گزارش و تحلیل

باید شاهد مجازات عربها باشیم

© AP Photo / Virginia Mayoباید شاهد مجازات عربها باشیم
باید شاهد مجازات عربها باشیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس درباره قتل جمال خاشقجی و اینکه آیا محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است، ریاض را تهدید و اعلام کرد: هنوز کسی این را نمی‌داند و این موضوع در دست بررسی است.

ترامپ افزود:" تا این لحظه آنها این ادعا را رد کرده اند. به زودی پاسخ آن را خواهیم فهمید. ممکن است کار آنها باشد؟ بله (ممکن است). اگر این طور باشد، مجازات سختی در نظر خواهیم گرفت".
در همین حال ، روز یکشنبه یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت ، درصورتی که ثابت شود دولت عربستان عامل قتل روزنامه نگار بوده است، آنگاه واشنگتن اعتبار خود در زمینه حقوق بشر را به خطر خواهد انداخت.
او گفت که توافق تسلیحاتی یعنی قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی به‌ارزش بیش از 110 میلیارد دلار ممکن است اهرمی در واکنش به این وضعیت باشد اما این شرایط نباید مانع از مجازات احتمالی باشد.
در عین حال روز شنبه ترامپ تصریح کرد که حتی اگر نقش عربستان در این پرونده قتل آشکار شود قصد معرفی تحریم‌هایی که به قراردادهای تسلیحاتی واشنگتن و ریاض لطمه بزند را ندارد.

چه کسی در پشت پرده گم شدن خاشقجی قرار دارد؟ - اسپوتنیک ایران
چه کسی در پشت پرده گم شدن خاشقجی قرار دارد؟

مجتبی جلال زاده کارشناس در مسایل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در باره رویارویی ترامپ و کنگره آمریکا توضیحاتی داده است:
این کارشناس ایرانی می‌گوید که مهمترین عامل در سیاست خارجی ترامپ با عربستان سعودی بحث اقتصادی است: "موضوعی که ترامپ قبل از آمدنش وعده داده بود که شرایط اقتصادی ایالات متحده را بهبود ببخشد، بی‌کاری را کم بکند و رونق اقتصادی ایجاد کند. ما در ادامه دیدیم که عربستان سعودی اولین کشور در سفرترامپ به خاور میانه بود، و عربها یک قرارداد سخاوتمندانه ی 400 میلیارد دلاری را با آمریکا می‌بندند که در فاز اول باید 110 میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت کنند".
وی ادامه داد: "اینکه ایالات متحده چه تصمیمی بگیرد کمی سخت است ولی واقعیت این است که ترامپ طوری که اعلام کرده است تصمیم نخواهد گرفت که به قرارداد تجاری بین ایالات متحده و عربستان سعودی لطمه‌ای وارد بشود".
مجتبی جلال زاده می‌گوید که شاید این فشار از سوی ترامپ به عربستان سعودی در حد یک سری فشارهای دیپلماتیک و یا به یک حرکت سیاسی منتهی ‌شود.
ریاض تهدید کرد که به تحریم های احتمالی آمریکا و انگلیس پاسخ دهد - اسپوتنیک ایران
ریاض تهدید کرد که به تحریم های احتمالی آمریکا و انگلیس پاسخ دهد

به گفته این کارشناس سنا خواستار برخورد جدی با عربستان سعودی در این قضیه است: "این مسئله حایز اهمیت است که هر دو حزب هم حزب دموکرات و هم حزب جمهوری‌خواه نامه کنگره به ترامپ را امضا کردند".
اوتصریح کرد:"در پرونده قتل خاشقجی باید تا روشن شدن مسئله و گزارش نهایی صبر کنیم، اما بسیار بعید می‌دانم که برخورد جدی به صورتی که به روابط اقتصادی آمریکا و عربستان سعودی لطمه وارد ‌شود ، چه از جانب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، و چه از جانب کنگره به عنوان قوه مقننه ایالات متحده امریکا صورت ‌گیرد. باید شاهد مجازات عربها باشیم. شاید در قانونی که در ایالات متحده وجود دارد اسم ولیعهد محمد بن‌سلمان را به عنوان شخصی که از جانب آمریکا تحریم خواهد شد ، شاهد باشیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала