گزارش و تحلیل

پیام های فرانسه به جهان با اعلام پیروزی بشار اسد در سوریه

© REUTERS / Omar Sanadikiپیام های فرانسه به جهان با اعلام پیروزی بشار اسد در سوریه
پیام های فرانسه به جهان با اعلام پیروزی بشار اسد در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه ای با رادیوی این کشور به پیروزی بشار اسد در جنگ سوریه اعتراف کرد.

از دیدگاه ایران این اظهارات فرانسه به ما چه پیامی می دهد؟ آیا فرانسه می خواهد که عملیات نظامی در ادلب به پایان برسد و بعد وارد مذاکرات بشود یا خیر؟ دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل در پاسخ به این سوالات بیان داشت:

پس از تضعیف گروه‌های تروریستی در استان حلب، استان ادلب به پناهگاه این نیروها تبدیل شد و از آن زمان این استان به خط قرمز کشورهای انگلیس، ایالات متحده، فرانسه و ترکیه تبدیل شده است، به نوعی که هر زمان نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدین خود قصد پاکسازی این استان را داشتند مورد هجمه این کشورها قرار گرفتند. لودریان در ماه مارس به دولت سوریه اخطار داده بود که ممکن است به بهانه جلوگیری از استفاده نیروهای سوری از سلاح شیمیایی، سوریه را مورد حمله نظامی قرار دهد و پس از آن حملات ماه آوریل به سوریه را مشروع و هدف آن را جلوگیری از مبارزه دولت سوریه علیه مخالفانش عنوان کرده بود. مخالفانی که لودریان به آنها اشاره داشت همان افرادی هستند که امروز در ادلب حضور دارند. وی در آن زمان به صورت رسمی بابت ورود احتمالی نیروهای سوری به ادلب به بشار اسد اخطار داد و تاکید کرد مسئله ادلب تنها باید از طریق روند سیاسی حل شود. روند سیاسی مورد نظر لودریان نیز مستقیم به معنای مصالحه دولت سوریه با نیروهای تحریر الشام و واگذاری مناطق شمالی سوریه به گروه‌های تروریستی است.

اعتراف فرانسه به پیروزی بشار اسد در جنگ - اسپوتنیک ایران
اعتراف فرانسه به پیروزی بشار اسد
اظهارات اخیر لودریان نیز با هدف فشار بر دولت سوریه و هم پیمانانش صورت گرفته است.

لودریان قصد دارد با پیروز خواندن بشار اسد در جنگ داخلی سوریه، دو پیام اشتباه را به جهان مخابره کند:

پیام نخست، جنگ داخلی در این کشور پایان یافته و شکل تقسیم استان‌های سوریه باید به شکل کنونی حفظ شود.

پیام دوم، دولت سوریه پس از پایان یافتن جنگ قصد دارد به شکست خوردگان در جنگ هجوم برده و به نسل کشی و تسویه حساب پس از پیروزی بپردازد. اما پیام حقیقی اظهارات لودریان آن است که ائتلاف ایالات متحده، انگلیس و فرانسه به وسیله اقدامات نظامی گذشته علیه دولت سوریه نتوانست به اهداف خود دست یابد و در حال حاضر قصد دارد تا با بازی تبلیغاتی علیه دولت سوریه و هم پیمانانش شرایط را برای اعمال فشار از طریق شورای امنیت سازمان ملل و احتمالا درگیری نظامی وسیع با دولت سوریه فراهم کند که باید اذعان داشت هم صدا شدن بی‌سابقه مایک پومپئو، فیلیپو گراندی، استفان دی میستورا، رجب طیب اردوغان و آنتونیو گوترش و اتخاذ موضع یکسان در جهت منصرف کردن روسیه و سوریه از پاکسازی ادلب حکم تاییدی ست بر آنچه ذکر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала