دستاوردهای مهم کنوانسیون خزر

© Photo / NASA image by Norman Kuring, NASA’s Ocean Color webدستاوردهای مهم کنوانسیون خزر
دستاوردهای مهم کنوانسیون خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های غربی امضای کنوانسیون خزر را تصمیمی تاریخی نامیدند.

به گزارش اسپوتنیک، اولگ ماتویچف کارشناس سیاسی روسیه اعلام نمود که رسانه های غربی امضای کنوانسیون خزر را تصمیمی تاریخی نامیدند.

وی افزود:«رادیوی بلژیک « Premier»امضای کنوانسیون در باره مقام حقوقی خزر توسط روسای جمهور کشورهای روسیه،آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان را یک تصمیم تاریخی نامید که پس از 20 سال مذاکرات امکان پذیر شد.

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان گفت: «مطمئن است که کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به عنوان ضامن امنیت در منطقه عمل خواهد کرد.

 این کنوانسیون، قانون اساسی دریای خزر است و در این کنوانسیون همه سوالات مربوط به حقوق و تعهدات کشورهای ساحلی در نظر گرفته شده است. این کنوانسیون همچنین به عنوان ضامن امنیت، ثبات و رفاه در کل منطقه می باشد».

کارشناس روسیه در این خصوص گفت:«مطابق با سند مربوطه، سطح آب خزر برای استفاده همه کشورها مشترک خواهد بود. بستر خزر مطابق با قراردادهای امضا شده بین کشورهای همسایه بر اساس حقوق بین المللی بین آنها تقسیم می شود. کشتیرانی،ماهیگیری، پژوهش های علمی  و کشیدن خطوط لوله  بر طبق موافقتنامه های طرفین انجام می گیرد. در صورت اجرای  طرح های بزرگ مقیاس دریایی، عامل زیست محیطی درنظر گرفته می شود.

اگر خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم ها علیه ایران نبود و وضعیت ایران به این شکل رقم نمی خورد، بعید بود که بتوان کنوانسیون خزر را به امضا رساند. یکی از موانع در این راه موضع ایران بود که امتیازات بیشتری  برای خود طلب می کرد.

دستاوردهای اقتصادی این کنوانسیون بیش از دستاوردهای سیاسی و امنیتی است.  زیرا خزر یعنی نفت و شاهراه دریایی بزرگ. هم اکنون کشورهای حاشیه خزر می توانند  بهتر برنامه های اقتصادی خود را با دسترسی به بنادر پیاده کنند.

از نظر نظامی-عدم حضور نیروی سوم و از نطر سیاسی —نمایش نوعی همبستگی مشروط کشورهای حوضه خزر در مسائل معینی که همه توانستند در رابطه با آن ها به توافق برسند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала