مسکو آماده است که در معاملات نفتی، دلار را کنار بگذارد

© Sputnik / Vitaly Podvitski Сбросить оковы: Россия готова отказаться от доллара при расчетах за нефть
Сбросить оковы: Россия готова отказаться от доллара при расчетах за нефть - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه که هم اینک سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را کاهش داده است در قدم بعدی قصد دارد دلار را از معاملات نفتی بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه که هم اینک سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را کاهش داده است در قدم بعدی قصد دارد دلار را از معاملات نفتی بردارد و در صورت فروش نفت، از محاسبات دلاری خودداری کند. به گفته آنتون سیلانوف، وزیر دارایی روسیه، پول آمریکایی به ابزار بسیار خطرناکی تبدیل شده است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پیشتر گفته است که دولت امکان انجام معاملات نفتی به ارزهای ملی — به ویژه با ترکیه و ایران را بررسی می کند. تحلیلگران می گویند: رد دلار، نه تنها در محاسبات نفتی بلکه به طور کلی برای همه محاسبات توصیه می شود. به عقیده آنها روسیه باید از اتحادیۀ اوراسیا شروع کند. این امر به تقویت روبل کمک خواهد کرد، اگر طرف های روسیه پول خود را در روبل سرمایه گذاری کنند و سپس آنها را برای نفت هزینه کنند، خوب بود. با این حال اقتصاددانان، به خطرات بالا مربوط به روبل اشاره می کنند، و این مشکل اصلی است.

بنابراین، البته، انتقال به معاملات به روبل امکان پذیر است، اما معامله گران باید برخی از تخفیف ها یا مزایا را داشته باشند تا ریسک های آنها بیشتر از خطرات ممکنه مصون باشند، بنابراین، گذار به محاسبات به یورو واقعی تر است.

این مسئله می توان در دیدار ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل مطرح شود. انتقال به محاسبات به یورو یک "ورق جدی و مزیت اقتصادی" است که می تواند همکاری دو جانبه را از محدودیت های ممکنه آینده از سوی واشنگتن تضمین کند. روسیه هم اکنون می تواند دلار را از معاملات با چین، ترکیه و ایران حذف کند. امتناع از دلار توسط بزرگترین صادرکنندگان نفت به عنوان انگیزه مهمی برای اصلاح نظام مالی بین المللی خدمت خواهد کرد و روند جهانی به سمت رهایی از محاسبات دلاری را تقویت خواهد نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала