ایران را بسوی خروج از برجام نکشانید

© AFP 2023 / Patrick Kovarikامانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مکرون از آمریکا خواست کاری نکند تا ایران از برجام خارج شود.

به گزارش اسپوتنیک، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از آمریکا خواست ایران را بسوی خروج از برجام نکشاند.

مکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت:«دونالد ترامپ در اجلاس «هفت نفر» همراه ما خواهد بود و چند روز بعد با رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار خواهد کرد.  ما از این ابتکار مهم برای شبه جزیره کره و غیر هسته ای شدن جهانی حمایت می کنیم. اما با حذف مذاکرات در باره برنامه  هسته ای ایران که سه سال  پیش جریان داشت، اینگونه مذاکرات چطور می توانند قانع کننده باشند؟

ما می خواهیم ترامپ قوی باشد و بتواند مذاکرات با کره شمالی را به انجام برساند، ما می خواهیم که جامعه جهانی به موافقت نامه امضا شده با ایران باور داشته باشد. از اینرو می گوییم: شما از موافقتنامه ای که مقامات قبل از شما امضا کردند خوشتان نمی آید، قبول، اما مانع از آن نشوید که دیگران مفاد سند امضا شده را اجرا کنند و ایران را بسوی خروج از برجام نکشانید…  بیائید با هم روی موافقت نامه وسیع تری کار کنیم».

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (تشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала