اعلام شرط ایران برای ماندن در برجام

© AFP 2023 / DIETER NAGLعراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه کشور های اروپایی امضا کننده برجام را به اجرای وعده های خود درباره اتخاذ تدابیر برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه تهران تا روز 4 نوامبر (13 آبان) فرا خواند.

به گزارش اسپوتنیک، عراقچی گفت: ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت پرداخت‌ها و دریافت‌ها (مسائل بانکی)، عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند.
معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به شرایط کشورخود قبل و بعد از تحریم‌ها گفت: قبل از برجام و به خاطر تحریم‌های آمریکا، فروش نفت ما زیر یک میلیون بشکه در روز بود و بعد از برجام به حدود دو و نیم تا سه میلیون بشکه رسید. برخی از کشورها دچار تردید شدند و سفارش‌های آتی را کاهش می‌دهند. تا زمانی که بتوانیم نفت خود را بفروشیم، ماندن در برجام برای ما منافع خواهد داشت و حتی اگر بعد از 13 آبان هم که تحریم‌های آمریکا رسما برمی‌گردد، قادر باشیم نفت خود را بفروشیم، ممکن است ادامه کار با برجام را مدنظر قرار دهیم. گذاشتن مهلت، بستن دست و پای خودمان است. تا زمانی از برجام منتفع شویم در برجام می‌مانیم، نمی‌خواهیم مهلت تعیین کنیم تا به جای اینکه دست و پای آنها را ببندیم، دست و پای خود را ببندیم. زمانی از منافع برجام بهره‌مند نشویم، در کمتر از یک ثانیه از آن خارج می‌شویم.
هشتم ماه مه، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала