پشتیبانی کیبورد گوگل از زبان لری +عکس

© Photo / Pixabayپشتیبانی کیبورد گوگل از زبان لری +عکس
پشتیبانی کیبورد گوگل از زبان لری +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کیبورد Gboard، قابلیت استفاده از زبان لری را فراهم کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، از مدت ها پیش Gboard به کیبورد گوگل اضافه شده است که این اپلیکیشن پرطرفدار دارای قابلیت ها و امکانات جالب بسیار کاربردی است. در آخرین به روز رسانی کیبورد گوگل زبان لری نیز به صورت رسمی پشتیبانی می شود. گوگل تاکنون بیش از ٢٠٠ زبان زنده دنیا را منتشر کرده است. البته در این نسخه زبان لری را به صورت مجزا در دو کیبورد لری شمالی(لکی، فیلی، کلهری و…) و لری جنوبی(بختیاری، دومنی، شول و…) ارائه کرده است.

دانشنامه ی ایرانیکا زبان لری را به دو دسته کلی لری شمالی و لری جنوبی تقسیم کرده است، در حالی که فهرست لینگوییست لری را به سه دسته زیر تقسیم کرده است که هر یک دارای گویش های مختلف است؛ گویش شمالی لری، لری بختیاری و گویش های جنوبی لری. جغرافیای این زبان در نقشه ی ایران به صورت زیر است.

کاربران بسیاری ضمن ابراز خوشحالی، از این کیبورد استقبال کردند. در حالیکه عده ای دیگر مخالف مسئله لری شمالی و جنوبی بودند و قوم لر را یکی می دانند و اما کاربرانی نیز بودند که این را عامل ايجاد تفرقه افکنی و تنش های قومی عنوان کردند.

البته نسخه اندرویدی اپلیکیشن جی بورد به صورت پیش فرض از زبان فارسی پشتیبانی میکرده اما با آخرین آپدیت گوگل برای پلتفرم های اپلی و ios نیز قابل استفاده گرديده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала