گزارش و تحلیل

گزارش مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون + جزئیات طرح

© Sputnik / Григорий Сысоев /  مراجعه به بانک تصاویر مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون به طول 495 کیلومتر با مشارکت شرکت بین المللی راه آهن روسیه در مراسمی در محل تالار غدیر ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، در این  مراسم که با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران، و محمدزاده رئیس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اولگ بلوزروف رئیس شرکت بین المللی راه آهن روسیه (RZD) و سرگئی پاولوف مدیرعامل راه آهن روسیه برگزار شد، عملیات برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی طرح روسی در دو نقطه به طور همزمان آغاز شد.

طرح برقی سازی و ارتقای راه آهن گرمسار — اینچه برون (EPCF طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) به طول 495 کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرح‌های با اهمیت در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف شد که در ادامه با تصویب هیئت وزیران در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا شرکت راه آهن بین المللی روسیه (RZD) از سوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راه آهن ایران معرفی و مقرر شد 15 درصد از هزننه طرح از محل منابع داخلی کشور و 85 درصد از محل وام دولتی روسیه تامین شود.

این طرح شامل بسته‌های کاری برقی سازی مسیر،‌ تامین لکوموتیوهای برقی،‌ ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو، اصلاح مسیر، سازه‌های فنی و تونل‌ها، توسعه خطوط ایستگاه‌ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری و شبکه برق است.

کارفرمای این پروژه که قرار است طی چهل ماه ساخته شود، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و در بخش مسافری قطارها در این خط ریلی با سرعت 120 تا 160 کیلومتر در ساعت سیر می‌کنند. ظرفیت این خط ریلی 7 زوج قطار مسافری است.

© Sputnikمراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون - اسپوتنیک ایران
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون

در بخش باری نیز اهداف طرح سیر قطار با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت است. ظرفیت سالانه این قطار برقی در بخش بار 9 تا 10 میلیون تن است. کل سرمایه‌گذاری این پروژه 1.2 میلیارد یورو است.

افزایش درآمد ارزی، توسعه صادرات و واردات، کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی، کاهش بهای تمام شده حمل  بار و مسافر، افزایش سرعت بهره‌برداری کاهش زمان سیر، کاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، تعمیرو نگهداری، اشتغالزایی، افزایش قابلیت اطمینان و ایمنی سفر و… از جمله اهداف طرح برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون اعلام شده است.راه آهن برقی گرمسار-اینچه‌برون از شهرهای فیروزکوه، قائمشهر، ساری، امیرآباد، بندر ترکمن، و گرگان عبور می‌کند.

قرارداد برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون آذرماه سال 94 بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ‌‌‌‌  AZD روسیه امضا شد.

محمدزاده مدیرعامل راه آهن نیز در این مراسم با یادآوری این‌که در 1404 باید طول خطوط برقی راه آهن کشور به 6000 کیلومتر افزایش یابد، اظهار کرد: در این راستا پروژه برقی سازی قطار تهران-مشهد را در دستور کار قرار داریم. سایر مسیرهای پراهمیت با راه آهن روسیه برای برقی کرددن برخی خطوط تفاهمنامه امضا کرده‌ایم. همچنین طرح دو خطه کردن شرق راه آهن ایران بین بافق-سرخس امضا شده که امیدواریم این اقدامات سرعت حمل و نقل ریلی را افزایش دهد.

به گفته وی، در مسیر شرق خزر با برقی کردن گرمسار- اینچه برون ارتباط ایران با کشورهای همسایه شمالی بهتر می‌شود و امیدواریم پروژه با دقت و در زمان مقرر یاخته شود.

در ماه مارس 2017، سازمان راه آهن روسیه با راه آهن ایران، تفاهم نامه ای در خصوص همکاری های استراتژیک در زمینه راه آهن و تجهیزات برقی را امضا نمودند، همچنین قرارداد برقی نمودن گرمسار و تامین تجهیزات لوکوموتیو را منعقد نمودند. که با مراسم امروز مرحله اجرایی آن به طور عملی آغاز شد.

© Sputnikمراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون - اسپوتنیک ایران
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون

اولگ بلوزروف رئیس شرکت بین المللی راه آهن روسیه (RZD) در سخنان خود در این مراسم تاکید کرد که روسیه به همکاری با ایران از دیدگاه راهبردی می نگرد و هیچ مساله ای نمی تواند بر این همکاری ها تاثیر بگذارد.

وی از ارسال و انتقال تجهیزات روز خطوط راه آهن به ایران برای اجرای پروژه برقی سازی خط آهن گرمسار اینچه برون خبر داد و تاکید کرد: ما در این قرارداد نیروهای ایرانی را برای بهره برداری و تعمیر و نگهداری خطوط آموزش می دهیم.

 وی همچنین از تاکید روسیه بر اجرای توافقات خود در عرصه های دیگر همکاری با ایران به ویژه در بخش تامین تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا خبر داد.

اولگ بلوزروف ضمن اشاره به  علاقه مندی ایران به تولید مشترک واگن با فدراسیون روسیه از تلاش برای اجرایی شدن قراردادی در این زمینه خبر داد.

وی افزود: در چارچوب پروژه برقی سازی خط آهن گرمسار اینچه برون تامین لکوموتیوهای برقی ساخت مشترک روسیه و تولیدکنندگان مطرح جهانی که پاسخگوی الزامات راه آهن جمهوری اسلامی می باشد، صورت می گیرد. گزینه پیشنهادی روسیه در این زمینه لکوموتیو دارای قدرت پیوسته بیشتر، بار محوری کمتر و همراه با ویژگی های منحصر بفرد است که الزامات فنی کارفرما و شرایط بهره برداری را برآورده می کند.

 وی چشم اندازی همکاری روسیه و ایران در بخش راه آهن را بسیار روشن توصیف کرد و از تلاش برای انعقاد قراردادهای جدید همکاری  در این بخش خبر داد.

رئیس شرکت بین المللی راه آهن روسیه تاکید کرده که تحریم های آمریکا هرگز نمی تواند بر همکاری ایران و روسیه در زمینه ی راه آهن تاثیر بگذارد وفدارسیون روسیه با قدرت به این همکاری ها ادامه می دهد.

وی از عزم روسیه برای توسعه کریدور شمال — جنوب خبر داد، پروژه ای که به عنوان حلقه ارتباطی برای اتصال راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه محسوب می گردد.

© Sputnikمراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون - اسپوتنیک ایران
مراسم اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون

نقاط تمایز:

·   این خط آهن نخستین پروژه بزرگ برقی سازی خطوط راه آهن ایران به طول 495 کیلومتر است.

·   مقامات ایران و روسیه براساس توافقات قبلی و بدون توجه به مساله خروج  آمریکا از برجام درست در موعد موردنظر برای اجرای این توافق آنرا در 11 تیر 1397 (2 جولای 2018) اجرایی کردند.

·   پروژه بزرگ برقی سازی خط آهن گرمسار اینچه برون به عنوان فتح بابی برای برقی سازی حداکثری خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر شمرده می شود

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала