گزارش و تحلیل

سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران: 2018 یا 2026؟

© AP Photo / Adil al-Khazaliسناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران: 2018 یا 2026؟
سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران: 2018 یا 2026؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمله آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران، قریب الوقوع است، این سناریو یا در سال 2018 یا 2026 اتفاق می افتد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال ای بی اس، حمله ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران، قریب الوقوع است و به احتمال زیاد در ماه اگوست سال 2018 اتفاق خواهد افتاد. خبرگزاریABC با استناد به یک منبع ناشناس در دولت استرالیا این مطلب را بیان نمود. اما کمی بعد از انتشار این خبر، مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا "شایعات" در مورد حمله احتمالی آمریکا علیه تاسیسات هسته ای ایران و مشارکت در استرالیا با این برنامه را رد کرد.
با این حال، چندی بعد روزنامه نگار نشنال اینترست، سناریوی دخالت نظامی در ایران با عنوان طرح Iranian Freedom را منتشر نمود. به نقل از این نشریه، این اتفاق در 2026 رخ خواهد داد. در میان نویسندگان این سناریو، افسران اطلاعاتی کنونی و افسران ارتش ایالات متحده وجود دارند.

بر اساس این سناریو، توسعه فعالیت های سلاح های هسته ای ایران دلیلی برای آغاز خصومت ها است. و تا سال 2026 آمریکا شواهد انکار ناپذیر بابت فعالیت ایران در غنی سازی اورانیوم برای تولید سلاح هسته ای را بدست می آورد.
این نقشه نظامی آمریکا علیه ایران با حملات ناوهای هواپیمابر واقع در خلیج فارس شروع نمی شود بلکه با استفاده از نیروهای زمینی در عراق، که تا سال 2021 این کشور به سه کشور مختلف: سومر، کردستان و دولت ملی عراق تقسیم می شود، این امر صورت می پذیرد. به گفته نویسندگان این مقاله، تجزیه عراق، عواقب جدی برای توازن نیروها در منطقه دارد. ایالات متحده آمریکا دو منطقه الفلوجه و رمادی را جز قلمرو پر رونق دولت ملی عراق محسوب می نماید. سپس به لطف توافق صلح، فرصت انجام اکتشاف گاز طبیعی و نفت برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا در استان غربی الانبار عراق و ارسال آن از طریق خط لوله توسط اردن و اسرائیل در حیفا برای مصرف کنندگان در اروپا بوجود می آید. در نتیجه اروپا، دیگر نیاز به خرید بنزین روسیه تا سال 2020 ندارد.

اسپوتنیک در این راستا با آقای سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان در خصوص سناریو حمله به ایران و نگاه واقع بینانه به وقایع جاری در منطقه، و شانس تقسیم عراق و استفاده از این زمینه ها برای حمله به ایران به گفتگو نشسته است.
جناب آقای افقهی در پاسخ به سناریوی حمله به ایران چنین می گویند:


«اولا، هر دو گزارشی که مطرح شده، مستند نیست و بیشتر جنبه تحلیلی و پیشفرضی دارد. ثانیا، شرایط برای حمله آمریکا و هم پیامانانش (چه انگلستان، چه فرانسه یا هر کشور دیگری عضو ناتو) به ایران فراهم نشده است. هم آمریکا و هیچ کدام از کشورهای اروپایی و خود آمریکا متعقد نیستند که الآن با یک حمله نظامی به ایران بتوانند جمهوری اسلامی را کنترل و مهار کنند یا به قول خودشان، ایران را سر جای خودش بنشانند و جایگاه استراتژیک ایران پایین بیاورد.


به عنوان مثال آقای ترامپ با تهدید اخیر مبنی بر توقف صادرات نفت ایران، عکس العمل های ایران را دید. مقامات سیاسی در شخص آقای دکتر روحانی و هم مقامات نظامی در شخص سرلشکر قاسم سلیمانی موضع جدی خود را در مقابل این تهدیدات آمریکا اعلام نمودند. حتی دریادار حسین خانزادی ، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به محض اینکه دشمنان ما حرکتی به سوی نوقف صادرات نفت ایران انجام بدهند، بلافاصله تنگه هرمز را می بندیم. اما قبل از اینکه تنگه هزمر بسته بشود، ما شاهد تحولات بسیار خطرناک و پیچیده در باب المنداب بودیم، وقتی که صدور نفت خام از تنگه باب المندب در دریای سرخ به دلیل اصابت نفتکشهای سعودی توسط موشک های یمنی موقتا متوقف شد. این در حالی است که آمریکا نفت ما را نگرفته و تحریمها شروع نشده است. یعنی ببینید چقدر این موضوع حساس است و می تواند همه منطقه را دچار درگیری شدید قرار دهد.
در این راستا، آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور ما به تهدیدات نفتی آقای ترامپ پاسخ قاطع داد و در مورد بستن تنگه هرمز گفت: که یا همه باید از این تنگه هرمز عبور بکنند یا هیچ کس نباید عبور کند. و اگر خدای نکرده چنین اتفاقی رخ داد، آمریکا مقصر می باشد چراکه از آن سوی دنیا آمده و در منطقه تنگه هرمز می خواهد ناامنی را ایجاد کند و اگر جنگی بشود این جنگ بین ایران و آمریکا محدود نمی شود. بسیاری از کشورها و سازمان های جهادی ممکن است از نقاط مختلف خارج از ایران وارد جنگ بشوند. بنابراین مسئله حمله به ایران چه در سال 2026 و چه فردا هیچ فرقی نمی کند. ایران آمادگی کامل دارد با چند برابر قدرت به هر نوع حمله پاسخ بدهد».


اما گزینه ایالات متحده آمریکا در مورد تجزیه عراق و استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم برای حمله به ایران، مسئله ای قابل بحث و استناد نیست. آقای سید هادی افقهی در خصوص تقسیم عراق چنین می گوید:


«اما آنچه مربوط به مسئله تجزیه عراق می شود، آمریکا تلاش کرد و ناموفق شد. یک بار آمدند داعش را به وجود آوردند و خواستند که داعش اقلیم سنی را تشکیل دهد و بین اقلیم کردستان و جنوب عراق، منطقه شیعه نشین حائل بشود. داعش در عرض دو سال و چند ماه با مشارکت ارتش، نیروهای امنیتی و حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با نیروهای جمهوری اسلامی ایران نابود شد و از سرزمین عراق رفت. بعد آمریکا آمدند و شانس خودشان را برای اقلیم کردستان آزمودند. آقای برزانی به محض اینکه داعش از بین رفت و موصل سقوط کرد اعلام نمود که می خواهد از عراق جدا بشود و یک جمهوری مستقل کردستان را تشکیل بدهد و حتی رفراندوم را برگزار کرد. اما بلافاصله هم دولت اتحادیه عراق و هم ایران و ترکیه مخالف این تصمیم شدند چون که این اقدام آغاز یک سلسله تحولات امنیتی و بسیار خطارناک در چهار کشور منطقه می شد: در سوریه، عراق، ایران و ترکیه.
ارتش عراق و حشد الشعبی به سمت اقلیم کردستان حرکت کردند و کرکوک، منبع مهم نفتی را از چنگ آقای برزانی در آوردند تا خود مسعود برزانی عقب نشینی کرد. بنابراین مسئله تجزیه عراق حد اقل در شرایط فعلی برای آمریکایی ها امکان پذیر نیست. اما آمریکایی ها برای رسیدن به اهداف خودشان در مورد تجزیه عراق دست به کار دیگر زدند. آنها دنبال راه اندازی جنگ داخلی در عراق هستند. می خواهند دولت عراق را آنقدر تضعیف کنند که این دولت هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی نقش مهمی و بسزایی در تحولات راهبردی، امنیتی و ژئوپلیتیک منطقه نداشته باشد. آنها دنبال این کار هستند. لذا می بینیم که انتخاباتی که در پارلمان عراق شد عمده نیروهای طرفدار مقاومت وارد پارلمان شدند. این اتفاق برای آمریکا و هم پیمانانش (عربستان سعودی) بسیار ناگوار است. آنها الآن قواعد بازی را بهم می ریزند. کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق هنوز صحت کامل انتخابات را تایید نکرده است. تا انتخابات تایید نشود پارلمان تشکیل نمی شود. وقتی که پارلمان با نمایندگان جدید تشکیل نشود، نه رئیس جمهور، نه رئیس پارلمان، نه دولت و نه نخست وزیر انتحاب می شوند چرا که در عراق نظام پارلمانی وجود دارد.

پاسخ  صریح آمریکا به رئیس اقلیم کردستان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تجزیه عراق یا استقلال کردستان! کدام بهانه است؟

بنابراین طرح آمریکا این است که کشور عراق وارد یک تونل تاریک و دچار خلع قانونی بشود وقتی که نه رییس جمهور مشخص باشد و نه پارلمان مشوره داشته باشد. فقط یک دولتی تصریف الاعمال برای انجام کارهای روتین می ماند.
وقتی که آمریکا دولت عراق را از دور خارج کرد ممکن است که زمینه را برای حمله به ایران مهیا کند. اما در حال حاضر این شرایط فراهم نشده است چرا که برحسب برآورده هایی که شده، هنوز نیروهای حشد الشعبی و مقاومت عراق حتی در مرز عراق و سوریه و اردن با استحکام ایستادند و با تحرکات تروریستی داعش و با تحرکات موذی و شیطان آمیز آمریکا مقابله می کنند.
فکر می کنم طرح این مسایل در قالب جنگ و عملیات روانی بیشتر مطرح می شود تا اینکه آنها بخواهند عراق را تجزیه و از آنجا به خاک ایران حمله بکنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала