مخالفت آمریکا با پرواز نظارتی هواپیمای جدید Tu-214 روسیه

© Sputnik / Press service of "KAPO named after S.P.Gorbunov"مخالفت آمریکا با پرواز نظارتی هواپیمای جدید Tu-214 روسیه
مخالفت آمریکا با پرواز نظارتی هواپیمای جدید Tu-214 روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخلاف امضای معاهده "آسمان باز"، هیات آمریکایی اجازه پرواز نظارتی به جدیدترین هواپیمای این کشور بر آسمان کشورهای امضا کننده معاهده فوق را نداد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سخنان سرگئی ریژکوف رئیس مرکز ملی کاهش خطر هسته ای روسیه، آمریکا به جدیدترین هواپیمای روسیه اجازه پرواز تحت معاهده "آسمان باز" را نمی دهد.

به گفته وی، در چارچوب توافق های انجام شده، روسیه از تاریخ 2 تا 11 سپتامبر بر اساس گواهینامه بین المللی اقدام به آزمایش هواپیمای روسی توپولف 214 نمود، این هواپیمای تولید داخلی می باشد اما آمریکا با پرواز این هواپیما بر روی مناطق مشخص شده "آسمان باز" موافقت ننمود.

انتشار فیلم آزمایشات موشک روسی سرمت - اسپوتنیک ایران
فیلم آزمایشات موشک روسی "سرمت"

به نقل از ریژکوف: "با توجه به تصمیمات هیئت های نمایندگی از 22 کشور پروتکل نهایی امضا شده است که اجازه می دهد پروازهای نظارتی این هواپیما بر فراز آسمان کشورهای — شرکت کننده در این قرارداد، صورت بگیرد. با این حال، رئیس هیئت نمایندگی ایالات متحده، الزامات پیمان آسمان باز را نقص نمود، وی بدون هیچ توضیحی مشخص، حاضر به امضای سند نشد. گویا این امر از سوی دستورالعمل های مستقیم از واشنگتن صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود احتمالا آمریکایی ها نمی توانند به خود بقبولانند که روسیه توانسته است هواپیمای مجهزی همانند توپولوف 214 بسازد و به همین دلیل اجازه پروازهای نظارتی را به این هواپیما نمی دهند.

هواپیمای « توپولوف —95» از سال 1956 میلادی  در نیروی هوایی روسیه در حال خدمت است.  از آغاز تولید سریال  این هواپیما ، بیش از 500  هواپیما در انواع مختلف ساخته شده اند.  بر طبق  نام گذاری  ناتو ، این هواپیما « Bear — خرس» نامیده می شود و هم اکنون شرکت توپولوف اقدام به ساختن هواپیماهای پرقدرت دیگری چون توپولوف 214 نموده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала