گزارش و تحلیل

اگر سوریها بخواهند عطای آمریکا را به لقایش ببخشند چه کار باید انجام دهند؟

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaاگر سوریها بخواهند عطای آمریکا را به لقایش ببخشند چه کار باید انجام دهند؟
اگر سوریها بخواهند عطای آمریکا را به لقایش ببخشند چه کار باید انجام دهند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اظهار داشته تا وقتی یک سرباز ایرانی در خاک سوریه باشد، سوریه حتی یک دلار هم برای باز سازی از آمریکا دریافت نخواهد کرد.

کسی که این سخنان آقای پمپئو را می شنود تصور می کند سوریها کاسه گدایی در دست گرفته اند و به آمریکا التماس می کنند که برای بازسازی سوریه به آنها کمک کند.
گو اینکه همین سخنان آقای پمپئو نشان می دهد آمریکایی ها هم به این نتیجه رسیده اند که ماجرای سوریه در فصل های پایانی خود قرار دارد، اما بد نیست اگر آمریکایی ها جوالدوزی به دیگران می زنند سوزنی به خود بزنند.
کل بحران و جنگ سوریه که منجر به تخریب و نابودی این کشور زیبا گشته یک توطئه توسط آمریکا و همپیمانانش در منطقه بوده و هنوز هم هست و اگر ایران و روسیه و جبهه مقاومت به کمک دولت مشروع سوریه نرفته بودند تا به حال سوریه ده باره نابود شده بود و شرایطی به مراتب بد تر از لیبی داشت.
در حالی که حضور نظامیان ایران و روسیه در سوریه به دلیل دعوت رسمی دولت مشروع این کشور طبق همه موازین بین المللی قانونی به حساب می آید ، حضور امروزه آمریکلیی ها در شرق فرات یک ماجرای کاملا غیر قانونی از نظر موازین بین المللی می باشد و خود یکی از سنگ های بزرگ برای پایان جنگ سوریه است.

سوریه: تلاش آمریکا برای احیای باقیمانده داعش تلاشی بیهوده است - اسپوتنیک ایران
سوریه: تلاش آمریکا برای احیای باقیمانده داعش تلاشی بیهوده است
در واقع طبق موازین بین المملی آمریکایی ها در شرق فرات نیروهای اشغالگر به حساب می آیند و دولت و مردم سوریه مجاز می باشند برای مقابله با اشغالگران از هر وسیله ای که در اختیار دارند استفاده نمایند.
در حال حاضر باقیمانده گروه های تروریستی و مسلح در منطقه ادلب محاصره شده اند و همه بخوبی می دانند دیر یا زود کار آنها در آنجا تمام است، حال یا با توافق سیاسی و یا به حمله نظامی.
می ماند بخش شرقی رود فرات که د حال حاضر در اختیار گروه های وابسته به آمریکا است و در دل آنها داعشی ها نیز پناه گرفته اند.
پس از اتمام کار ادلب قطعا دولت سوریه و همپیمانانش به سراغ شرق فرات خواهند رفت تا باقیمانده سرزمین های سوریه به آغوش دولت بازگردتد.
آمریکایی ها به خوبی می دانند که همپیمانانشان تاب مقاومت در مقابل حمله ارتش سوریه و همپیمانانش را ندارند و در صورتی که دستور عملیات صادر شود ظرف چند روز کل این مناطق را می توانند آزاد کنند، مخصوصا که کردهای موجود در این مناطق اصلا مشکلی با دولت مرکزی ندارند و نداشتند و به دنبال جنگ با آن نیستند، و اگر هم از مناطق خود خارج شدند به این دلیل بوده که میخواستند داعش را از خانه و کاشانه خود دو کنند.
با این شرایط می ماند اینکه آمریکایی ها بخواهند بهانه ای را مطرح کنند و خود مستقیم وارد جنگ سوریه شوند که علیرغم کم تجربگی رئیس جمهوری ایالات متحده در زمینه های سیاسی و نظامی بین المللی اما بدیهی است بسیاری از مسئولین سیاسی و نظامی در آمریکا بخوبی می دانند که چنین کاری بسیار متهو انه است و می تواند منجر به ضربه کمر شکنی برای آمریکایی ها بدل شود.
دولت سوریه هم بارها اعلام کرده که با توجه به فداکاری های ایران و روسیه جهت نجات سوریه از توطئه آمریکا و همپیمانانش تمایل دارد از کمک های ایران و روسیه در زمینه بازسازی این کشور استفاده کند و پروژه های بازسازی را به این دو خواهد سپرد.
حتی برای یک بار هم که شده مقامات عالیرتبه سوری هیچوقت از نیاز به کمک آمریکا برای بازسازی سوریه صحبت نداشته اند و ندارند و ترجیح می دهند دولت آمریکا دستش را از جیب آنها در آورد و در جیب همان عرب های حوزه خلیج فارس نگاه دارد.
امروزه سوال اصلی این است که اگر دولت و مردم سوریه کمک های آمریکا را نخواهند چه کار باید انجام دهند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала