گزارش و تحلیل

سیزده سیاه برای ترامپیسم

© REUTERS / Carlos Barria 13 سیاه برای ترامپیسم
13 سیاه برای ترامپیسم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که چند ماه است آقای ترامپ برای ایران و ایرانی ها شاخ و شانه می کشد تا در تاریخ 13 آبان فلج کننده ترین تحریم ها را بر علیه ایران اعمال کند.

و در حالی که برخی کاسبکاران مثل دلالان ارز وماشین و مسکن و… برای شروع تحریم های آمریکا وسودجویی از بدبختی ملت ایران روز شماری می کنند، شرایط نشان می دهند که روز 13 آبان به روز سیاهی برای همه آنها تبدیل خواهد شد.
علیرغم اینکه تیم ترامپ با قاطعیت اعلام کرده بود که هیچ کشوری را از تحریم های ایران مستثنی نخواهد کرد و سویفت را بر ایران خواهد بست و صادرات نفت ایران را در روز 13 آبان به صفر خواهد رساند، همه شواهد و قراین نشان می دهد که آمریکایی ها مجبور شده اند در همه موارد عقب نشینی کنند و به رجز خوانی و جنگ روانی و رسانه ای اکتفا کنند، چون متوجه شده اند نقشه هایشان با شکست مواجه شده و اینبار ایران است که جامعه جهانی را با خود همراه کرده.
اینکه مثلا آقای ترامپ و یا تیم او مطرح می کنند همه تحریم های قبل از سال 2011 میلادی را باز خواهند گرداند فقط می تواند کارشناسان و تحلیلگران کلاس اولی را گول بزند، البته اگر آنهایی را که حقوق بگیر آمریکا و متحدین اش هستند ویا ناشی می باشند را مستثنا کنیم، چون اصلا ایالات متحده این تحریم ها را بر نداشته تا برگرداند.

تهدید دوباره ایران از سوی ترامپ - اسپوتنیک ایران
تهدید دوباره ایران از سوی ترامپ

پس از توافق هسته ای قرار بود که آمریکا برخی از تحریم ها را (طبق برجام) تعلیق کند ویا (طبق روح برجام) کلا بردارد اما مشاهده شد که حتی یک دانه از این تحریم ها از بالاسر ایران برداشته نشد، چه در دوران آقای اوباما چه دردوران آقای ترامپ.
سیاست آمریکا از همان اول این بود که با سوء استفاده از عبارت "تعلیق" در توافق هسته ای اعلام کند که با دستور ریاست جمهوری آمریکا برای مدت کوتاهی میان دو تا سه ماه این تحریم ها به تعلیق در آمده و پس از آن اگر ایران بچه خوبی بود و رفتارش وفق مراد آمریکا بود مجددا تعلیق ها را برای مدتی تمدید کند.
گو اینکه اسما مثلا تحریم تعامل ایران از کانال سویفت برداشته شد، اما با توجه به اینکه همه کارگزاران بانکی واهمه بازگشت تحریم ها را داشتند هیچ کدام حاضر نشدند با ایران کار کنند و عملا اگر طی چند سال اخیر تلاش کرده باشید یک دلار (یا هر ارز دیگری را که می خواهید) از کانال های رسمی بانکی به خارج ایران حواله می نمودید و یا از خارج ایران حواله دریافت می کردید متوجه می شدید که چنین چیزی اصلا امکان پذیر نبود، یعنی عملا تحریم های سویف برداشته نشده بود.
اگر خودتان تلاش نکرده اید چنین کاری انجام دهید می توانید از یکی از دوستانتان که مثلا دانشجو در خارج کشور دارد یا در کار صادرات و یا واردات بوده سوال کنید که آیا طی سالهای اخیر این کار امکان پذیر بود یا نه؟
یا مثلا شرکت های بین المللی که اقدام به امضای قرارداد های کذایی با ایران کرده بودند همه به دلیل معلق بودن تحریم ها برای مدت کوتاه اجرای توافقات را دو ماه یا سه ماه به تعویق می انداختند تا ببینند چه می شود و هیچ قراردادی اجرا نشد.
به عنوان مثال ایران قرارداد خرید 118 هواپیمان ایرباس را به امضاء رساند اما طی سه سال حدود 5 هواپیما به ایران تحویل داده شد و آن هم هواپیماهای برگشتی ویا لغو خرید شده این شرکت بود، یعنی اگر قرار بود شرکت ایرباس به تعهدات خود عمل می کرد طبق این روال حدود 60 سال طول می کشید تا هواپیماها را به ایران تحویل دهد.
پاسخ اینستاگرامی سردار سلیمانی به ترامپ + عکس - اسپوتنیک ایران
پاسخ اینستاگرامی سردار سلیمانی به دونالد ترامپ + عکس

به این دلایل می توان گفت اصلا تحریمی برداشته نشده تا ایرانی ها از بازگرداندن آن بخواهند واهمه داشته باشند و ایرانی ها طی چند سال اخیر عادت کردند با این تحریم ها بسازند.
تنها اتفاقی که امروزه پیش آمده این است که آمریکایی ها و متحدین آنها یک جنگ روانی و رسانه ای بسیار وسیع بر علیه ایران راه انداخته اند و برخی را به صورت روانی تحت تاثیر خود قرار داده اند.
برخی نیز حال چه دانسته چه نادانسته به عوامل آمریکا و متحدین آن برای دامن زدن به این جنگ روانی تبدیل شده اند.
مثلا اگر امروزه به بازار ارز و یا مسکن و یا ماشین مراجعه کنید می بینید که همه دلالان به شما می گویند تا بعد از 13 آبان همه چیز تغییر می کند و قیمت ها بالاتر می رود و چنین می شود و چنان به همین دلیل بسیاری دست نگه داشته اند و از فروش خودداری می کنند.
در مقابل هم بسیاری از مردم با ترس و واهمه از آنچه قرار است بعد از 13 آبان پیش آید روز شماری می کنند.
بله، باید بپذیریم که جنگ رسانه ای دشمن بسیار تاثیر گذار بود و بسیاری از ایرانی ها به سندروم ترامپیسم دچار شده اند و این سندروم را داخل ایران گسترش می دهند.
اما واقعیت ها بر عکس آن را نشان می دهد.
دولت ایران چند هفته قبل برای مدت کوتاهی دندان های خود را به اینان نشان داد و با سرکوب کردن بازار ارز بسیاری از اینان را به خاک سیاه نشاند و طبق گزارش ها 20 نفر بر اثر سکته فوت کردند اما ظاهرا برخی دیگر عبرت نگرفته اند و هنوز می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.
به هر حال شرایط نشان می دهد که 13 آبان امسال نه فقط روز سیاهی برای ترامپ خواهد بود بلکه روز سیاهی برای همه آنهایی که دچار سندروم ترامپیسم شده اند خواهد بود.
آمادگی ترامپ برای توافقی جدید با ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی ترامپ برای توافقی جدید با ایران

ترامپ به دلیل اینکه هیبت اش و هیبت ایالات متحده را از بین برده و ترامپیسم ها به دلیل اینکه روی ترامپ حساب باز کرده بودند و باید بعد از 13 آبان تاوان پس دهند.
حال که شرایط به اینجا رسیده که دیگر مردم ایران به مرگ و سکته کردن 20 نفر راضی نباشند و از دولت می خواهند کاری کند همه آنهایی که فضای سندروم ترامپیسم را در مملکت ایجاد کرده اند به خاک سیاه بنشینند تا بلکه بقیه عبرت بگیرند و اینقدر تحت تاثیر دشمن قرار نگیرند.
آمریکایی ها مانند بسیاری از مردمان کشورهای دیگر رقم 13 را نحس می دانند و ظاهرا قرار است نحسی 13 اینبار دامن آنها را بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала