گزارش و تحلیل

نمایشگاه «آرمیا» - نقطه عطفی برای همگرایی نظامی کشورهای غیر ناتو+ تصاویر

© Sputnik / Pouya Mamaghaniنمایشگاه «آرمیا» - نقطه عطفی برای همگرایی نظامی کشورهای غیر ناتو+ تصاویر
نمایشگاه «آرمیا» - نقطه عطفی برای همگرایی نظامی کشورهای غیر ناتو+ تصاویر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آرمیا در واقع بزرگترین نمایشگاه و آوردگاه صنایع دفاعی و نظامی کشور روسیه است که امسال چهارمین دوره آن از 30 مرداد تا شهریور ماه در پاتریوت پارک کوبینکا در حدود 30 کیلومتری غرب مسکو برگزار میشود.

روسیه روی برگزاری این رویداد در این دوره و دوره قبل سرمایه گذاری زیادی انجام داد.وزارت دفاع این کشور متولی نمایشگاه است. نمایشگاه آرمیا، یک نمایشگاه ساده با چند سالن نمایشی معمولی نیست؛ این رویداد در واقع یک گردهمایی بزرگ صنایع دفاعی و نیروهای نظامی در قالب نمایشگاه، کنفرانسهای مختلف و برنامه های نمایشی است. هسته اصلی رویداد 5 سالن نمایشگاهی بسیار مدرن است که شرکت‌ها و صنایع خود را در آن عرضه می‌کنند.شش ساختمان در مجاورت این پنج سالن قراردارد که هولدینگهای اصلی صنایع دفاعی روسیه در هر یک از آنها مستقر هستند و مدیران آنها مذاکرات و جلسات کاری خود را در آنجا برگزار میکنند. هر کدام از شش ساختمان خود یک نمایشگاه مجزا به حساب می آید. حدود 500 سامانه مختلف موشکی، راداری، پدافندی، زرهی، توپخانه، هواپیما و بالگرد و… در جلوی پنج سالن اصلی نمایشگاه برای بازدید عمومی قرار داده شده است. در مجاورت این سالنها، حدود 20 اتاق سمینار قرار دارد که بیش از 100 مورد کنفرانس و همایش در آنها طول طول برگزاری آرمیا اجرا شده و حضور در آنها برای عموم آزاد است. این سمینارها و کنفرانسها عمدتاً حول مباحث فنی مرتبط با حوزه های فناوری دفاعی و نظامی است.

© Sputnik / Pouya Mamaghaniنمایشگاه «آرمیا»
نمایشگاه «آرمیا» - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه «آرمیا»

اما آرمیا به این پنج سالن و آن 6 ساختمان و 500 سامانه ختم نمیشود. بخش مهیج و بسیار جذاب آرمیا نمایشهای رزم زمینی، آبی خاکی و مانورهای هوایی است که در سه منطقه مجاور هسته اصلی نمایشگاه در معرض دید عموم قرار میگیرد. صدها نمایش سامانه ای همراه با شلیک و هدفزنی در این نمایش‌ها نمایش داده می‌شود. همچنین مانورهای هوایی در یکی از از این سه ناحیه اجرا میشوند.
کوبینکا آخرین منطقه ای بود که ارتش آلمان نازی توانست در خاک شوروی پیشروی کند، لذا این منطقه به لحاظ فرهنگ دفاع و مقاومت برای روسها مهم است. از همین رو پاترویت پارک در واقع به عنوان یک منطقه فرهنگی-نظامی طراحی شده و تعداد قابل توجهی موزه با موضوع نظامی در آن قرار دارد که در طول مدت نمایشگاه نیز قابل بازدید هستند.

در این راستا اسپوتنیک تصمیم گرفت مصاحبه ای را با آقای رضا اصلانی،عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و نماینده رسمی نمایشگاه آرمیا د رایران در راستای نمایشگاه صورت دهد.

نمایشگاه آرمیا امسال چه جنبه های جدید و مهمی دارد؟
نمایشگاه آرمیا 2018 امسال بغیر از سامانه ها و فناوریهای جدیدی که بطور معمول در آن رونمایی میشود، روی مباحث امنیت سایبری، امنیت بیولوژیک و پدافند غیرعامل تمرکز کرده است. امسال یک سالن مخصوص همین مباحث به آرمیا اضافه شده است. آرمیا همزمان با هفته امنیت روسیه برگزار میشود و از همین رو این جنبه بخصوص در نمایشگاه امسال خیلی پررنگ است.شعار نمایشگاه امسال در حوزه فنی «چرخه عمر محصول» است.

بازدید از آرمیا برای چه کسانی آزاد است؟ چه تعداد در این رویداد بازدید میکنند؟ چند شرکت حضور دارند؟
روز اول نمایشگاه آرمیا ویژه هیئتها رسمی است. روزهای دوم و سوم ویژه متخصصان است و روزهای چهارم تا ششم با کاهش قیمت بلیط ورودی عملاً دربهای نمایشگاه برای عموم باز میشود. پیش بینی نمایشگاه آرمیا برای این دوره تجربه بازدید حدود یک میلیون نفر است. این عدد دوره قبل اندکی بیش از 500هزار نفر اعلام شد.
بنابر اعلام نمایشگاه حدود 18000 شرکت از 14 کشور مختلف در نمایشگاه حضور دارند.

© Sputnik / Pouya Mamaghaniنمایشگاه «آرمیا»
نمایشگاه «آرمیا» - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه «آرمیا»

هدف روسیه از برگزاری چنین رویدادی چیست؟ روسیه چه اهدافی را از این نمایشگاه دنبال میکند؟
هدف اصلی روسیه از برگزاری آرمیا به جریان انداختن چرخه تولید در صنعت دفاعی داخلی این کشور و همچنین ایجاد همگرایی بیشتر بین کشورهای غیر-ناتو در حوزه همکاری‌های دفاعی است. روسیه علاوه بر رشد و توسعه بازار داخلی صنایع نظامی خود، به دنبال جذب هرچه بیشتر مشتریان از مناطق مختلف جهان است و بخصوص در سالهای اخیر نشان داده که این رویکرد را با مدل توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه دنبال می‌کند. برگزاری نمایشگاه آرمیا در واقع نمادی از همین موضوع است.

© Sputnik / Pouya Mamaghaniنمایشگاه «آرمیا»
نمایشگاه «آرمیا» - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه «آرمیا»

آیا نمایشگاه آرمیا یک رویداد صرفاً نظامی است؟
سوال بسیار خوبی مطرح کردید. آرمیا اگرچه یک پلتفرم نظامی شکل میگیرد، اما به هیچ عنوان این رویداد صرفاً نظامی نیست. آرمیا یکی از فناورانه رویدادهای جهان است که در آن صدها فناوری پیشرفته با کاربری نظامی و غیرنظامی عرضه میشوند. آرمیا بخشی بنام کلوپ ابتکارات فناورانه دارد که در آن صدها خوشه دانش بنیان کوچک و متوسط به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه فناوریهای پیشرفته میپردازند و این فناوریها لزوماً محدود به بخش نظامی نیست. امسال این کلوپ در بخشی از سالن A دایر میباشد. آرمیا در زیر پوست خود یک نمایشگاه فناوری پیشرفته است.

اهمیت این رویداد برای ایران چیست؟ حضور ایران در این نمایشگاه به چه صورت است؟
با توجه به گسترش همکاریهای بین ایران و روسیه حضور ایران در این نمایشگاه بسیار مهم است. ایران با توجه به حضوری که فاصله قبل این نمایشگاه در ایرشو یوراسیای ترکیه داشت در آرمیا 2018 بصورت پاویون اختصاص حضور ندارد، اما یک شرکت دانش بنیان ایرانی و نمایشگاه هوایی کیش پرچم کشورمان را در میان غرفه داران نمایشگاه بالا نگه داشته اند. همچنین برآورد ما در نمایندگی آرمیا در ایران اینست که حدود 100 نفر بصورت تخصصی از رویداد این دوره بازدید بعمل خواهند آورد. شاید محدودیتها و تنگناهای ارزی چند ماهه اخیر نبود، تعداد بازدیدکنندگان ایرانی به چند برابر این تعداد میرسید. تعداد بازدیدکنندگان ایرانی در دوره گذشته آرمیا کمتر از 20 نفر بود. همچنین دعوت رسمی از طرف وزارت دفاع روسیه از مقامات عالیرتبه نظامی کشورمان بعمل آمده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала