بمب هسته ای ایران

© AFP 2023 / Atta Kenareآیا ایران می تواند در کوتاه ترین زمان بمب هسته ای بسازد؟
آیا ایران می تواند در کوتاه ترین زمان بمب هسته ای بسازد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ایران می تواند در کوتاه ترین زمان بمب هسته ای بسازد؟

به گزارش اسپوتنیک، ویاچسلاو کانتور رئیس همایش بین المللی لوکزامبورگ جلوگیری از فاجعه هسته ای معتقد است که در صورت فروپاشی «برجام»، ایران می تواند طی یک تا دوسال بمب هسته ای بسازد.

وی در ادامه گفت:«خروج آمریکا از برجام مسائل جدیدی را موجب می شود. بدون برجام که مذاکرات برای رسیدن به آن 11 سال طول کشید، ایران می توانست به سلاح هسته ای دست یابد. در صورت تخریب آن، ایران قادر است طی یک تا دو سال کلاهک هسته ای برای موشک های خود بسازد.

کارشناسان ما بخوبی با یکسری عیوب برجام آشنا بودند که به اتفاق آرا  20 ژوئیه سال 2015 در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و برای 10 سال درنظر گرفته شده است و ایران را موظف می کند طی 15 سال نباید بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم را تا 3,67%, غنی سازی کند، اورانیوم با غنای بالا و پلوتونیوم تسلیحاتی تولید نکند.

اما پس از 10 سال اگر توافق دیگری وجود نداشته باشد ایران می تواند درکوتاه ترین زمان اولین بمب  هسته ای خود را بسازد. از اینرو می شد به آمریکا توصیه کرد که سیاست خود در رابطه با برجام را با انعطاف تر سازد تا برجام با خطر تخریب روبرو نشود».

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала