گزارش و تحلیل

آیا وقت گفتگو با آمریکا است؟

© AP Photo / Vahid Salemiآیا وقت گفتگو با آمریکا است؟
آیا وقت گفتگو با آمریکا است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها بسیاری هم در داخل و هم در خارج ایران این سوال را مطرح می کنند که آیا وقت گفتگو میان ایران و آمریکا رسیده یا نه؟

شاید اگر سوال را بهتر مطرح کنیم این باشد که آیا ایران آنقدر مستاصل شده که در شرایط فعلی با آمریکا پای میز مذاکره بنشیند یا نه؟
شاید هم بشود سوال را اینگونه مطرح کرد که أیا ترس و واهمه از فروپاشی کشور به حدی رسیده که مسئولین ایرانی حاضر باشند از همه چیز حتی اصول نظام بگذرند و تن به گفتگو با آمریکا در شرایط فعلی بدهند یا نه؟
برخی هم باور دارند که شرایط اقتصادی مردم ایران به حدی رسیده که در نهایت دولت ایران مجبور خواهد بود با آمریکا پای میز مذاکره بنشیند.
البته بیشتر این سوال ها را مقامات و رسانه های غربی و خارجی مطرح می کند و امکان ندارد شما در مجامع بین المللی در برنامه ای شرکت کنید و با این سوال ها مواجه نشوید.

آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟
نمی توان انکار کرد که شرایط اقتصادی مردم در ایران امروزه سخت است و بسیار سخت، اما شاید بتوان گفت کی سخت نبوده.
در واقع مردم ایران مدت هاست تجربه کرده اند تا با شرایط تحریم و فشارهای بین المللی بسازند و تحمل فشارها و شرایط اقتصادی برای آنها چیز جدیدی به حساب نمی آید.
شاید بتوان گفت مردم ایران شرایط سخت تر از این را هم تحمل کرده اند و خم به ابرو نیاورده اند.
شاید برخی شرایط جنگ ایران و عراق را به یاد نداشته باشند که چگونه ایرانی ها با کمترین امکانات زندگی می کردند تا جوانانشان در جبهه های نبرد کمبودی احساس نکنند.
بله مدتی است که مردم ایران مصرف گرا شده اند و به مصرف کالای خارجی روی آورده اند وظاهرا تنها راه مقابله با این مصرف گرایی آن است که دولت قیمت ارز را پایین بیاورد و کالای خارجی آنقدر گران شود تا مردم توان خرید آن را نداشته باشد.
به این ترتیب می توان گفت شرایط بوجود آمده اقتصادی در ایران به دلیل تصمیم گیری های دولتی برای مقابله با تحریم های احتمالی است و نه به دلیل تاثیر مستقیم تحریم ها.
با این شرایط بدیهی است که آمریکایی ها خیلی نمی تونند امیدوار باشند تا ابزار تحریم هایشان بتواند تاثیری بر شرایط داخلی ایران داشته باشد مخصوصا که همه تحلیلگران بر این باور هستند که بعد از 13 آبان ایالات متحده امکان ندارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و در واقع این ماجرا می تواند یک شکست مفتضحانه برای سیاست های آقای ترامپ به حساب آید.
برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
پیمان جدید آمریکا با ایران
آنهایی که کره شمالی را با ایران مقایسه می کنند کاملا در اشتباه هستند، چرا که شرایط کره شمالی با ایران بسیار متفاوت است.
در کره شمالی هیچ کس حق اظهار نظر در مورد رفتارهای دولت را ندارد وحتی اگر هم که اشتباه کند به کسی نباید جواب پس بدهد، اما در ایران هر حرکت سیاست مداران نه فقط توسط رقبای سیاسی آنها بلکه توسط آحاد جامعه رصد می شود و با این شرایط هیچ سیاستمدارای جسارت آن را ندارد که وارد یک ماجراجویی مثل ماجرای کره شمالی شود که به ترامپ اجازه عکس یادگاری گرفتن با رییس جمهوری ایران را بدهد و هیچ چیز عاید ایران نشود، چون مجبور است به مردم جواب پس بدهد.
در واقع شرایط مذاکره وقتی می تواند فراهم باشد که طرفین به گفتگو بپردازند و نه اینکه یک نفر فقط حرف بزند و دیگری فرمان بردار باشد.
اگر توافق هسته ای به نتیجه رسیده بود قطعا موضع سیاستمداران طرفدار گفتگو با ایالات متحده و غرب تقویت می شد ولی در شرایط فعلی این سیاستمداران در بدترین شرایط خود قرار دارند و به هیچ وجه نمی توانند جامعه را مجاب کنند که می خواهند دوباره وارد گفتگو با غرب شوند.
بر عکس تصور ها امروزه ایران در بهترین شرایط سیاسی خود در سطح بین المللی به سر می برد و اکثریت کشورهای جهان همه حامی موضع ایران می باشند در حالی که ایالات متحده در انزوا قرار دارد و اگر هم بنا باشد گفتگویی مطرح شود این گفتگو باید با شرایط ایران باشد و نه شرایط آمریکا.
قطعا هم اولین شرط ایران بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و اجرای کلیه مفاد آن می باشد.
می توان گفت در شرایط فعلی که ایالات متحده به دنبال گفتگوی واقعی نیست هیچ منطقی به نظر نمی آید ایران هم پذیرای گفتگو باشد اما در صورتی که شرایط تغییر کند و ایرانیها احساس کنند که از گفتگو می توانند به نتیجه ای برسند آنوقت ممکن است حاضر به گفتگو باشند.
شاید بد نباشد خیال دشمنان ایران را آسوده کرد که هر چه قدر فشار ها بر ایران بیشتر شود نظام در آن بیشتر تقویت می شود چون مردم ایران بر عکس کشورهای دیگر در صورت حمله دشمن مقابل دشمن دور هم جمع می شوند، حتی اگر که این حمله بخواهد اقتصادی باشد.
به هر حال ایرانی ها نشان داده اند که بیش از 2500 سال دوام آورده اند و بدترین شرایط در تاریخ بشر را تحمل کرده اند، این مدت حد اقل شش برابر عمر 400 ساله ایالات متحده به حساب می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала