تصمیم آمریکا در رابطه با ایران باعث تأسف می شود

© AP Photo / Ng Han Guanخوآ چونین سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین
خوآ چونین سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین از تصمیم آمریکا در خصوص تهران ابراز تأسف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، خوآ چونین سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین اعلام نمود که پکن در رابطه با تصمیم آمریکا در رابطه با ایران ابراز تأسف کرد. پکن قصد دارد در آینده نیز برای حفظ برجام تلاش ورزد.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:«ما به خاطر تصمیم آمریکا متأسف هستیم. ما همچنین به این نکته جلب توجه نمودیم که اعضای جامعه جهانی مخالفت خود را با تحریم های یکجانبه و صلاحیت قضایی خارج از قلمرو ابراز کنند».

به گفته خوآ چونین، اجرای مفاد «برجام» به حفظ رژیم جهانی عدم گسترش سلاح هسته ای، صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می کند که با منافع کل جامعه جهانی مطابقت دارد».

بولتون : چین، تسلیحات روسی را کپی می کند - اسپوتنیک ایران
بولتون: چین، تسلیحات روسی را کپی می کند

سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه چین افزود:«ما به این موضوع توجه کردیم که ایران تمام تعهدات خود در رباطه با معامله هسته ای را رعایت می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی 12 بار پی درپی این موضوع را مورد تأیید قرار داده است. چین تلاش های ایران را مورد ارزیابی عالی قرار می دهد.

چین به نگرش بیطرفانه، عینی و مسئولانه پایبند خواهد بود و منتها کوشش خود را برای حفط برجام بکارخواهد برد و بطور همزمان مطابق با حقوق و منافع قانونی خود عمل خواهد کرد».

دونالد ترامپ هشتم ماه مه به صورت رسمی اعلام کرد که آمریکا دیگر در توافق هسته ای حضور نخواهد داشت و تحریم های لغو یا اسقاط شده را باز می گرداند.

از سوی دیگر، طرف های باقی مانده در برجام همچنان در تلاش هستند تا این توافق را نگه دارند و مسیرهای مالی ویژه ای برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی این توافق ایجاد کنند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала