گزارش و تحلیل

تنها جایی که می توان گفت یک زن بس نیست و چهارتا هم کافی نیست

© REUTERS / Eric Thayerتنها جایی که می توان گفت یک زن بس نیست و چهارتا هم کافی نیست
تنها جایی که می توان گفت یک زن بس نیست و چهارتا هم کافی نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصطلحی که گاهی وقت ها توسط مردان ایرانی برای شوخی با همسران خود استفاده می شود، در جایی مثل انتخابات کنگره ایالات متحده شاید به عنوان یک اصل و نه شوخی بشود به شکل تیتر این مقاله مطرح گردد.

در انتخابات اخیر خانم أنا اسکیمانی کاندیدای دمکرات آمریکایی ایرانی تبار موفق شد طلسم ورود ایرانی ها به کنگره آمریکا را بشکند و عضو مجلس نمایندگان کنگره شود.
معلوم نیست که خانم اسکیمانی چه دیدگاه و یا سیاستی نسبت به سرزمین مادری خود دارد اما به هر حال ایشان یک ایرانی تبار هستند و می توانند بدانند که همه اقوامش امروز به او افتخار می کنند و امید دارند تا همانگونه که خود را نماینده ایالات فلوریدا می داند و می خواهد حقوق این ایالت را در مجلس نمایندگان آمریکا بستاند، خود را نماینده ایرانیان هم بداند و بداند که اهالی سرزمین مادری وی نیز به او امیدها بسته اند.
علیرغم اینکه جمعیت ایرانی تبارها امروزه در ایالات متحده ما بین پنج تا هفت ملیون نفر است و اکثرا دارای مشاغل و جایگاه های بسیار بالا در این کشور می باشند اما متاسفانه حضور و قدرت و جایگاه سیاسی آنها در این کشور به نسبت جایگاه اجتماعی شان قابل مقایسه نمی باشد.
نسل های جدید ایرانی تبار ها دیگر شاید خود را بیشتر آمریکایی بدانند تا ایرانی ولی به هر حال خون ایرانی در رگ آنها جاری است.

ورود نخستین زن ایرانی به کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران
ورود نخستین زن ایرانی به کنگره آمریکا + ویدئو

اگر ایرانی تبارها بتوانند در جایگاه های سیاسی مثل کنگره جاپای خود را باز کنند قطعا در اولین وهله خواهند توانست جلوی رفتارهایی که بر علیه همنوعان آنها در خود ایالات متحده می شود بایستند و به سیاستمداران و روسای جمهوری آمریکا اجازه ندهند رفتار شهروند درجه دو با آنها داشته باشند.
بر کسی پوشیده نیست وقتی رئیس جمهوری ایالات متحده قانونی برای محرومیت برخی کشورها از ویزای آمریکا را صادر می کند بیشتر هدف او ایرانی تبارها در آمریکا است، چون اینها هستند که با اقوام خود در ارتباط هستند و امیدوار هستند در غم و شادی اقوامشان کنارشان باشند و با این قانون دچار محدودیت می شوند.
من که خود خیلی از این داستان ها شنیده ام، اما خود خوانندگان مقاله قطعا می توانند بگویند از چند نفر از ایرانی های مقیم ایالات متحده در مورد برخوردهای مغرضانه مامورین سفارت های آمریکا و یا مامورین مهاجرت در حین ورود و خروج از آمریکا شنیده اند.
متاسفانه به دلیل اینکه ما در ایران هیچوقت تشکل های حزبی قدرتمند نداشته ایم بسیاری از ایرانی های مهاجر هم این فرهنگ را ندارند و هنوز متوجه نشده اند که وقتی در کشور دیگری زندگی می کنند باید در فرهنگ سیاسی آن کشور عجین شوند تا بتوانند جایگاه اجتماعی خود را به دست آورند.
شاید این موفقیت خانم اسکیمانی یک تلنگر برای دیگر ایرانی تبارهایی باشد که امروزه در آمریکا و حتی دیگر کشورها زندگی می کنند تا احساس کنند آنها هم میتوانند از این جوان الگو برداری کنند و وارد ساختارهای سیاسی کشورهای محل اقامت شان شوند.
بدیهی است که وجود ایرانی تبارها در جایگاه های سیاسی کشورهای دیگر می تواند به نوعی به نفع سرزمین مادری نیز باشد چرا که حتی اگر هم اینان با سرزمین مادری هیچ رابطه ای نداشته باشند ولی حد اقل آن خصومت و دشمنی ای که دیگر نمایندگان با سرزمین مادری آنها دارند را ندارند و وقتی بحث قوانینی باشد که به اقوام آنها آسیب می رساند قطعا قبل از امضا و یا رای دادن به آن چند بار فکر می کنند.

آلکساندریا اوکاسیو ـ کورتز، عضو 29 ساله حزب دموکرات به همراه حامیانش در شب انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اولین زنان مسلمان در طول تاریخ کنگره آمریکا و جوان ترین عضو این نهاد قانونگذاری

به این دلیل می تواند گفت یکی از راهکارهای حل مشکلات ایران و ایالات متحده و حتی مشکلات نفرت و بغض و کینه که امروزه سیاست مداران آمریکایی نسبت به ملت ایران دارند این است که ایرانی تبارهای مقیم آمریکا دست به کار شوند و در زندگی سیاسی این کشور فعالتر ظاهر شوند تا هم به موجودیت خود در این کشور و هم به اقوام خود در سرزمین مادری کمک کنند، و بقیه هموطنان ایرانی باید به نوعی نسبت به سیاست مدارهای ایرانی تبار تحزب داشته باشند و به آنها کمک کنند تا عرصه های سیاسی را فتح کنند.
چند سال پیش یکی از خبرنگاران آمریکایی اظهار می داشت که پیش بینی می کند زمانی برسد فرماندارهای برخی ایالت های آمریکا مانند کالیفرنیا ایرانی تبار باشند، بنده باور دارم ایرانی های مقیم آمریکا نه فقط می توانند کرسی های فرمانداری و شهرداری و کنگره را فتح کنند بلکه توانایی آن را دارند که حتی به کرسی ریاست جمهوری در این کشور نیز برسند، فقط باید خود را باور کنند و با یکدیگر همدست باشند.
به هر حال جا دارد از طرف همه ایرانی ها انتخاب خانم اسکیمانی را به وی و به خانواده اش تبریک بگوییم و برای او آرزوی موفقیت داشته باشیم و امید داشته باشیم وی فقط نماینده فلوریدا در کنگره آمریکا نباشد بلکه نماینده ایرانی ها در این کنگره باشد.
همچنین باید بگوییم یکی کم است و ما چندین ایرانی تبار در کنگره آمریکا باید داشته باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала