرعت گردش پول انجامید. رشد نقدینگی افزایش یافت. در نهایت محدودیت‌های مبادلاتی ارز، خروج آمریکا از برجام و انتظار شروع مجدد تحریم‌ها از سوی این کشور و کشمکش‌های داخلی موجب افزایش قیمت ارز شد. در نتیجه انگیزه افراد در جهت تبدیل سپرده‌ها به دارایی‌هایی مانند ارز، طلا و سکه شکل گرفت و به‌دنبال افزایش نرخ ارز و سرعت گردش پول تورم زیاد شد. در نتیجه انگیزه افراد در جهت تبدیل سپرده‌ها به دارایی‌هایی مانند ارز، طلا و سکه شکل گرفت و به‌دنبال افزایشنرخ ارز و سرعت گردش پول تورم زیاد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала