گزارش و تحلیل

پایان برنامه چشم انداز 2030 سعودی

© AFP 2023 / STRپایان برنامه چشم انداز 2030 سعودی
پایان برنامه چشم انداز 2030 سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولیعهد سعودی دچار دوگانگی در رفتار است و مصادیق آن نیز در موضع گیری‌های مختلف از اصلاحات تا شعارهای سنتی ضداسرائیلی عربستان مشهود است. بن سلمان در حالی از اصلاحات و آزادی بیشتر شهروندان سخن می‌گوید که فعالین این حوزه در بازداشت بسر می‌برند.

وی جنگ یمن را بدون هیچ ابزار توجیه منطقی‌ای ادامه داده و در حالی که به مثابه برادر بزرگ اعراب وظیفه جبهه گیری بر علیه اسرائیل را دارد، با آنها وارد مذاکره در باب مقابله با ایران و قطر می‌شود. این دوگانگی سبب ناامن شدن فضای اجتماعی و سیاسی ریاض شده است که با ایجاد بحران در روابط عربستان و کانادا شکل بین المللی نیز به خود گرفت.
برنامه چشم انداز 2030 نیز یکی دیگر از طرح‌های بلندپروازانه و بدون پشتیبانی منطقی ریاض جهت تغییر شکل ظاهری خود در عرصه جهانی با هدف پر کردن فاصله خود با سایر کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی و قطر از منظر جهانی شدن بود. برنامه‌ای که بن سلمان مدعی بود به سبب کاهش وابستگی اقتصادی ریاض به نفت موجب شکوفایی و تغییر در ساختار اقتصادی عربستان خواهد شد. اما حمایت از گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، عراق، یمن، افغانستان، لیبی، مغرب و خیل عظیمی از کشورهای بحران زده هزینه‌های گزافی را بر اقتصاد عربستان تحمیل کرده که شاید به شکل کنونی از سوی سیاست گذاران کم تجربه این کشور پیش بینی نشده بود. در کنار این مسئله، جنگ یمن نیز مزید بر علت شده تا توان اقتصادی ریاض کاهش چشمگیر را تجربه کند و البته تلاش جهت منزوی کردن قطر و ادامه تلاش‌های کودکانه جهت اپوزیسیون سازی در ایران نیز قطعا با هزینه کم طراحی نشده‌اند.

اسرائیل خبر عرضه گنبد آهنین به عربستان سعودی را رد کرد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل خبر عرضه "گنبد آهنین" به عربستان سعودی را رد کرد

این مسائل در کنار کاهش جهانی قیمت نفت سبب شد تا اقتصاد عربستان توان پیشبرد برنامه چشم انداز 2030 را نداشته باشد و به همین دلیل سیاست گذاران ریاض تصمیم به ورود شرکت آرامکو به بازار سهام گیرند. شاید مسئولین سعودی در این تصور بودند که 5% از سهام این شرکت به راحتی به فروش می‌رود و با این کار 100 میلیارد دلار کسری اقتصادی این کشور جبران شده و راه نیل به برنامه چشم انداز 2030 هموار می‌شود اما در این بین دو درک اشتباه از سوی سعودی صورت گرفت:
الف — سیاست‌های متناقض در عرصه داخلی و بین الملل سبب ناامنی وضعیت پایدار کشور می‌شود و این مسئله بدبینی سرمایه گذاران عمده خارجی را در پی دارد.
ب — اساسا معامله سهام 100 میلیارد دلاری در بورس امری ناممکن است!
علی ایحال حکام سعودی اکنون در وضعیتی قرار دارند که یا باید به پایان پروژه 2030 اعتراف کنند یا به طور غیرمنطقی مانند آنچه تا امروز شاهد بودیم به تلاش‌ها جهت برآورده کردن آرزوهای کودکانه محمد بن سلمان ادامه دهند که علاوه بر آسیب رساندن بیشتر به اقتصاد این کشور سبب افول قدرت عربستان در عرصه بین الملل نیز خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала