چرا ظریف به مراسم خاکسپاری رهبر کردستان عراق رفت؟

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky چرا ظریف به مراسم خاکسپاری رهبر کردستان عراق رفت؟
چرا ظریف به مراسم خاکسپاری رهبر کردستان عراق رفت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در مجلس شورای اسلامی در خصوص حضورش در مراسم خاکسپاری طالبانی، رهبر فقید کردستان عراق ، توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ،در جلسه علنی روز یکشنبه،در پاسخ به سوال قاضی‌پور و محجوب، نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس از وی درباره اینکه چرا در مراسم خاکسپاری طالبانی، رهبر فقید کردستان عراق، با وجود اینکه پرچم اقلیم کردستان روی تابوت کشیده شده بود، شرکت کرده است؟،بیان داشت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آقای طالبانی در بالاترین سطح و در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و مورد اجماع همه دوستان در نیروهای مسلح، نیروی قدس و وزارت امور خارجه قرار گرفت.
ظریف توضیح داد: ضرورت داشت که بنده به نمایندگی از جمهوری اسلامی در مراسم خاکسپاری آقای طالبانی شرکت کنم. با حضور بسیار پررنگ جمهوری اسلامی و با استقبال گسترده‌ای که از جمهوری اسلامی در این مراسم شکل گرفت، نشان داده شد که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عراق و کردستان عراق در چه سطحی است.
وی افزود: این مسئله نشان داد که جمهوری اسلامی ایران، دوستان خودش در دولت عراق را در زمان مبارزه با رژیم"صدام حسین" هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند.
ظریف خاطر نشان کرد: در این مراسم بنده در کنار رئیس‌جمهور عراق حضور داشتم. اکثر نمایندگان مجلس عراق و رؤسای فراکسیون‌های مجلس این کشور حضور داشتند و در جایگاه‌های بعدی نشسته‌ بودند؛ تعداد بسیار قلیلی از نمایندگان عراقی به دلایل دعواهای داخلی خودشان حضور نداشتند، اما رؤسای کرسی‌های اصلی مجلس عراق، از جمله آقای حکیم در مراسم حضور داشت و کسی هم اعتراضی نکرد.
وی ادامه داد: در اجرای مراسم، همکاران آقای بارزانی سوء‌استفاده‌ای کردند و برخلاف توافقی که قبلا با دولت عراق داشتند، به جای پرچم عراق، از پرچم کردستان روی تابوت مرحوم طالبانی استفاده کردند که باعث تعجب شد، اما در آن شرایط کسی جلسه را ترک نکرد؛ در مراسم اهدای تاج گل هم، همان‌طور که همه مشاهده کردند، تنها کسی که از سر خم کردن در برابر جنازه خوددداری کرد، بنده بودم و بقیه مراسم احترام را با شکل دیگری به جا آوردند.
ظریف تصریح کرد: می‌دانید که این مراسم در زمانی برگزار شد که نزدیک به برگزاری رفراندوم بود، این نشان داد که علی‌رغم مخالفت جمهوری اسلامی ایران با حرکت غلط سیاسی آقای بارزانی، ارتباطات ما با مردم کُرد عراق که برادران و خواهران ما هستند، ارتباطاتی بسیار عمیق،گسترده و تاریخی است و همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала