گزارش و تحلیل

آزادی بیان در عربستان ترور شد

© REUTERS / Osman Orsalآزادی بیان در عربستان ترور شد
آزادی بیان در عربستان ترور شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، مقاله اخیر جمال خاشقجی که یک روز بعد از مرگ وی به واشنگتن پست واصل شد، منتشر گردید.

کارن اتیا (Karen Attiah) ویراستار واشنگتن پست، که با این متن کار کرده است، معتقد است که این مقاله به طور کامل عشق و پایبندی خاشقجی به آزادی بیان در جهان عرب را نشان می دهد. وی می نویسد: چندی پیش من گزارش Freedom House برای سال 2018 در باره آزادی در جهان را مرور کردم و به نتیجه غمگینی رسیدم که در جهان عرب، تنها یک کشور وجود دارد که می تواند به عنوان "آزاد" طبقه بندی شود. این تونس است. اردن، مراکش و کویت دارای "ازادی جزئی" محسوب می شوند. و بقیه جهان عرب به عنوان "غیر آزاد" طبقه بندی می شوند.

خاشقجی در عربستان کشته شده است - اسپوتنیک ایران
خاشقجی در عربستان کشته شده است
به نظر می رسد که عرب هایی که در این کشورها زندگی می کنند یا به اطلاعات دسترسی ندارند یا آن به روش تحریف شده به آنها ارائه می شود. آنها نمیتوانند به طور صحیح مسائل مربوط به منطقه و زندگی روزمره خود را بررسی کنند و به صورت عمومی درباره این مسائل صحبت کنند. سخنان رسمی در آگاهی عمومی برتری پیدا کرده و اگر چه بسیاری به آن اعتقاد ندارند، اکثریت قریب به اتفاق از این اطلاعات نادرست استفاده می کنند. متاسفانه، این وضعیت بعید است که تغییر کند.

در بهار سال 2011، جهان عرب پر از امید بود. روزنامه نگاران، محققان و عموم مردم، در فکر تولد جامعه عربی نوین و درخشان و آزاد در کشورهایشان بودند. آنها منتظر آزادی از هژمونی حکومت هایشان بودند، از دخالت مداوم و سانسور در رسانه ها. این امیدها به سرعت از بین رفتند؛ جوامع یا به وضعیت قبلی بازگشته و یا حتی در شرایط سخت تر از قبل قرار گرفتند.

نامزد خاشقجی، اسکورت 24 ساعته می شود - اسپوتنیک ایران
نامزد خاشقجی، اسکورت 24 ساعته می شود
صالح الشحی، دوست کارن اتیا، نویسنده برجسته عربستانی سعودی، مقاله ای را منتشر کرد که یکی از مشهورترین نشریات در مطبوعات عربستان شده است. اتیا می نویسد: متأسفانه، در حال حاضر صالح بخاطر نظراتی که مخالف دیدگاه های نظام سعودی است، به حکم ناعادلانه دادگاه، دوره پنج ساله را در زندان میگذراند. مصادره کل تیراژ روزنامه مصری "المصری الیوم" باعث ایجاد خشم و یا هیچ واکنشی از سوی همکاران نشد. اقدامات این نوع دیگر با خشم فراوانی جامعه جهانی و پیامدهای مربوط به آن همراه نیست. آنها ممکن است محکوم شوند، اما پس از آن جامعه بلافاصله سکوت می کند.

در نتیجه، حکومت های کشورهای عرب به دلخواه خود از آزادی کامل عمل برخوردار شده و رسانه ها را به طور فزاینده ای سرکوب می کنند. زمانی بود که روزنامه نگاران بر این باور بودند که اینترنت مطبوعات را از سانسور و کنترل آزاد خواهد کرد. اما حکومت ها که موجودیت شان به کنترل اطلاعات وابسته است، شبکه اینترنت را محکم مسدود کردند. چند کشور باقی مانده که روح بهار عربی را حفظ می کنند. دولت قطر همچنان به حمایت از پوشش اخبار بین المللی پایبند است، بر خلاف همسایگانش، که از کنترل اطلاعات و "نظام قدیمی عرب" حمایت می کنند. حتی در تونس و کویت، جایی که مطبوعات حداقل به طور جزئی " آزاد" محسوب می شوند، رسانه ها بر مسائل داخلی تمرکز می کنند، نه اینکه به دنیای عرب توجه کنند. آنها جرأت نمیکنند که نشریات خود را در اختیار روزنامه نگارانی از عربستان سعودی، مصر و یمن واگزار کنند. حتی لبنان، سنگ گرانقیمت در تاج دنیای عرب، قربانی قطبگرایی و نفوذ حزب الله شده است. دنیای عرب با پرده آهنین خودش از سایر نقاط جهان جدا شده است که نه از سوی نیروهای خارجی تحمیل شده، بلکه نیروهای داخلی در حال مبارزه بخاطر قدرت، آنرا ایجاد کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала