هدف ترامپ از مذاکره با ایران چیست؟

© AFP 2023 / Ludovic Marinترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ در تقلای مذاکره مجدد با ایران است.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به پژوهش های خبری ایرنا، رئیس جمهور آمریکا اینک در تقلای مذاکره مجدد با ایران است.

چندی پیش حسن روحانی رئیس جمهور ایران اظهار داشت که آمریکا برای مذاکره با ایران هر روز پیغام می فرستد. به گفته روحانی ارسال این پیغام های مکرر در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید از هیچ اقدامی برای فشار و به تسلیم واداشتن مردم ایران فروگذار نمی کند.

ترامپ درنشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا عنوان داشت حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات تهران گفت وگو کند. البته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ اندک زمانی پس از این اظهارات بار دیگر شروط دوازده گانه برای توافق با ایران را یادآور شد؛ شروطی که وی حدود دو هفته پس از خروج آمریکا از برجام یعنی اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرد و بخش اعظم آن مطالبه تجدید نظر در سیاست های منطقه ای تهران بود.

اعلام این مواضع متناقض از سوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا در آن مقطع، مصداق تمثیل «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» دیپلماتیک عنوان شد اما پس از آن نیز بارها ترامپ از تمایل خود برای گفت وگو با مسوولان ایرانی سخن گفت.

عزم ترامپ برای مبارزه با فعالیت شرورانه ایران - اسپوتنیک ایران
عزم ترامپ برای مبارزه با فعالیت "شرورانه" ایران

اصلی ترین انگیزه ای که ناظران سیاسی در تبیین تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران به آن اشاره دارند، شکل دادن به نسخه بدیلی برای میراث برباد رفته «باراک اوباما» است.

از دید برخی صاحبنظران، کشورهایی چون روسیه، چین و حتی شرکای اروپایی که هدف سیاست هایی غیردوستانه و جنگ تجاری آمریکا قرار گرفته اند، از مجموعه مناسبات خود با ایران به عنوان برگ برنده ای در مقابله یا مذاکره با واشنگتن سود خواهد برند. به عبارتی تخاصم واشنگتن با تهران فضای مانور شرکا و رقبای بین المللی آمریکا را افزایش خواهد داد.

تحلیل دیگر درباره اعلان علاقه وافر ترامپ به مذاکره با ایران ناظر بر خواست وی برای انداختن توپ تقابل در زمین تهران است. از این منظر وی علاوه بر نمایش چهره ای مذاکره طلب و مصالحه جو برای شرکای اروپایی، در جامعه ایران نیز در جست وجو شکل دادن به مطالبه ای مبنی بر مذاکره با آمریکا است. به بیانی دیگر، اعلان آمادگی برای مذاکره همزمان با تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران نوعی جنگ روانی برای به تسلیم کشاندن دولت در برابر خواسته های ترامپ است؛ چهره ای که به نظر نمی رسد گزینه و امتیازی برای مذاکره واقعی روی میز داشته باشد و بیشتر بهره جویی سیاسی و تبلیغاتی از پروژه تقابل با تهران را دنبال می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала