نقض حقوق بشر در محاکمه اعضای خارجی داعش

© AFP 2023 / Dimitar Dilkoffنقض حقوق بشر در محاکمه اعضای خارجی داعش
نقض حقوق بشر در محاکمه اعضای خارجی داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیده‌بان حقوق بشر از احتمال نقض حقوق بشر در محاکمه اعضای خارجی داعش در عراق خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه القدس العربی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای احتمال داد که آمریکا دستکم پنج عضو خارجی داعش* را به دستگاه مبارزه با تروریسم عراق تحویل داده است، این بازداشت‌شدگان فرانسوی، استرالیایی، لبنانی و فلسطینی بوده و هویت پنجمین نفر آنها نامشخص است.

ادامه عملیات تروریستی داعش در اراضی تحت کنترل آمریکا در سوریه - اسپوتنیک ایران
ادامه عملیات تروریستی داعش در اراضی تحت کنترل آمریکا در سوریه

ندیم حوری، مدیر برنامه‌های تروریسم و مبارزه با تروریسم در دیده‌بان حقوق گفت: آمریکا نباید مظنونان به عضویت در گروه داعش را از سوریه به عراق یا هر جای دیگری منتقل کند زیرا این کار می‌تواند آنها را در معرض خطر شکنجه یا محاکمه غیرعادلانه قرار دهد.
حوری در ادامه افزود: محاکمه شخصی که مظنون به عضویت در داعش است، برای تحقق عدالت در حق تعداد زیادی از قربانیان ضروری است اما این امر با انتقال بازداشت‌شدگان با شرایطی که احتمال نقض حقوق بشر در آن هست، محقق نمی‌شود. با توجه به مخالفت برخی کشورها با بازگرداندن شهروندانشان، به نظر می‌رسد آمریکا با انتقال برخی از آنها به عراق، به راه‌حل آسان‌تری پناه برده است.
گفتنی است بر طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر معمولا متهمان به عضویت در داعش از دادگاه‌های عادلانه در عراق محروم هستند و بازپرسان معمولا از شکنجه برای اعتراف‌گیری استفاده می‌کنند و در بیشتر پرونده‌ها نیز قضات اظهارات متهمان درباره شکنجه را نادیده می‌گیرند.

* گروه ممنوعه در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала