انتصاب نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

© AP Photo / Luis M. Alvarezانتصاب نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
انتصاب نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هوک به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران معرفی شد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در  صحبت با خبرنگاران در وزارت امور خارجه آمریکا، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران را معرفی کرد.

وی گفت:«امروز خوشحالم خبر تشکیل «گروه اقدام» در خصوص ایران را به اطلاع شما برسانم.  این گروه مسئول جهتگیری، بازنگری و ارزیابی همه جانبه تمام جنبه های کار وزارت خارجه مرتبط با ایران خواهد بود».

پمپئو دوباره ایران را به «رفتار زورگویانه و از ثبات اندازی» در رابطه با آمریکا و متحدان ایالات متحده متهم کرد.

وی برایان هوک را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران معرفی کرد. هوک یکی از مشاوران ارشد وزارت خارجه امریکا و مدیر برنامه‌ریزی سیاسی است که با دیدگاه‌های فعلی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا درخصوص ایران مخالف است. هوک که در زمان رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین امریکا به وزارت خارجه آورده شده، با خروج امریکا از برجام مخالف و بر این باور بوده که باید توافق هسته‌ای غرب با ایران را کمی تغییر داد که به نظر می‌رسد سیاست‌های او نسبت به سیاست‌های ترامپ درخصوص ایران کمی ملایم ‌تر باشد.

تحریم های بزرگ مقیاس آمریکاعلیه ایران 7 ماه اوت وارد فاز اجرایی شد که قبلا با امضای برجام لغو شده بودند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

اما هشتم ماه مه ترامپ از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه ایران احیا خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала