گزارش و تحلیل

یمن یا اهواز، میدان های جنگ هیبریدی با عربستان

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisیمن یا اهواز، میدان های جنگ هیبریدی با عربستان
یمن یا اهواز، میدان های جنگ هیبریدی با عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- جنگ در یمن، درگیری همه علیه همه بوده و فقط به نفع آمریکا است.

در کنفرانس خبری مسکو گفته شد که هم اینک اختلافت مسلحانه، این کشور را به فاجعه بزرگ انسانی دارای مقیاس جهانی کشاند. 2.5 میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند، 3.5 میلیون خانه و کشانه خود را از دست داده و پناهجو شده و 9 میلیون تن در آستانه مرگ گرسنه قرار گرفتند. حکومت فلج شده است. برخی حوزه ها به صحنه درگیری بین عربستان و امارات متخده عربی تبدیل شدند. عربستان برای این جنگ 250 میلیارد دلار مصرف کرده و یمن خسارات خود را 250 میلیارد دلار برآورد کرده است.

در مسکو میز گرد با حضور رسانه های روسی و عربی در مورد موضوع:

"یمن در آستانه یک فاجعه انسانی" برگزار شد. یکی از شرکت کنندگان آن سرگئی سِرِبروف، عضو ارشد مرکز مطالعات عرب و اسلامی موسسه شرق شناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه، گفت: در جنوب یمن خطر تقسیم جنوب این کشور توسط قدرت های جهانی بوجود آمده است. در این باره در دیدار چندی پیش عبد ربو منصور هادی و عبدالعزیز السیسی روسای جمهوری یمن و مصر گفته شد. این مساله مایه نگرانی جهان عرب شده است و برای جلوگیری از آن باید در راه پایان دادن به جنگ در یمن مجاهدت ورزید. امکان پیدایش پایگاه های نظامی خارجی که بتوانند تنگه استراتژیک باب المندب را کنترل کنند آنها را نگران کرده است. 10 درصد از اجناس تجارت جهانی از طریق کانال مجاور سوئز حمل می شود. این موضوع مرگ یا زندگی برای مصر است.

در این جنگ برای عربستان نیز ریسک وجود دارد که روز بروز بیشتر افزایش می یابد: تعداد پرتاب موشک از یمن به خاک عربستان از 1000 تا در دسامبر پارسال الی 1500 در حال حاضر افزایش یافته است. شدت این حملات رو به افزایش است و گفته می شود که منبع آنها ایران است. ولی بر همه روشن است که رساندن آنها از ایران به یمن در شرایط محاصره یمن ممکن نیست. بنا بر این روشن می شود که این موشک ها در محل تولید می شوند. این حقیقت مسکوت گذاسته می شود و تحویل تسلیحات به ایران نسبت داده می شود.

بن سلمان خواستار انتقال جنگ از یمن به لبنان - اسپوتنیک ایران
بن سلمان خواستار انتقال جنگ از یمن به لبنان
در باره عملیات تصرف بندر الهدیده، پایگاه مخالفان هادی، می شود گفت که این اقدام ممکن است عنصر کلیدی جنگ شود و اتلاف عربی ممکن است ترکیب خود را در اصل تغییرکند. حمله به هدیده از جنوب توسط نیروهای امارات برنامه ریزی می شود و ژنرال محسن در شمال در انتظار سقوط آن بندر است. او می گوید که هدیده قبری برای همه گونه اشغالگران خواهد بود. اگر هدیده سقوط کند در این صورت عربستان و امارات خودشان به درگیری دست خواهند زد.

خبرنگار اسپوتنیک که در این میز گرد حضور داشت، پرسید که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، طی سخنانی در جلسه 73 مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که تهران آماده است در برطرف کردن بحران یمن کمک کند که تنها می تواند از طریق گفتگوی میان طرفین رفع شود. رسانه های ایران در باره جنگ و بحران بشردوستانه در یمن مطالب زیادی می نویسند و به وضع حاد مردم آن کشور اشاره می کنند. ایران خود را جزء این اختلاف نمی داند و رسانه های ایرانی که آنرا پوشش می دهند و خود را برادر مردم یمن می دانند به کمک و همدردی فرا می خوانند. برای شما چه احساسی دست می دهد؟

رهبر القاعده در یمن کشته شد - اسپوتنیک ایران
رهبر القاعده در یمن کشته شد
سرگئی سربروف در جواب گفت: یمن قلب تمدن عربی است. اختلاف عربستان — ایران بطور مصنوعی به سرزمین یمن منتقل شد. اما در طول 4 سال طرفین به ناچار مطابق الگو خاور میانه دوقطبی عمل کردند. هم حوثی ها و هم علی عبدالله صالح مرحوم. آنها طرفدار تحکیم همبستگی با بشار اسد و حزب الله لبنان بودند. اما رادیکال های سوریه به گروه های سلفی یمن علاقندند و برای سهم گرفتن در درگیری وارد یمن می شوند. رویارویی عربستان — ایران که به طور مصنوعی به یمن وارد کردند، کار دست عربستان نیست بلکه ناشی از آمریکا و انگلیس است. ولی در یمن اختلافات قومی و مذهبی وجود ندارد. بیش از 300 سال است که اختلاف شیعیان و سنی ها در یمن نبود. وقتی گروه های تندرو سنی جنوب یمن را تصرف کردند از آوریل 2015 تا آوریل 2016، آنها مقدسات سنی های محلی را منفجر کردند. این بخش رادیکال اسلامگرایان بود که به جنگ با اعتقادات سنی محلی پرداخت. یعنی در یمن همه نوع اختلاف هست و رشد پیدا می کند. این، به جای اختلاف داخلی جنگ هیبریدی است.

گریگوری لوکیانوف، کارمند ارشد علمی انستیتو مناسبات بین المللی مسکو که در این میز گرد بود، از طرف خود به اسپوتنیک چنین گفت:

شرکت ایران در این اختلاف بسیار محدود است، لیکن اگر به آن دقیقتر نگاه کنیم، خواهیم دید که سیر حوادث در این منطقه به دنبال رقابت بین عربستان و ایران می رود. از نمایندگان عربستان همیشه می شنویم که ایران در حال توسعه طلبی است و این سیاست مورد پسند ریاض نیست. وی ادامه داد: تا وقتی که مناسبات عربستان و ایران عادی نشود، انتظار برقراری ثبات در منطقه ساده لوحانه است. دو کشور در حال جنگ هیبریدی فی مابین بوده و یمن یکی از میدان های جنگ است. وضع مناسبات عربستان و ایران عنصر مهم موقعیت در یمن است، این حقیقت انکارناپذیر است. این امر بویژه پس از عمل تروریستی اهواز نمایان شد. این مناسبات رو به وخامت می گراید و گرایش بهبودی و رفع تنش در این مناسبات وجود ندارد. در این جنگ سرد دیتانت و تشنج زدایی نخواهد بود. این رقابت دو قدرت دارای بلندپروازی و نقشه های دور و دراز است. تا موقعی که به توافق نرسند جا ندارد در انتظار چیز خوبی باشیم. عجلتا مرحله آزمایش نیرو جریان دارد. ولیهد جاه طلب در ریاض معدقد است که توازن منطقه ای ممکن است به نفع او عوض شود و رهبری ایران فکر می کند که پس از بهار عربی 2011 و انقلاب یمن برایش پنجره امکاه ها باز شد.

گفتنی است که جنگ داخلی یمن که از سال 2014 ادامه دارد، به دلیل شکست اخیر مذاکرات صلح در ژنو و تشدید خصومت ها در اطراف بندر هدیده، کانال اصلی ورود غذا و کمک های بشردوستانه در قلمروی تحت کنترل حوثی ها، به اوج خود رسیده است. حدود 80 درصد از جمعیت این کشور در این بخش زندگی می کنند و در حال حاضر مردم در معرض کمبود شدید غذا، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و سرویس پزشکی و درمان هستند. به اطلاع سازمان ملل متحد، دو سوم یمنی ها، از جمله کودکان، در حالت قهطی بسر می برند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала