گزارش و تحلیل

واکنش ایرانیان به افزایش احتمالی بهای بنزین

CC0 / Pixabay / واکنش ایرانیان به افزایش احتمالی بهای بنزین
واکنش ایرانیان به افزایش احتمالی بهای بنزین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با افزایش قیمت بنزین در ایران، شرکت های خودروسازی و قاچاقچيان بنزين بیشترین ضرر را خواهند دید.

قیمت بنزین در ایران از خرداد ماه 94 تا امروز (بیش از سه سال) 1000 تومان در هر لیتر باقی مانده است. در حال حاضر هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارتهای سوخت شخصی به چرخه سوخت‌گیری نهایی شده و احتمال تصمیم برای اعمال سهمیه بندی و چندنرخی شدن بنزین وجود دارد. اما آنچه مشخص است قیمت 1000 تومانی همچنان در مورد بنزین باقی خواهد ماند، چه با ثابت ماندن قیمت و چه با اعمال طرح سهمیه بندی، گویا دولت بنزین سوبسیدی خواهد داشت.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با جناب آقای طاهرفر مشاور رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی مصاحبه نموده است. ایشان نظرات شخصی خود را درخصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در آینده در ایران بیان نمودند.

—  آیا قیمت بنزین امسال گران خواهد شد؟ آیا مردم ایران می‌توانند بابت بنزین  پول بیشتری بدهند؟ آیا کرایه های حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد؟

قیمت بنزین باید حتما در ایران تغییر یابد. زیرا به خاطر قیمت پایین در کشور، مردم بیش از حد بنزین مصرف می کنند، روزی حدود 90 میلیون لیتر میزان مصرف بنزین در ایران داریم. حدود 20 میلیون لیتر از این بنزین در طول روز به خارج از کشور قاچاق می شود. به خاطر ارزان بودن قیمت بنزین، مشکلات ترافیکی و مالی برای دولت ایجاد شده است، از سوی دیگر؛ باعث آلودگی هوا نیز می شود. خودروسازهای ما وقتی بنزین ارزان است، دیگر انگیزه ای برای تولید خودروهای کم مصرف تر تولید کنند نخواهند داشت. در نتیجه به خاطر مصرف بالا، آلودگی بالا و قاچاق بالای بنزین و عدم رشد خودروسازی در ایران به خاطر نداشتن انگیزه، با افزایش قیمت بنزین، این روند تغییر پیدا خواهد کرد.

تصمیم جدی ایران برای سهیمه بندی بنزین - اسپوتنیک ایران
تصمیم جدی ایران برای سهیمه بندی بنزین

در واقع میزان سوبسیدی که دولت به بنزین اختصاص داده است در مجموع به دست مردم ایران نمی رسد، زیرا بخش بسیار بالایی از آن به سود قاچاقچیان بنزین است. بخش زیادی از این سوبسید گیر شرکت های خودروسازی می شود، چرا که این شرکت ها می خواهند خودروهای بی کیفیت را به مردم بفروشند. به همین دلیل من موافق هستم تا قیمت بنزین در ایران بالا برود.

مشکل دیگر این است که دولت نیاز به درآمدهای بیشتر دارد، دولت می خواهد وابستگی خود را به فروش نفت کمتر کند.  یکی از راه های خروج از وابستگی به فروش نفت خام، این است که دولت بر مصرف فرآورده های نفتی چون بنزین کار کند، ما روزانه میلیاردها تومان خرج سوبسید بنزین در ایران می کنیم، که با این فشاری که بر دولت در حال حاضر وارد می شود، روند این کار سودمند نیست. من شخصا اعتقاد دارم که قیمت بنزین باید بالا برود، حال اطلاعی در دسترس نیست که دولت این کار در سال جاری انجام خواهد داد یا نه.

با افزایش بهای بنزین، حتما کرایه حمل و نقل نیز با افزایش بنزین، بیشتر خواهد شد که دولت باید با گسترش شبکه حمل و نقل عمومی به این امر کمک کند، تا بخشی از افزاش قیمت بنزین صرف زیرساخت های حمل و نقل مثلا سیستم اتوبوس رانی نماید. بخشی از هزینه حمل و نقل موتوری خود را به سایر روش ها باید تغییر داد، مثلا باید بیشتر پیاده روی کنند بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، این امر حتما بر روند زندگی گروه های کم درآمد نیز تاثیر می گذارد. اما به هر جنبه های مثبت افزایش قیمت بنزین بیش از کاهش آن است. به هر حال هر سیاستی که در کل زمینه ها انجام شود، هم دارای جنبه های مثبت و هم دارای جنبه های منفی است، اما اثار مثبت واقعی کردن قیمت بنزین در ایران بیشتر از جنبه های منفی آن است.

توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس - اسپوتنیک ایران
توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس

در مرحله آخر می توان این مطلب را بیان نمود که با افزایش قیمت بنزین، بیشترین ضرر را خودروسازان ایران خواهند داشت. زیرا مردم دیگر خودروهای بی کیفیت و پرمصرف را نخواهند خرید و اینکه بیشترین فشار بر دولت از سوی شرکت های خودروسازی است که بنزین گران نشود، چون خودرو و بنزین دو کالای مکمل یکدیگر هستند، در علم اقتصاد اگر ما دو کالای مکمل یکدیگر داریم اگر قیمت یک کالا افزایش یابد، فشار بیشتری بر دیگری وارد می شود. به همین دلیل اگر قیمت بنزین بالا برود حتما شرکت های خودروسازی ما هم باید در نحوه تولید خودرو و قیمت گذاری خود تجدید نظر نمایند.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала