گزارش و تحلیل

تحریم ها علیه ایران وضع شد، حالا چه؟

© AFP 2023 / Atta Kenare تحریم ها علیه ایران وضع شد، حالا چه؟
تحریم ها علیه ایران وضع شد، حالا چه؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک: ترامپ سیاست های تحریم ها علیه ایران را که در دوره 2012 - 2016 اجرا می شد، از سر گرفته است.

ولادیمیر ساژین، خاورشناس مطرح روس و تفسیرگر آژانس خبری اسپوتنیک در این رابطه چنین می نویسد: ترامپ سیاست تحریم ها علیه ایران را از سر گرفته است ولی قبلا ایران کاری کرده بود که عملا تمام جهان به خاطر برنامه هسته ای با آن مخالفت کرد. ولی امروزه ابتکار ضد ایرانی ترامپ توسط هیچ کس پشتیبانی نمی شود. ایالات متحده آمریکا به تنهایی عمل می کند. اما آنها قاطعانه عمل می کنند و آماده هستند آسیب جدی برای اقتصاد ایران وارد کنند.

در سال 2018، زمانی که تحریم های آمریکا توسط رئیس جمهور ترامپ در ماه مه اعلام شد، حدود 100 شرکت خارجی،ایران را ترک کردند، از جمله شرکت های عمده مانند شل، فولکس واگن، دایملر، پژو، ایرباس، توتال، پی اس ای، زیمنس و شرکت های روسی لوک اویل و زاروبژنفت.

مقایسه ایران قبل و بعد تحریم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مقایسه ایران قبل و بعد تحریم
حدود 20 کشور در حال حاضر از خرید نفت ایران خودداری کردند. این یک ضربه به ریال بود. نرخ ریال ایران از ماه ژانویه تا اکتبر به طور چشمگیری کاهش یافت و تقاضای دلار و یورو بیش از حد بالا رفت و این امر باعث شد که ریال سقوط کند. تحریم های شدید در زمینه موقعیت ناخوشایند اجتماعی و اقتصادی در ایران، اعمال شده است. فهرست تحریم ها شامل بیش از 700 نفر از اشخاص حقوقی، انجمن ها و سازمان هایی است که شهروندان ایالات متحده از انجام معاملات با آنها ممنوع هستند. پرداخت های بانکی مربوط به افراد ذکر شده در لیستی که از طریق بانک هایی که از نظر حقوقی در اختیار ایالات متحده قرار دارند را می توان بلوکه کرد و در حساب های ویژه خزانه داری ایالات متحده ثبت نمود.

تحریم های دونالد ترامپ ممنوعیت خرید نفت ایران، بیمه تانکرهای نفتی ایران، اخراج بانک های ایران از سیستم بانکی بین المللی سوئیفت و همچنین اقدامات تحریم علیه افراد و اشخاص حقوقی کشورهای ثالثی است که اقدام های ایالات متحده علیه ایران را نقض می کنند، شامل است. شاید برای تهران حساس ترین ضربه به سیستم بانکی و آخرین بند در مورد کشورهای ثالث باشد. از آنجایی که ایران را از شرکای تجاری واقعی و بالقوه قطع می کند.

محاصره نفتی که توسط ایالات متحده سازمان یافته است، حالا هم تاثیر منفی بر اقتصاد ایران دارد. هدف آقای ترامپ این است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند، که البته، غیر واقعی است. دولت ایالات متحده، با درک این موضوع، 8 کشور از میان بزرگترین خریداران نفت ایران را به مدت شش ماه معافیت داد که طی آن می توانند نفت ایران را بدون جریمه از سوی ایالات متحده وارد کنند، ولی آنها باید به تدریج حجم آن را کاهش دهند. منظورما چین، هند، تایوان، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، یونان و ترکیه است. برخی از ناظران چنین تصمیم ترامپ را نه تنها با درک این که توقف خرید نفت در یک روز غیر ممکن است ، بلکه همچنین با ترس اینکه کاهش شدید عرضه نفت ایران در بازار، قیمت آن را به شدت افزایش داده و به روسیه نیز کمک مالی می کند که این کشور نیز تحت تحریم ها قرار دارد، مربوط می دانند.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
آنچه که مربوط به فروش نفت ایران به 8 کشور یاد شده می باشد باید گفت که در اینجا نیز آمریکایی ها برای ایران موانعی ایجاد کردند. وزیر خارجه پمپئو تاکید کرد که 100 درصد از درآمد حاصله از فروش نفت ایران در حساب های خارجی محفوظ خواهد بود. ایران می تواند از این پول تنها در جریان تجارت کالاهای انسانی یا در تجارت دو جانبه کالایی که تحت تحریم قرار نمی گیرند استفاده کند.

به نظر می رسد که خنثی سازی کامل اثر منفی تحریم ها ممکن نیست. اما آن را می توان تا حدودی نرمتر کرد. مثلا اتحادیه اروپا قصد دارد یک مکانیسم مالی ایجاد کند که امکان انجام محاسبات با ایران را داشته و از تحریم های آمریکایی در امان باشد. یک نهاد بعنوان شخص حقوقی ویژه در اتحادیه اروپا برای انجام معاملات با ایران ایجاد خواهد شد که برای سایر شرکت کنندگان نیز باز خواهد بود. این به بازرگانان اروپایی اجازه می دهد تا مطابق قوانین اروپا با ایران کار کنند. در این رابطه، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو، گفت که ساز و کار همکاری تجاری اتحادیه اروپا و ایران در ماه نوامبر راه اندازی خواهد شد.

البته، روسیه قادر نخواهد بود همه نکات منفی تحریم ها را جبران کند. اما تا حد المقدور سعی خواهد کرد نیازهای ایران را درک کند. به عنوان مثال، در سال 2014 (قبل از امضای معامله هسته ای)، یک پروژه تجاری به نام "نفت در ازای کالا" آماده شده است. ایده آن، این بود که ایران روسیه را با نفت (حداقل 100 هزار بشکه در روز) تامین می کند و بابت آن به ایران تجهیزات و ماشین آلات روسی می دهد. در آن زمان، این طرح در عمل تحقق نیافت، زیرا ایران، مطابق معاهده هسته ای، رژیم تحریم ها را ترک کرده بود. اما، شاید، این پروژه احیا و وارد عمل شود.

تمدید تحریم های ضد ایرانی واشنگتن - اسپوتنیک ایران
تمدید تحریم های ضد ایرانی کارتر
از سوی دیگر، ایران نیز آماده است با تحریم ها مقابله کند. ایران در سالهای 2012-2016 تحت تحریم ها زندگی می کرد. سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نهاد قدرتمند نه تنها نظامی بلکه همچنین سازمان مالی و اقتصادی، کانال های "خاکستری" و "سیاه" را برای فرار از تحریم ها ایجاد کرد. بانک های مختلف اسلامی در کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار می گرفت و از علاقه مندان به کسب سود بسیار بزرگ از ایران از سلطنت های خلیج فارس استفاده می شد. تا حدودی، ایرانی ها در این کارها موفق بودند. به طور خاص، از چیزهایی مانند ناوگان تانکرهای شبح که فرستنده های سیستم شناسایی اتوماتیک را خاموش می کردند (و امروز هم این کار را می کنند) برای مخفی کردن مسیر و نقطه نهایی تحویل نفت استفاده می شد. یک راه برای دور زدن تحریم ها، صدور مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران برای فروش نفت خام به بخش خصوصی بود. این اولین بار بود که بخش خصوصی ایران در تجارت نفت شرکت کرد. تهران، در مخالفت با تحریم ها، بر روابط تجاری با بازرگانان کوچک و متوسط در اروپا (و در کشورهای دیگر) حساب می کند و در بیشتر موارد، ایرانیان نفت "ثبت نشده" خود را با قیمت های پایین می فروختند.

لازم به تذکر است که میزان تأثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران، سیاست خارجی و داخلی و همچنین اثربخشی مبارزه ایران با این تحریم ها، به فرآیندهای بسیاری بستگی خواهد داشت که در مناطق مختلف در داخل و اطراف ایران به مدت شش ماه- مهلتی که آمریکا به هشت کشور- وارد کننده نفت ایران داد، اتفاق خواهد افتاد. این موضوع نه تنها به نفت، بلکه کل وضعیت ناشی از تحریم ها نیز مربوط می شود. این تحریم ها ، تصویر نظامی- سیاسی و اقتصادی جدیدی را در ایران، منطقه خاورمیانه و در واقع در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

ولادیمیر ساژین تفسیرگر اسپوتنیک در پایان نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد ایران گفت که اقدام های آمریکا علیه ایران کاملا نامشروع است. آنها با نقض آشکاری از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شده و شیوه اجرای آنها باعث ناامیدی عمیق می باشد. ما بر آن هستیم که هیچ کس حقوق و موازین بین المللی و رفتار و معاشرت بین المللی را لغو نکرده است. البته، در دوران ما اجرای سیاست بر اساس اولتیماتوم ها و تقاضاهای یک طرفه به سختی قابل قبول است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала