گزارش و تحلیل

آیا عراق تحت فشار آمریکا روابطش را با ایران خراب خواهد کرد؟

© Sputnik / A. Savinآیا عراق تحت فشار آمریکا روابطش را با ایران خراب خواهد کرد؟
آیا عراق تحت فشار آمریکا روابطش را با ایران  خراب خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیزر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حیدر عبادی، نخست وزیر عراق که گفته بود این کشور به تجارت با ایران ادامه خواهد داد، اما از دلار استفاده نخواهد کرد، اعلام نمود ناقضان تحریم های ایالات متحده علیه تهران نیز مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

ابراهیم الرکابی ، نماینده سابق پارلمان عراق در مصاحبه با اسپوتنیک گفت:" آمریکاییان در روابط خود با ایران با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند. اکنون وضع در رابطه با توافق هسته ای برجام متشنج است اما این به آن معنا نیست که عراق باید حتماً روابط خود با ایران را خراب کند. ایران همسایه ماست و ما دارای روابطی در سطوح بسیار گوناگون اقتصادی، اجتماعی و مذهبی با یکدیگر هستیم. اگر ما روابط خوب دیرینه خود را قطع کنیم، بحران رخ خواهد داد. فقط تصورش را بکنید که اگر مثلاً از واردات مواد غذایی، میوه جات و سبزیجات از ایران دست برداریم ، ویترین فروشگاه های ما بطور محسوس خالی خواهد شد. همچنین تعداد زیادی از زوار و گردشگران از ایران به عراق می آیند که این برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. به این ترتیب آمریکاییان در واقع سیاست ارعاب ما را دنبال می کنند". سیاستمدار عراقی خاطرنشان ساخت دنباله روی از آمریکاییان برای عراق بیفایده و بسیارغلط است.
ابراهیم الرکابی در ادامه سخنانش گفت:" ایران یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی عراق است. علاوه بر این ایران در زمینه مبارزه با تروریسم کمک های زیادی را به عراق رسانده است. دو کشور دارای مرزهای باز به طول بیش از 1000 کیلومتر هستند و راه های مهم مبادلات اقتصادی و تجاری از این مرزها عبور می کنند که برای هر دو کشور دارای ارزش فراوانی است. روابط خوب سیاسی، کنترل کامل این مرزها را تضمین می کند و به این دلیل از رخنه غیر قانونی تروریست ها از یک کشور به کشور دیگر حتی سخنی هم نمی تواند در میان باشد".
نماینده سابق پارلمان عراق خاطرنشان ساخت:" عراق با وضع دشواری روبرو است چون جنگ دشوار و طاقت فرسا با تروریسم که تعداد عظیمی تلفات انسانی و 120 میلیارد دلار خرابی ببار آورده فقط همین چندی پیش پایان یافته اما با این وجود ما دارای وجهه خاص خود و موضع روشنی هستیم. عراق مستعمره نیست و از منافع امریکا دنباله روی نخواهد کرد. ما روابط خود با ایران را خراب نخواهیم کرد. در انتظارات بیانات دولت خود هستیم تا همه چیز در این مسئله بطور قطعی روشن شود".

هشدار آمریکا به عراق: از تجارت با ایران بپرهیزید - اسپوتنیک ایران
هشدار آمریکا به عراق: از تجارت با ایران بپرهیزید

یادآور می شود عراق سالانه به مبلغ 6.6 میلیارد دلار از ایران کالا خریداری می کند. ایران بر محصولات غذایی، خودرو، لوازم یدکی خودرو و لوازم خانگی به بازارعراق صادر می کند. هر سال 2 تا 3 میلیون نفر از ایرانیان برای زیارت اماکن مقدس شیعیان به عراق سفر می کنند که منبع کسب ارزهای خارجی برای این کشور هستند. امریکا عراق را یکی از بزرگترین متحدان خود در خاورمیانه دانسته و از طریق تحویل اسلحه و آموزش نیروهای امنیتی برای مبارزه با گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی، کمک های زیادی را به این کشور می رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала