گزارش و تحلیل

سقوط قیمت ارز، شبی سیاه برای دلالان

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMA/Filesسقوط قیمت ارز، شبی سیاه برای دلالان
سقوط قیمت ارز، شبی سیاه برای دلالان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز بازار ایران دچار شوک جدیدی شد و آن سقوط بی حساب کتاب قیمت ارز و طلا حمله ذخیره کنندگان ارز و طلا برای فروش ارز های خود.

شاید برخی به یاد داشته باشند پس از اعلام پایان جنگی ایران و عراق هم بازار ارز دچار یک نوسان بسیار شدید شد و در آن زمان دلار 144 تومانی به قیمت 70 تومان در بازار رسید.
بسیاری سکته کامل و ناقص کردند و کل بازار ایران به هم ریخت.
گو اینکه همه ایرانی ها خوشحال هستند که امروز ارزش پول ملی شان مجددا باز می گردد اما نکته قابل تامل این است که چه نظارتی برای تعادل قیمت ها وجود دارد.
چند ماه است که بسیاری از تاجران به بهانه بالا رفتن قیمت ارز قیمت کالای خود را بالا برده اند و برخی کالای خود را حتی به قیمت دلار بیست هزار تومانی به مردم عرضه کرده اند.
برخی نیز کالای خود را احتکار کرده اند تا بلکه به امید رسانه های خارجی و تحریم های جدید آمریکا دلار به چهل هزار تومان برسد و بعد کالای خود را از انبار ها خارج کنند.
برخی مردم هم از هول خود هر آنچه در توان داشتند رفتند و کالای بنجل خریدند و در خانه های خود انبار کردند.

واکنش به افت عجیب کاهش دلار و صف های طولانی صرافی ها - اسپوتنیک ایران
واکنش به افت عجیب کاهش دلار و صف های طولانی صرافی ها
احتمالا امروزه انباری های بسیاری از خانه های ایرانی مملوء از دستمال کاغذی و کنسرو ومواد بهداشتی ای شده که تا چند سال مصرف خانه ایرانی ها را تامین می کند.
به احتمال زیاد هم برخی امروز روانه بیمارستان شوند که البته بسیاری هم احتمالا خوشحال خواهند شد که اینها را در بیمارستان ملاقات کنند چون چند ماهی است با دلال بازی های خود خون مردم را در شیشه کرده اند.
به هر حال گویند: "هرکه خربزه خورد باید پای لرزش هم بنشیند".
تاوان دادن اینان را می توان در وهله اول گردن کوته اندیشی و وابستگی آنها به رسانه های خارجی دانست.
بدیهی بود که قیمت ارز و طلا در ایران با یک حباب عجیب و قریب مواجه شده و بسیاری کارشناسان ده ها بار یاد آوری کردند که این حباب کاذب است و مردم نباید وارد این ماجرا شوند چون هر آنچه دارند از دست خواهند داد اما کو گوش شنوا.
حال سوال اصلی که که مطرح می باشد این است که تاجران محترم تصمیم دارند چه کار کنند؟
آیا این بار می خواهند بیرون بیایند و ادعا کنند که کالای خود را با دلار 19 هزار تومان خریده و یا تولید کرده اند و کمتر از آن نخواهند فروخت.
در مورد قیمت های دیگر چی؟
آیا خانه یا ماشینی که به نسبت قیمت دلار بالا رفته قرار است پایین بیاید؟
آیا هزینه های دیگر خانوار ایرانی که بر اساس قیمت ارز افزایش یافته قرار است کاهش یابد؟
مثلا ماست و شیر و پنیر و رب گوجه فرنگی و گوشت و مرغ و…
نابودی دلار با تحریم ایران - اسپوتنیک ایران
نابودی دلار با تحریم ایران
آنهایی که پیگیر ماجرا بودند می دانند قیمت واقعی دلار هیچوقت به 19 هزار تومان نرسید اما دلال ها با دلال بازی ارز را با این قیمت به مردم می فروختند و بسیاری هم نا دانسته ارز را با همین قیمت می خریدند در حالی که تاجران اکثرا ارز را با قیمت 4200 و یا حد اکثر 8800 از بانک مرکزی ویا سامانه نیما دریافت کردند و جنس وارد کردند ولی متاسفانه قیمت کالای خود را به قیمت 19 هزار تومان به مردم فروختند.
به دلیل وجود احتکار در بازار اینان می توانند مردم را وادار کنند هر قیمتی که آنها می گویند پرداخت کنند.
در صورتی که قیمت ها نسبت به سقوط قیمت ارز تغییر نکند قطعا باز هم مردم متضرر خواهند بود چون اینبار باید جبران هزینه دلالان و تاجران و کاسب کاران را نیز پرداخت کنند.
به عنوان مثال مثلا یک شیشه آب قبلا سیصد و پنجاه تومان بود (البته مغازه داران برای رند شدن قیمت پانصد تومان می فروختند) که می شد ده سنت آمریکا، امروزه در تهران همان شیشه آب یک هزار و پانصد تومان قیمت دارد، که با احتساب قیمت دلار، قبل از نگون بخت شدن آن، باز هم می شد حدود ده سنت.
کاهش ارزش دلار در بازار ارز ایران - اسپوتنیک ایران
کاهش عجیب ارزش دلار در بازار ارز ایران
حالا سوالی که مطرح است این است که آیا قرار است که این آب باز هم همان هزار و پانصد تومان بماند و یا اینکه مثلا هزار تومان شود.
چون اگر هزار و پانصد تومان بماند یعنی قیمت آن شده پانزده سنت و نه ده سنت قبلی.
بماند که این شیشه آب همه چیزاش از داخل مملکت است و هیچ چیزش از خارج نیست و هرکه می گوید درب بطری آن را از خارج وارد می کنند دروغ است.
البته گویند: "کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من".
شاید اینبار وقت آن رسیده که مردم ایران یک بار هم شده خودشان دست به کار شوند ودست به یکی کنند تا زمانی که تاجران قیمت های خود را پایین نیاورده اند هیچ خرید غیر ضروری ای انجام ندهند.
اگر هم دولت بخواهد کمک کند باید همه احتکار ها را بر هم بزند و اجازه دهد بازار رقابت ایجاد شود تا اگر کالایی بالاتر از قیمت واقعی اش عرضه می شود تاجر دیگری بتواند کالای مشابه را با قیمت پایین تر در بازار عرضه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала