اعتراف عربستان به حقیقت

CC0 / Pixabay / اعتراف عربستان به حقیقت
اعتراف عربستان به حقیقت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد به خاطر بروز درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه را تائید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را خبرگزاری رویترز با استناد به بیانیه دادستان کل عربستان اعلام کرده است.
مقامات عربستان در رابطه با کشته شدن خاشقجی تصمیم گرفتند ژنرال احمد عسیری، مقام اطلاعاتی را برکنار کرده و وی را از سمت مشاور دربار سعودی کنار بگذارند. به گفته دادستان کل همچنین سعود الکهتانی، مشاور ولیعهد از سمت خود برکنار شده است.

Jamal Khashoggi - اسپوتنیک ایران
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مسئول قتل خاشقجی را معرفی کردند

به گفته مقامات سعودی خاشقجی به خاطر بروز درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه با افرادی که به دیدار وی آمده بودند، کشته شده است اما توضیح داده نمی شود که چه کسانی بودند. در رابطه با این قضیه 18 نفر از اتباع سعودی بازداشت شده اند. دادستان کل سعودی اعلام کرد تحقیقات درباره مرگ جمال خاشقجی ادامه دارد.
جمال خاشقجی دوم اکتبر برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و به‌گفته نامزدش که منتظر او بوده، دیگر از ساختمان بیرون نیامد. مقامات سعودی ادعا کرده‌ بودند که این نویسنده و روزنامه‌نگار 59ساله از کنسولگری خارج شده است، اما رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر به‌قتل رسیدن و تکه تکه شدن جسد او در کنسولگری عربستان منتشر کردند.
پیشتر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تماسی با "جرد کوشنر" داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دست داشتن ریاض در ناپدید شدن "خاشقجی" را رد کرده بود.
همچنین سرکنسول عربستان در ترکیه به طور ناگهانی خاک ترکیه را ترک کرد و بسیاری این موضوع را به عنوان فرار پیش از اثبات جرم تلقی کردند.
مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که برای بررسی پرونده خاشقجی به عربستان و ترکیه سفر کرده بود، روز پنج شنبه اعلام کرده بود که کشورش ماجرای ناپدیدشدن این روزنامه نگار را بسیار جدی گرفته و منتظر نتیجه تحقیقات درباره سرنوشت وی است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیات حاکمه سعودی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала