مقایسه هزینه های دفاعی ایران و آمریکا

© AP Photo / Ebrahim Norooziهزینه دفاعی ایران
هزینه دفاعی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هزینه‌های دفاعی و امنیتی ایران چند رقمی است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ایران در بالاترین تخمین‌های موسسات وابسته به آمریکا، سالانه 16 میلیارد دلار در مجموع برای امنیت و مصارف دفاعی خود هزینه می‌کند. این رقم 40 برابر کمتر از هزینه‌های نظامی اعلام شده آمریکاست. همچنین در مقایسه با کشورهای منطقه نیز کل هزینه‌های ایران در این جوزه حدوداً یک پنجم عربستان سعودی است.

دیدار وزیران دفاع چین و ایران - اسپوتنیک ایران
دیدار وزیران دفاع چین و ایران

با درنظرگرفتن و مقایسه تمام فاکتورهای موثر اعم از درآمدسرانه یک کشور و صادرات و واردات آن و نهایتاً میزان باری که هزینه‌های امنیتی و نظامی بر روی دوش اقتصاد یک کشور می‌گذارد، بررسی‌های موسسات وابسته به پنتاگون نشان می‌دهد هزینه‌های دفاعی و امنیتی ایران کمترین بار را در بین کشورهای منطقه بر دوش اقتصاد کشور گذاشته است. از این نظر، عمان و عربستان با هزینه های کلان نظامی در مقایسه با حجم و قدرت اقتصادی کشورشان، بیشترین بار را به دوش اقتصاد می‌گذارند و پس از آنها عراق و اسرائیل و کویت و بحرین قرار دارند. ایران و قطر از این منظر که مهمترین فاکتور در این تحقیق است، در قعر جدول قرار دارند و به عبارت بهتر کمترین فشار را به اقتصادشان وارد می‌‌کنند.

   با در نظر گرفتن میزان موفقیت و شکست‌های کشورهای مورد بررسی در پیگیری‌ سیاست‌هایشان، می‌توان این ارقام را به صورت معنادارتری فهمید.

 این هزینه‌ها با احتساب جمله‌ی مشهور ترامپ بهتر فهمیده می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا طی یکی دو سال اخیر مدام تکرار کرده است که آمریکا 7 تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کرده و هیچ‌چیز به دست نیاورده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала