آغاز به کار سازوکار مالی اروپا با ایران

© AFP 2023 / Georges Gobetآغاز به کار سازوکار مالی اروپا با ایران
آغاز به کار سازوکار مالی اروپا با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس دفتر رییس جمهوری ایران از آغاز به کار سازوکار مالی اروپا با ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا در هفته آینده خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «محمود واعظی» گفت: مذاکرات با اروپایی ها به خوبی پیش می رود و سازوکار مالی اروپا با ایران (اس پی وی) در هفته آینده کار خود را آغاز می کند.
«محمود واعظی» روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پیام راهپیمایی روز 13 آبان (سالگرد تصرف سفارت آمریکا در تهران) باتوجه به اعمال مرحله دوم تحریم های ایالات متحده علیه ایران اظهارداشت: آنچه امروز آمریکا دنبال می کند هیچ فرقی با 13 آبان سال 58 ندارد.
وی افزود: تلاش آمریکا برای تحریم فشار بر مردم و نظام جمهوری اسلامی و مقابله با ایران است. ما برای هرکدام از فشارها برنامه ریزی کرده ایم و کمیته های مختلفی در وزاتخانه ها و سازمان ها تشکیل شده است.
رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همانگونه که رییس جمهوری اعلام کردند، آنچه قرار بود در 13 آبان اتفاق بیفتد از چند ماه قبل اتفاق افتاده و در این روز شاهد اتفاق جدیدی نخواهیم بود.
واعظی افزود طبیعی است که آنچه طی سال های پیش شاهد بودیم جنگ روانی بود، اکنون هم جنگ روانی و تبلیغات است.
وی یادآور شد: مردم نسبت به گذشته عکس العمل بهتری درباره خبرسازی ها دارند و می دانند که واقعیت ندارد.
یادآور می شود چندی پیش ولادیمیر چیژوف اتحادیه اروپا سیستم پرداختی خود را طرح ریزی می کند و قصد دارد روسیه و چین را نیز به آن جلب نماید.

مکانیزم تجاری ایران و اتحادیه اروپا چگونه اجرایی خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مکانیزم تجاری ایران و اتحادیه اروپا چگونه اجرایی خواهد شد؟

چیژوف افزود اتحادیه اروپا مکانیزم محاسبات با ایران با دور زدن تحریم های آمریکا را تدوین می کند. وی خاطرنشان کرد همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آن حضور ندارند اما این مکانیزم بزرگترین کشورهای اروپایی مخصوصاً امضا کنندگان برجام را در بر می گیرد.
در اواخر سپتامبر روسیه ، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین یعنی همه امضا کنندگان برجام غیر از امریکا پیشنهادکردند مکانیزم مالی ویژه ای برای محاسبات مالی یا دور زدن تحریم های ایالات متحده طرح ریزی شود اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا اعلام کرد کشور وی به اتحادیه اروپا و دیگر کشورها اجازه نخواهد داد تحریم ها علیه ایران را دور بزند.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در اوایل اکتبر اظهار داشت تهران در حال مذاکرات با شرکای خود برای ایجاد مکانیزم هایی برای فروش نفت ایران با دور زدن تحریم ها است.
در حال حاضر در بیش از 200 کشور سیستم اطلاع رسانی و پرداخت سوئیفت فعالیت می کند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا از جمله شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی علیه ایران از روز 4 نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. واشنگتن از همین حالا تلاش می کند از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала