مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد

© Fotolia / Borna Mirahmadianمذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد
مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل 8 بار برای دیدار با حسن روحانی درخواست ملاقات کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، هفته پیش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا به‌خلاف دفعات قبل که عمدتاً از زبان تهدید با مقام‌های ایران سخت می‌گفت این بار پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهور ایران را مطرح کرد،‌ پیشنهادی که به‌گفته او بدون پیش‌شرط است اما وزیر خارجه او بلافاصله برای این دیدار پیش‌شرط تعیین می‌کند.

موضوع دیدار مقام‌های ایران و آمریکا یک ماه پیش از زبان محمود واعظی نیز مطرح شد، که گفته بود ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل 8 بار برای دیدار با  حسن روحانی درخواست ملاقات کرده است.

مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارت اخیر ترامپ، گفت:«موضوعی که مهم به‌نظر می‌‌رسد روش برخورد ترامپ است.

 آقای ترامپ سابقه کار سیاسی به آن صورت نداشته، چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجه! ترامپ تاجر بوده و تاجر موفقی هم بوده و به‌واسطه همین تجارتش آدم پولداری است، او عمده زندگی‌اش در کار تجارت بوده است.

ترامپ نظرات و تفکراتش از قبل مشخص بود، او احساس می‌کرد اگر روشی در عالم تجارت جواب داده همان روش در عالم سیاست هم می‌تواند جواب دهد، حالا چه سیاست داخلی باشد و چه سیاست خارجی.

 ترامپ استنباط می‌کند که این روش جواب می‌دهد حالا ممکن است با یک کشور تند برخورد کند و آن کشور احساس کند که چه اتفاق عجیب و غریبی در حال رخ دادن است و مجبور شود امتیازی را بدهد ولی درمورد ایران باید فهمیده باشد و نمی‌دانم فهمیده است یا نه اما باید بفهمد که درباره ایران این روش جواب نمی‌دهد و من مطمئنم که او روزی به نقطه‌ای می‌رسد که متوجه خواهد شد روش‌های تجارت‌گونه‌اش درباره ایران جواب نداد.

ما 40 سال است که کم‌وبیش با این نوع روش و سیاست‌های خصمانه و تهدیدها و حرف‌های درشت آنها آشنا هستیم و می‌دانیم که بالاخره این روحیه در دولت‌مردان آمریکا وجود دارد و احساس می‌کنند که چون از نظر اقتصادی قوی و از نظر نظامی برتر هستند می‌توانند نظراتشان را دیکته کنند. این تلقی شاید در 70 و یا 80 سال پیش جواب می‌داد اما در این دوره درباره ایران که اصلاً جواب نمی‌دهد درباره سایر کشورها هم به‌نظرم زمان این نوع دیکته کردن‌ها گذشته، زمان اینکه کسی بیاید و بگوید که "من تشخیص می‌دهم تو باید این کار را انجام دهی" دیگر جواب نمی‌دهد، الآن می‌بینید که از نزدیک‌ترین کشورها، مقام‌های‌شان علنی نسبت به این‌گونه سیاست‌های آمریکا انتقاد می‌کنند. سابقه نداشته که در تاریخ معاصر و بین آمریکا و مواضع نزدیک‌ترین شرکایش در اروپا در ارتباط با موضوعی مثل بحث ایران و برجام آن‌قدر اختلاف‌نظرها و شکاف‌ها بالا باشد.

آقای ترامپ باید عالم تجارت را کنار بگذارد و به قواعد گفت‌و‌گو تن بدهد، او باید این موضوع را درک کند در مذاکره باید به طرفت مطمئن باشی،‌ طرفی که می‌خواهی با او گفتگو کنی اولاً قلدربازی درنمی‌آورد، ثانیاً نمی‌خواهد شما را تحقیر کند، ثالثاً نمی‌خواهد حرف خودش را به‌کرسی بنشاند، خب، این‌ها را ما در شرایط فعلی نمی‌بینیم، ما حرف‌های ترامپ علیه ملت و دولت ایران را که فراموش نکردیم. این قلدربازی‌های او بود و معلوم است که این مذاکره اصلاً فایده‌ای ندارد. مذاکره اگر می‌خواهیم نتیجه بدهد باید از موضع برابر باشد.

صریح بگویم که مذاکره در این شرایط عملاً فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد بنابراین ما صحبت‌های آقای ترامپ را نه‌تنها جدی نمی‌گیریم بلکه آن را یک نوع تاکتیک می‌دانیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала