گزارش و تحلیل

درخشش سیرک آفتاب ایران

اشتراک
چرا آرتیست های روس سیرک آفتاب را انتخاب می کنند؟

قسمت اول

نخستین بار رومیان واژه سیرک را به کار بردند. رومیان محوطه وسیعی که محل نمایش‌های مهیجی همچون اسب دوانی، آکروبات، مسابقه ارابه رانی و کُشتی بود را «سیرک» می گفتند. تاریخ نوع جدید سیرک به سال 1700 میلادی برمی گردد که در آن شعبده باز، دلقک، آکروبات باز و انواع حیوان رام شده و حتی شیر و خرس هم هنرنمایی می کردند.

خلیل عقاب بنیان‌گذار سیرک در ایران است. خلیل عقاب در سال 1924 در شهر شیراز متولد گردید و پس از کسب افتخاراتی به دعوت کشور ژاپن در سال 1970 به آنجا رفت و در تلویزیون فوجی برنامه‌های خود را به نمایش گذاشت و در سال 1971 از طرف سیرک فاست به ایرلند دعوت گردید و در سال 1972 نیز به دعوت سیرک جری کاتل به انگلیس و بعد از آن به سیرک آریکنو و دریکس تون در کشور ایتالیا وارد گردید. بدنبال آن بیست سال در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای مرکزی برنامه اجرا کرد و در نهایت در ایتالیا سیرکی افتتاح کرد به نام ایران و ایتالیا. در اروپا رکوردهای زیادی بدست آورد که بلند کردن فیل 1400 کیلوگرمی با پاهای خود و بلند کردن 450 کیلوگرم با دندان از جمله رکوردهای ایشان می‌باشد.

خلیل عقاب در سال 1991 به دعوت ایرانیان، به ایران برگشت و سیرکی در ایران افتتاح کرد. اولین بار در ایران سیرکی با 60 نفر هنرمند از ایتالیا، رومانی و پرتغال به اجرای نمایش پرداختند.

هم اکنون «سیرک آفتاب» به ادامه این سنت خجسته در ایران می پردازد. در یک مصاحبه اختصاصی با آقای امین عظیمی کارگردان مجموعه سیرک آفتاب بیشتر با این سیرک آشنا شدیم.

© Photo / Provided by Aftab International Circus امین عظیمی کارگردان مجموعه سیرک افتاب
امین عظیمی کارگردان مجموعه سیرک افتاب - اسپوتنیک ایران
امین عظیمی کارگردان مجموعه سیرک افتاب

پرسش: ایده شکلگیری سیرک آفتاب چگونه مطرح شد؟

پاسخ: ما قبل از اینکه سیرک آفتاب را راه اندازی کنیم با سیرک های دارای حیوانات همکاری داشتیم و ما در واقع در سال 1394 (2015) اولین سیرک بدون حیوانات را راه اندازی کردیم، یعنی قبل از ممنوعیت استفاده از حیوانات در ایران آمدیم و این سیرک را راه اندازی کردیم و کاری که ما کردیم از آرتیست های مختلف دنیا دعوت به همکاری کردیم تا در این سیرک هنرنمایی کنند. دعوت از سیرک بازان از طریق ارتباطات ما با دنیای سیرک انجام شد. سال اولی را که در نظر بگیریم با آنها شروع به مکاتبه کردیم. البته فضای ایران برای سایر کشورها، برای حضور آرتیست ها در ایران فضای منفی بود. البته تبلیغات منفی زیادی در باره ایران وجود دارد، البته عمده آنها این بود که ایران را با عراق اشتباه می گرفتند، چون توی انگلیسی دو حرف آخر «K. N» در اسم عراق و ایران نزدیک بهم هستند، فکر می کردند ایران شبیه عراق است و نمی دانستند که فضای داخل ایران کاملا متفاوت است، امنیت هست، بیزنس در اینجا وجود دارد و در واقع شکل عراق نیست.

در روزهای اول خیلی سختی کشیدیم تا بتوانیم این موضوع را به دوستان بفهمانیم که توی ایران هم سیرک می تواند کار کند، آرتیست می تواند بدون هیچ دغدغه ای و مزاحمتی زندگی کند و هیچ اتفاقی برایشان در واقع نمی افتد. بعد از آن، سری اول آرتیست های ما آمدند و بخش عمده آنها هم از روسیه آمدند که حالا می توانیم بگوئیم از حوزه روسیه آمدند. به واسطه ارتباط نزدیکی که بین ایران و روسیه وجود داشت و نزدیکی فرهنگی ای که وجود داشت، این اتفاق بهتر افتاد، یعنی در واقع آرتیست ها دعوت ما را پذیرفتند و وارد مذاکره شدیم و خوب اینها را جذب کردیم.

یک آرتیست داشتیم، آلکس که از بلاروس بود و سمیون کراچینوف که شاید بهترین ژانگولر باز دنیا باشد که از روسیه است و البته الان در آلمان زندگی می کنند و البته آقای یان که هنوز هم با هم همکاری داریم. یعنی ما اولین روزی که هنرنمایی کردیم، بهترین آرتیست ها را از حوزه روسیه جذب کردیم.

پرسش: حق با شماست، در خلال خبرها شنیدیم که سیمون کراچینوف، دو مدال طلای جهانی از فستیوال مونت کارلو دارد و پنج رکورد جهانی در زمینه نمایش های تعادلی و خیلی شوخ طبع و شاد است و حتی با نحوه حضورش در سیرک هم شوخی می کند:«زمانی که مادرم باردار بود، همچنان در سیرک کار می کرد. یک مرتبه هنگام کار دردش گرفت و من روی صحنه به دنیا آمدم. بعد هم خزیدم پشت صحنه و همان جا بزرگ شدم».

© Photo / Provided by Aftab International Circus سمیون کراچینوف ژانگولر باز
 سمیون کراچینوف ژانگولر باز  - اسپوتنیک ایران
سمیون کراچینوف ژانگولر باز

پرسش: آیا از نظرات و ایده های آرتیست ها در تنظیم برنامه استفاده می شود؟

پاسخ: ببینید ما در واقع در هر فصل کاریمان در ایران، سعی می کنیم که آرتیست ها علاوه بر آرتیست بودن 40-30 درصدشان صاحب ایده هم باشند تا ما بتوانیم تجربیات آنها را هم داشته باشیم. مسلما هر آرتیستی توی سیرک های متفاوتی در دنیا کار کرده است یعنی مثلا در 10 سیرک. در این فصل ما 24 آرتیست خارجی داریم. خب هر کدام از اینها اگر دستکم در سه سیرک دنیا هنرنمایی کرده باشند تجربه 30 سیرک دنیا را ما در اینجا داریم و از آنها استفاده می کنیم، همیشه می پرسیم که خب مثلا طراحی ها و نحوه کار واجرای نمایش و نحوه برگزاری سیرک چگونه بوده است. ببینید بهرحال یک انسان محدود است، اگر می خواستیم فقط به تجربه خودمان و دو سه تا سیرکی که دیده بودیم محدود کنیم، درست نبود.

از ایده آرتیست ها بهره مند می شویم و آنها را تشویق می کنیم به همکاری. چنانچه شما اگر نظری، ایده ای و حرفی دارید حتما آن را با ما درمیان بگذارید تا بهتر بتوانیم کارمان را انجام بدهیم. این یک اصل برای کار خودمان، برای پیشرفت کاری است و هم اینکه هر روز بتوانیم سیرک خودمان را با نمایش های بهتر و خدمات بهتر به مردم ارائه بدهیم.

پرسش: الکس پنتاکی از بلاروسی یا بقول شما حوزه روسیه، استاد بزرگ حرکات تعادلی و مدرس توانمند آکادمی سیرک روسیه زمانی در گفتگویی با رسانه های داخلی ایران گفته بود:«وقتی که می خواستم به ایران بیایم، دو چیز خیلی مهم برایم اهمیت داشت: میوه و اینترنت. وقتی که درباره ایران تحقیق کردم متوجه شدم که انواع میوه های خوشمزه و مقوی در ایران پیدا می شود، اینترنت هم دارد. با خودم گفتم عالیه، من به ایران می روم». آیا آلکس هنوز هم با سیرک آفتاب همکاری می کند؟

© Photo / Provided by Aftab International Circus آرتیست آلکس در سیرک آفتاب
آرتیست آلکس در سیرک آفتاب - اسپوتنیک ایران
آرتیست آلکس در سیرک آفتاب

پاسخ: ببینید ما چون هر سال باید برنامه را جدید کنیم، مجبوریم هر سال آرتیست ها را عوض کنیم. وقتی آرتیستی در برنامه حضور دارد و با ما همکاری می کند و ما در شهری برنامه اجرا کردیم و ما سال مجدد می خواهیم برویم توی آن شهر و اجرای برنامه کنیم می طلبد که برنامه متفاوت باشد. توی این فصل کاری ما فقط آقای یان از روسیه حضور داشتند.

توی فصل ابتدایی ما سه نفر از روسیه حضور داشتند، توی فصل بعدی دو نفر بودند و پارسال آقای الکس با ما کار می کرد، البته ایشون در حین کار با ما، پارسال بود که دچار سانحه نه ولی آسیب شد، چون کار ما ورزشی و آکروباتیک است، دچار نوعی آسیبی شدند که مجبور شدند 6 ماه استراحت کنند که در پایان فصل ما بود و ما چون باید برای فصل بعدی آماده می شدیم و کسی را انتخاب می کردیم، ایشون دیگر نمی توانستند با ما حضور داشته باشند. نخیر، امسال با ما نیستند. ولی خوب جامعه هنری و آرتیست های ما همیشه روسیه بوده، زیرا روسیه آرتیست های خیلی خوبی هم در زمینه سیرک تربیت می کند و هم بحث نزدیکی به ما، برای ما بهتر است که ما بتوانیم از حوزه روسیه آرتیست ها را جذب کنیم و در گروه خودمون داشته باشیم.

پرسش: آرتیست های سیرک مثلا از روسیه، چگونه تقاضای همکاری را برای شما ارسال می کنند؟ و یا شما خودتان آنها را پیدا می کنید و از آنها دعوت به همکاری می کنید؟

پاسخ: ما بخش عمده از جمع آرتیست هایمان در واقع توسط همان آرتیست های قبلی شکل می گیرد. یعنی آنها دوستانی را معرفی می کنند. یعنی وقتی در حال کار هستیم و برای فصل بعد می خواهیم آرتیست انتخاب کنیم، مثلا می گوئیم اگر شما آرتیستی سراغ دارید به ما معرفی کنید. یک بخش اینجوری صورت می گیرد.  ما گروهی داریم که در اینترنت در جاهایی که آرتیست ها در باره کار خود اطلاعاتی منتشر کرده اند مثلا این کار را بلد هستم و از کی آزاد هستم، ویدئوهای آنها را پیدا می کنند و به ما ارائه می دهند و ما هم بعد از بررسی  به نوعی با آنها تماس می گیریم و در باره مسائل بعدی و نحوه همکاری و تاریخ حضور و حقوقی که قرار است به آنها پرداخت بشود با آنها صحبت می شود.

پرسش: آرتیست های سیرک از روسیه در ایران با مشکلی مواجه نمی شوند؟

پاسخ: ببینید، بالاخره ما آرتیستی می آوریم که تجربه دارد و آرتیستی نمی آوریم که شروع به کارش با سیرک ما باشد. آنها در کشورهای متفاوت دنیا اجرای برنامه داشته اند. حتی توی حوزه خاورمیانه هم این دوستان اکثرا به نوعی اجرای برنامه داشته اند. خودشان می دانند که هر کشوری یکسری قواعد و قوانینی دارد. تا الان که ما هیچ مشکل خاصی نداشتیم، این یک چیز مرسوم است، چون آنها در فرهنگ های متفاوت اجرای برنامه کرده اند این را می دانند که توی هرکشوری یکسری قواعد بهرحال حاکم است. حالا از لحاظ نحوه پوشش اگر بخواهیم بگیریم و از لحاظ نحوه برخورد. ولی خب توی ایران با جامعه روسیه خیلی نزدیک است، یعنی کاملا قابل درک است برای آنها. مثلا ما امسال که توی غرب ایران برنامه داشتیم به نوعی شاید به حوزه آذربایجان برگردد، خودشان هم حتی زبان آذری را متوجه می شدند و می گفتند که اینجا دارند آذربایجانی صحبت می کنند. تا بحال هیچ مورد خاصی وجود نداشته است.

مردم هم وقتی می دانند که طرف آرتیست هست  برخورد خیلی خوبی دارند. مردم ایران خیلی هنر دوست هستند. و وقتی متوجه می شوند که آرتیستی از یک کشور دیگر آمده است به اینجا و هنرش را هم خیلی دوست دارند، خب واکنش خیلی احساسی نسبت به آنها صورت می گیرد، خیلی مورد توجه قرار می گیرند، خیلی دوستشان دارند و بقول خودمون دعوتشان می کنند به خانه های خودشان. روسیه که نزدیک است ولی اگر شما درنظر بگیرید که آمریکای جنوبی، ما از لحاظ تفاوت فرهنگی، خیلی تفاوت فرهنگی داریم، ولی برای هیچکدام از آنها اختلاف فرهنگی اتفاق نمی افتد. و همه آنها دوست دارند که مجددا توی ایران فعالیت داشته باشند و مردم هم بنوعی سعی می کنند آن اصل مهماننوازی را نسبت به این آرتیست ها رعایت کنند. دعوتشان می کنند توی خانه های خودشان، مهمانی می گیرند توی جشن های خودشان آنها را دعوت می کنند. خیلی هم برای آرتیست های خارجی جالب است که مردم ایران تا این حد اعتماد می کنند و دوست دارند که آنها در واقع توی خانواده خودشان حضور داشته باشند.

شاید یک چیز عجیب و غریبی نسبت به حوزه آمریکای جنوبی باشد که خیلی دور از ماست که چنین برداشتی ندارند ولی خوب دوستان روسی ما وقتی به اینجا می آیند یک تعداد هم دوستان روسی اینجا پیدا می کنند. خانواده های روسی که توی ایران زندگی می کنند با آدمهای روسی زبانی که توی ایران زندگی می کنند خیلی راحت تر و سریعتر می توانند نیازهای خود را برطرف کنند، اگر می خواهند بپرسند کجا خرید بروند و یا چه جوری برخورد کنند، خیلی راحتتر و سریعتر می توانند جواب این چیزها را پیدا کنند.

© Photo / Provided by Aftab International Circus آرتیست یان پولف از روسیه در سیرک آفتاب
آرتیست یان پولف از روسیه در سیرک آفتاب - اسپوتنیک ایران
آرتیست یان پولف از روسیه در سیرک آفتاب

گفتگوی کوتاهی با آقای یان پولف آرتیست روسیه داشتیم که هم اکنون با سیرک آفتاب در ایران همکاری می کنند.

پرسش: چرا سیرک آفتاب را انتخاب کردید و برخورد مردم نسبت به حضور شما در سیرک آفتاب چگونه بوده است؟

پاسخ: دو سال است که در سیرک آفتاب کار می کنم. ایران کشور بسیار خوبی است و ایرانی ها خیلی مهربان هستند.

پرسش: قبل از رفتن به ایران می دانستید شهروندان روس در ایران زندگی می کنند؟

پاسخ: تا قبل از رفتن به ایران می دانستم که روس های زیادی در آنجا کار و زندگی می کنند.

پرسش: آیا کار در سیرک آفتاب به تجربیات هنری شما افزوده است؟

پاسخ: من همیشه با کار در خارج از کشور تجربیاتی می اندوزم. 12 سال است که در کشورهای عربی کار می کنم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала