گزارش و تحلیل

سیاه چاله ای جدید در کهکشانی بدون ستاره

© Photo / NASA, ESA, A. Riess (STScI/JHU)سیاه چاله ای جدید در کهکشانی بدون ستاره
سیاه چاله ای جدید در کهکشانی بدون ستاره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از مجله آمریکایی "پاپیولر مکانیکس"، دانشمندان، شش کهکشانی را کشف کردند که یا تعداد کم ستاره دارند یا اصلا فاقد ستاره هستند.

کشف جدید توسط گروهی از محققان به ریاست فیزیکدانان دانشکده فنی عالی سوئیس در زوریخ انجام شد. دانشمندان می گویند: این کهکشان های تاریک، احتمالا مرحله اولیه از تشکیل یک کهکشان نواست. بر اساس برخی از مدل های نظری، چنین اجسامی در جهان اولیه شایع تر بودند. کهکشان های تاریک — بدون ستاره و یا با تعداد کمی از آنها — نور کم مرئی را منتشر می کنند. به این خاطر کشف هر نوع تحقیق آنها بسیار دشوار است.

در حال حاضر، کارشناسان از تکنیکی با در نظرداشت حضور کوازارها استفاده کزردند. گفتنی است کوازار درخشانترین جسم گیتی است. آنها در مراحل اولیه توسعه کهکشان ها، هسته های فعال آن را تشکیل می دهند.

در مرکز کهکشان یک سیاهچاله غول پیکر قرار دارد. ماده جذب شده توسط آن، قرص برافزایشی را ایجاد می کند که منبع تابش قدرتمند است. می دانیم که پرتوافکنی ماوراء بنفش کوازار به اتم های مجاور هیدروژنی نور می بخشد. به این ترتیب اگر کهکشان دارای کوازاری در مرکز باشد و در کنار آن کهکشانی حاوی هیدروژن واقع باشد، کوازار می تواند نقش "فلشی" را بازی کند که خط طیفی مختص هیدروژن را قابل دید کند.

از این روش فنی در سال 2012 کار گرفته شد. سپس، کارشناسان با استفاده از آن و تلسکوپ وی ال تی — VLT ، کهکشانهای تاریک را کشف کردند. در 2014 آن تلسکوب را به اسپکتروگراف MUSE (The Multi Unit Spectroscopic Explorer) مجهز کردند و در نتیجه دانشمندان توانستند به مطالعه و تحقیق مطالعه کهکشان های اولیه فاقد ستاره بپردازند. بدین سان دانشمندان شش کهکشانی را کشف کرده اند، که ظاهرا تعداد ستاره در آنها یا بسیار کم است یا اصلا وجود ندارند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала