گزارش و تحلیل

آیا هدف خروج آمریکا از قرارداد منع موشکهای میان برد، روسیه نیست؟

CC BY 2.0 / U.S. Missile Defense Agency Follow / آیا هدف خروج آمریکا از قرارداد منع موشکهای میان برد، روسیه نیست؟
آیا هدف خروج آمریکا از قرارداد منع موشکهای میان برد، روسیه نیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استقرار سیستم های زمین پایه امکان می دهد که آمریکا یک عنصر خاصی را در منطقه اقیانوس آرام مستقر کند که بتواند قدرت فزاینده چین در این منطقه را خنثی سازد.

اسپوتنیک با استناد به نشریه فارین پالیسی چاپ آمریکا می نویسد: کارمندان پیشین دولت آمریکا می گویند که پیشنهاد رئیس جمهور دونالد ترامپ مبنی بر خروج از مهمترین پیمان کنترل اسلحه با روسیه تنها به دلیل اقدامات مسکو یا وضعیت سلاح های هسته ای نیست. این اقدام راه را جهت نیروهای غیر هسته ای ایالات متحده برای رسیدن به مرزهای چین پاک و هموار می کند.

قرارداد منع موشک های هسته ای برد کوتاه و متوسط که در سال 1987 توسط رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا و میخایل گورباچف، رهبر اتحاد شوروی امضا شد- INF ، استفاده از موشک های هسته ای و غیر هسته ای را با برد 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع می کند. اما چین این قرارداد را امضا نکرد و توانسته است یک زرادخانه بزرگ سلاح های غیر هسته ای ایجاد کند که اکنون آزادی ناوگان را در این منطقه تهدید می کند. به عنوان مثال، موشک بالستیک DF-21 به نام "قاتل ناوهای هواپیمابر".

خروج از پیش تعیین شده آمریکا از پیمان INF - اسپوتنیک ایران
خروج از پیش تعیین شده آمریکا از پیمان INF
پکن در حال حاضر دارای موشک های بالستیک هسته ای و کروز غیر هسته ای است که قادر به حمله به تاسیسات نظامی بزرگ ایالات متحده در منطقه مانند "کادِنا"، پایگاه نیروی هوایی ژاپن است. علاوه بر این، پکن در حال توسعه جنگنده های کم مرئی است. در نتیجه، امکانات رزمی ایالات متحده و متحدین آن در منطقه اقیانوس آرام از سواحل دورتر شده و پکن اکنون می تواند به طور آزادانه ظرفیت نظامی خود را در دریای جنوبی چین افزایش دهد.

به گفته مقامات و کارشناسان آمریکا، پیشنهاد خروج از پیمان INF، که هنوز نهایی نشده است، اجازه خواهد داد که ایالات متحده با چین در ایجاد و گسترش چنین سلاح های غیر هسته ای رقابت کند، که در حال حاضر توسط این پیمان ممنوع است. یک کارمند مسوول دولت کنونی آمریکا گفت: این سلاح ها — به احتمال زیاد موشک های بالستیک موشكی برد متوسط می توانند در جزایر اقیانوس آرام مستقر شوند تا از تجاوز چینی جلوگیری گردد.

شاید جان بولتون مشاور امنیتی رییس جمهور آمریکا یکی از طرفداران اصلی این ایده است. در مقاله ای که در سال 2011 در وال استریت ژورنال منتشر شد، بولتون خواستار خروج از پیمان INF شد و به عنوان استدلال به چین اشاره کرد. او هشدار داد که زرادخانه موشکی چین که به سرعت در حال رشد است، نیروهای ایالات متحده و متحدین آن در اقیانوس آرام را تهدید می کند. بولتون نوشت:

"برای کاهش تهدید موشک های ممنوع شده توسط پیمان INF، ما باید یا تعداد طرف های این پیمان را گسترش دهیم و یا از آن خارج شویم تا بتوانیم زرادخانه ما را برای بازدارندگی بازسازی کنیم."

خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه - اسپوتنیک ایران
موشک ها باید به مرزهای روسیه و چین نزدیک شوند
پیش از اینکه جان بولتون در بهار امسال به کاخ سفید بیاید، مقامات پنتاگون این ایده را رد کردند که خروج از پیمان INF می تواند در رقابت استراتژیک ایالات متحده با چین سودمند باشد. نایب رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پال سِلوا (Paul Selva) در یکی از جلسات کنگره در ژوئیه 2017 گفت که چنین گامی لازم نیست زیرا ایالات متحده قادر به نابودسازی هدف های چینی توسط موشک های زمینی و دریایی موجود است، موشک هایی که مطابق آن پیمان منع نشدند.

با این حال، اخیرا دریاسالار هری هریس، که در زمان خود فرمانده نیروی دریایی حوزه اقیانوس آرام ایالات متحده بود، اعلام کرد که پیمان INF فعالیت های آمریکا در اقیانوس آرام را محدود کرده است. او که حالا سفیر در استرالیا می باشد، گفت: امروز، ما به نسبت چین در وضع بدتری قرار داریم، به این معنی که چین دارای موشک های بالستیک زمینی است که پایگاه های ما را در غرب اقیانوس آرام و کشتی های ما را تهدید می کند. ما چنان سلاح های زمینی را نداریم که بتواند چین را تهدید کند، زیرا ما از الزامات قرارداد INF تمام و کمال پیروی می کنیم. این قرارداد، ما را از برتری هایی که در اقیانوس آرام داشتیم محروم کرد.

تام کاراکو (Tom Karako)، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، معتقد است که خروج از پیمان INF به ایالات متحده امکان می دهد سیستم های بسیار مهم زمینی را به اقیانوس آرام اعزام کند. او گفت:

فقدان محدودیت های مصرحه در پیمان INF ممکن است به این معنا باشد که برای ما ایجاد سیستم های تحویل سلاح ها، که بسیار پیچیده نباشند و مطابق هدف هایمان باشند آسانتر باشد و ما خود را محدود به الزامات این پیمان نخواهیم دانست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала