واکنش آمریکا به تایید خبر کشته شدن روزنامه نگار عربستانی

© AP Photo / Alex Brandonواکنش آمریکا به تایید خبر کشته شدن روزنامه نگار عربستانی
واکنش آمریکا به تایید خبر کشته شدن روزنامه نگار عربستانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا پس از تایید کشته شدن روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عریستان در استانبول از سوی دادستانی عربستان، واکنش نشان داد.

اعتراف عربستان به حقیقت - اسپوتنیک ایران
اعتراف عربستان به حقیقت
به گزارش اسپونتبک به نقل از برنا؛ سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تأیید خبر کشته شدن جمال خاشقجی گفت ما خواستار اجرای سریع و شفاف عدالت در مورد قضیه قتل خاشقجی طبق تمام معیارهای قانونی هستیم.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای تصریح کرد: ایالات متحده از بیانیه پادشاهی عربستان سعودی درباره پیشرفت تحقیقات در خصوص سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونانی که تا کنون شناسایی کرده، تقدیر می‌کند. ما تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه‌های قانونی حمایت می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: از شنیدن خبر تأیید مرگ آقای خاشقچی متأسف شدیم و صمیمانه‌ترین تسلیت خود را تقدیم خانواده، نامزد و دوستان او می‌کنیم.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

خبرگزاری عربستان بدون نام بردن از ماهیت افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی در کنسولگری خود در ترکیه را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.

منابع رسمی عربستانی همچنین گزارش دادند که در نتیجه تایید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی از جمله «احمد العسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی از مناصب خود برکنار شدند.

پیش از تایید کشته شدن خاشقچی در سفارت عربستان در استانبول، مقام های ریاض و آنکارا خبرهای ضد و نقیضی درخصوص محل کشته شدن این روزنامه نگار منتشر می کردند.

مقام های ترکیه ای اعلام کردند، خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از آن خارج نشده است، در حالی که ریاض منکر این ماجرا می شد و مدعی شد که وی کنسولگری را ترک کرده است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیات حاکمه سعودی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала