اولین نشانه های پیروی چین از تحریم های آمریکا علیه ایران

© AP Photo / Jason Lee/Poolاولین نشانه های پیروی چین از تحریم های آمریکا علیه ایران
اولین نشانه های پیروی چین از تحریم های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز طی گزارشی نوشت: کمتر از دو هفته مانده به اجرای تحریمهای آمریکا علیه بخش نفت تهران پس از خروج از برجام اولین نشانه های تسلیم شدن چین در برابر کمپین فشار آمریکا علیه ایران دیده می شود.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، واشنگتن تایمز خاطرنشان می سازد پکن قبلا قول داده بود تحریم‌های آمریکا را نقض کند، ولی این هفته یک بانک صادرات چین و بزرگترین پالایشگاه های دولتی این کشور نشان دادند که در حال عقب‌نشینی از معامله با تهران هستند. چین بزرگترین مصرف کننده نفت ایران است و عقب رفتن آن از خرید نفت ایران، پیروزی بزرگی برای کمپین فشار آمریکا به حساب می آید.
کشورهای مخالف تصمیم ترامپ در مورد معاهده اتمی قول دادند در برابر تحریم های ثانویه آمریکا بر شرکت های معامله کننده با ایران، مقاومت کنند ولی در چین هم مانند اروپا دورنمای از دست رفتن دسترسی به اقتصاد بسیار بزرگ تر آمریکا و سیستم مالی آن باعث شد مقامات این کشورها در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
متوقف شدن خرید نفت ایران از سوی شرکت های چینی - اسپوتنیک ایران
متوقف شدن خرید نفت ایران از سوی شرکت های چینی
ریلی والترز، تحلیلگر مرکز مطالعات آسیا گفت:« شرکت‌های بزرگ چینی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها هم سرمایه گذاری کرده اند. اگر مشمول تحریم های آمریکا شوند ضرر زیادی می‌کنند، به همین دلیل عقب کشیدند».
از ماه مه، پس از خروج ترامپ از معاهده چند جانبه ای که در دولت اوباما امضا شده بود و تحریم‌های جهانی علیه ایران را در قبال مهار برنامه مشکوک اتمی ایران تسهیل می کرد، دولت ترامپ سعی کرده با وضع دوباره تحریم ها امتیازات بیشتری از این کشور بگیرد.

این تحریم ها که در چهار نوامبر اجرایی می‌شوند، مستقیم کشورهای خریدار نفت ایران را با قطع دسترسی به بازار آمریکا و موسسات مالی آن تهدید کرده اند. این کار بزرگترین خریداران نفت ایران مثل چین و متحدان آمریکا مثل هند و ترکیه را بر سر دوراهی قرار داده که از تحریم های آمریکا پیروی کنند یا کمبود خود را جای دیگری جبران کنند.
ترکیه و هند از دولت آمریکا تقاضای معافیت از تحریم ها برای خرید نفت ایران را دارند اما هنوز به درخواست آنها پاسخی داده نشده است.
هفته گذشته استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با اعلام اینکه دولت ترامپ در اعطای معافیت سختگیرتر از اوباماست، تنش‌ها را بالاتر برد. دولت اوباما نفت ایران را قبل از معاهده اتمی 2015 (برجام) تحریم کرده بود. منوچین گفت تنها خریدارانی مشمول معافیت میشوند که خرید خود از ایران را تا حد قابل توجهی پایین آورده باشند.
مقامات ایران در هفته های اخیر تاکید کرده اند تلاش آمریکا برای توقف صادرات نفت این کشور شکست می خورد. ولی اطلاعات جدید این ادعا را رد می کنند.
طبق گزارش‌های رسیده بانک دولتی کنولون چین پرداخت ها بر پایه یوان به ایران را از اول نوامبر، 3 روز قبل از آغاز تحریم‌ها، متوقف کرده است. این بانک تحت کنترل شرکت ملی نفت چین است و ماهیانه 1.5 میلیارد دلار نفت از ایران می خرید.
شرکت ملی نفت چین و سینوپک، یک پالایشگاه دولتی بزرگ چین، این هفته اعلام کردند که هیچ سفارشی برای خرید نفت ایران در ماه آینده ثبت نکرده اند.
یادآور می شود هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала