احتمال اخراج دیپلمات ایرانی به اتهام مشارکت در طرح بمب‌گذاری در پاریس

© REUTERS / Christian Hartmannبمب گذاری در پاریس
بمب گذاری در پاریس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه آلمان روز دوشنبه اول اکتبر، استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک که متهم به شرکت در طرح بمب گذاری علبه جمعی از ایرانیان در حومه پاریس در ماه ژوئن شده بود را مورد تأیید قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، دادگاه بامبرگ ابراز داشت که 27 سپتامبر استرداد دیپلمات ایرانی مستقر در وین به نام اسدالله اسدی را مورد تأیید قرار داد.

«وی نمی تواند از مصونیت دیپلماتیک برخوردار باشد، زیرا او به یک سفر تعطیلاتی  خارج از محل سکونت خود رفته بود».

هویت شش نفر در بلژیک، فرانسه و آلمان که قصد بمب گذاری در گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران را داشتند پس از بازداشت زن و شوهری در بروکسل به علت داشتن 500 گرم مواد منفجره قوی و وسیله انفجار آن آشکار شد. این زوج امیر س. 38 ساله و نسیمه ن. 33 ساله بودند. یک نفر دیگر مهرداد آ، 54 ساله در هتلی در پاریس بازداشت شد.

هر سه نفر آنها شهروند بلژیک ولی ایرانی تبار هستند.

پلیس آلمان بطور جداگانه اسدی را تحت پیگرد قرار داد. دادستان آلمان به اسدی به عنوان مأمور اطلاعاتی مظنون است که به زوج نامبرده دستور حمله به گردهمایی را داده است و مواد منفجره را در دیدار ماه ژوئن در لوکزامبورگ به آنها داده بود.

تهران این اتهامات را رد کرد و این عمل را اقدامی برای بی اعتبار ساختن چهره ایران  در زمینه تنش شدید دیپلماتیک با آمریکا نامید.

بازداشت کارمند سفارت ایران در اتریش سفر حسن روحانی به وین برای مذاکرات در باره معامله هسته ای ایران با فون در بلن و کورتس را تیره کرد.

در آستانه سفر وی، شورای ملی مقاومت ایران درخواست لغو این دیدار را کرده بود.

چند ساعت قبل از ورود رئیس جمهور ایران به وین، وزارت امور خارجه اتریش  سفیر ایران را احضار کرد و درخواست کرد مصونیت دیپلماتیک از کارمند سفارت ایران که مظنون به سازماندهی عمل تروریستی علیه نمایندگان اپوزیسیون ایران است سلب شود.

به گفته نیکلای کوژین دانشیار دانشگاه مسائل اروپا در سن پیترزبورگ معتقد است که به احتمال زیاد دیپلمات مظنون به سازماندهی عمل تروریستی به مقامات ایرانی تحویل داده خواهد شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала