گزارش و تحلیل

آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIآیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقیب بومی تلگرام در ایران می تواند جایگزین تلگرام شود.

به گزارش اسپوتنیک، پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران، کاربران ایرانی برای ارسال پیام به دنبال پیام رسان های بومی ایرانی رفتند و در این بین یکی از پیام رسان های محبوب ایرانی آی گپ می باشد، برای اطلاع و دانستن جزییات بیشتر از این پیام رسان با مدیر آی گپ، محمدرسول کاظمی به مصاحبه نشستیم.

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIآیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟

در باره ایده آی گپ او توضیح داد که این برنامه اولین بار توسط چند متخصص ایرانی تولید شد و بعدا با موفقیت های بعدی آی گپ، این شرکت گسترش پیدا کرد:

پروژه آی گپ چندین سال پیش و توسط متخصصان و برنامه نویسان ایرانی شروع شد، پروژه آی گپ یک پروژه متن باز است و اولین نسخه آن در سال 2015 ارائه شد و توان متخصصان و برنامه نویسان ایرانی را به نمایش گذاشت. این پروژه در ابتدا تنها بازارهدفش خارج از ایران بود ولی با توجه به نیاز های جامعه و تغییرات سیاسی و اجتماعی در قبال پیام رسان های خارجی آی گپ به عنوان یک پیام رسان بومی مورد استقبال مردم و مسئولین قرار گرفت. آی گپ از صفر تا صد توسط چند برنامه نویس ایرانی تولید شده و بیشترین تمرکز خود را بر روی بحث رمزگذاری و تکنولوژی قرار داده است.

 

ایده آی گپ چگونه و از کجا شروع شد و چقدر طول کشید تا این ایده عملی شد؟
سال ها پیش در زمان مهاجرت مردم از وایبر به تلگرام پیام رسان های بومی دیگری در ایران بودند ولی ناتوان و بدون امکانات ، همچنین اگر دقت کنید در دنیای متن باز و برنامه نویسی ایران بسیار عقبتر از سایر کشور ها هست، هدف و ایده اولیه نمایان شدن قدرت برنامه نویسان و خلاقیت آنها در بازار جهانی بود، از این رو میتوان آی گپ را اولین پروژه ملی متن باز کشور نامید. زیرا تا قبل از آن هیچ شرکتی چنین ریسکی را نپذیرفته بود که به این دنیا وارد شود. پروژه آی گپ از نوامبر 2014 شروع شد و کد نویسی و مراحل تولید ان طی شد و اکتبر 2015 اولین نسخه ان منتشر شد. از سال 2015 تا دسامبر 2017 آی گپ پا به پای پیام رسان های خارجی جلو رفت و تا قبل از هیاهوی فیلترینگ اولیه دی ماه 96 که همان دسامبر 2017 میباشد حدود 120 هزار کاربر داشت.


آینده آی گپ را چگونه می بینید؟
آینده بسیار روشن ، زیرا ما هیچگاه به این فکر نکردیم که در نبود سرویس دیگر و یا سو استفاده از فضای فیلترینگ کاربر جذب کنیم. ما همواره رقابت سالم را مد نظر داشتیم و آی گپ هر روز بر روی تکنولوژی ها و خدمات خود می افزاید ، به امیدی که آی گپ یک پیام رسان بین المللی و مطرح در دنیا باشد همانطور که هم اکنون هست، ما اکنون 1.5 میلیون نفر کاربر داریم که هر روز بیشتر میشوند و جالب اینجاست که 200 هزار کاربر داریم که خارج از ایران هستند.

آیا آی گپ در اپل استور و یا گوگل مارکت ارائه می شود؟ چه خدماتی را آی گپ به کاربران ارائه می کند؟
بله، آی گپ یک برند ثبت شده بین المللی است و با توجه به حضور دفتر این شرکت در چند کشور مختلف در دنیا آی گپ بصورت رسمی بر روی گوگل پلی و اپ استور فعالیت دارد.همچنین میتوانید در هر زمان از اخبار و اموزش ها و فایل ها و کد های برنامه از سایت رسمی ان دیدن کنید. آی گپ همه خدماتی که کاربران از یک پیام رسان انتظار دارند را ارائه می کند مانند: چت دو نفره، چت گروهی، تماس صوتی، تماس تصویری، قابلیت فضای ابری، از همه مهمتر آی گپ برای همه پلتفرم ها تولید شده است، آی گپ برای اندروید ای او اس وب لینوکس و ویندوز و حتی ویندوز فون تولید شده است.

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIآیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟

در حال حاضر شبکه آی گپ چه تعداد فالور دارد؟ آیا فکر می کنید آی گپ می تواند به عنوان جایگزین تلگرام استفاده شود؟
آی گپ در حال حاضر یک و نیم میلیون کاربر فعال دارد ودرباره اینکه بتوانیم بگوییم جایگزین ، بله ولی مردم جایگزین را انتخاب می کنند، ما هدفمان جایگزین بودن نبوده و نه هست بلکه هدفمان حضور در بازار پیام رسان های بین المللی بوده همانگونه که اکنون کاربران بسیاری از آلمان ، روسیه و کشور های عربی داریم و آی گپ در حال حاضر به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعال است.


آیا این فالورها همه ایرانی هستند و آیا این شبکه به دنبال پیدا کردن فالورها در کشورهای دیگر نیز است؟
دقیقا هدف ما بازار خارج از ایران بوده، بر همین اساس ما همه استاندارد ها و طراحی ها را بر اساس استاندارد های روز دنیا پیش می بریم، درست است که بیشترین کاربران ما ایرانی هستند ولی ما در ایران تنها پیام رسانی هستیم که 200 هزار کاربر خارج از ایران از آن استفاده می کنند، حتی بعد از فیلترینگ تلگرام در روسیه بسیار کاربران روسی به این پیام رسان هجوم آوردند. ما قصد داریم که سیستم خود را بهبود ببخشیم و جهانی شویم ودر حال حاضر بجز گوشی تلفن ها که برای اندروید و ای او اس تولید شده برای نسخه های رومیزی ویندوز لینوکس و حتی نسخه وب نیز آی گپ وجود دارد.

هزینه های سرور و پشتیبانی آی گپ را چگونه تامین می کنید؟ آیا راهکاری برای درآمد زایی از آی گپ وجود دارد؟
فعلا تمرکزمان را بر روی بهبود و ایجاد سیستمی کاملا روان و امن کرده ایم، هزینه های ما از انجام پروژه های برنامه نویسی دیگر در می آید و ما در شرکت پروژه های برنامه نویسی دیگری انجام میدهیم و هزینه های آن را صرف این سیستم می کنیم، البته شرکت هایی از خارج از کشور و داخل ایران هستند که تمایل به سرمایه گذاری دارند ولی تا کنون با هیچ کدام توافقی نکردیم.

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIآیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا آی گپ جایگزین تلگرام خواهد شد؟

با توجه به نگرانی مردم از امن بودن تبادل داده ها، آیا آی گپ از پروتکل خاصی در رمز گزاری استفاده می کند و یا آیا می توان این گارانتی را به کاربران بدهد که داده های آنها در دسترس شخص سوم قرار نگیرد؟
بله ، این امر از ابتدا دغدغه ما بوده و هست، آی گپ تنها پیام رسان ایرانی است که متن باز هست و شما میتوانید به همه سورس کد های ان دسترسی داشته باشید. همچنین استفاده از پروتکل های روز دنیا برای برقراری ارتباط همانند webrtc که یک ارتباط کاربر به کاربر p2p را ارائه می دهد این دغدغه کاربران را حل می کند و باعث می شود که حتی ما نیز تماس های صوتی و تصویری را نتوانیم شنود کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала