گزارش و تحلیل

ماموران سیای آمریکا از دشواری کار در روسیه گله مندند

© AP Photo / Carolyn Kasterماموران سیای آمریکا از دشواری کار در روسیه گله مندند
ماموران سیای آمریکا از دشواری کار در روسیه گله مندند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از نشریه نشنال اینترست - امروز هم مانند سالهای قبلی، اقدامات و برنامه های روسیه در مرکز توجه غرب قرار دارد.

مرکز منافع ملی آمریکا برای مطالعه و تحلیل روسیه در تاریخ 22 مه همایش ماموران ارشد سازمان سیا را برگزار کرد. در هر بحثی در مورد روسیه، موضوعی در مورد دخالت آن در انتخابات سال 2016 وجود داشت.

شرکت کنندگان در این بحث به طور کلی توافق کردند که روسیه در انتخابات دخالت کرد، اما اشاره نمودند که این عملیات در سطح بسیار پایین انجام شد. آنها گفتند که مسکو قادر به انجام چیزهای خیلی بیشتر و بهتر است، به خصوص اگر تحریک شود. مداخله عمدتا نه به این دلیل بود که آمریکا یک دموکراسی است، بلکه به خاطر اقدامات واشنگتن بود. گفته شد که روابط بین روسیه و ایالات متحده امروز بسیار بدتر و خطرناک تر از سال های جنگ سرد است.

سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
کارمند سیا مشکوک به جاسوسی
در این جلسه جورج بیبی رئیس تحقیق اطلاعات و امنیت ملی مرکز منافع ملی آمریکا گفت: واشنگتن یک نظر مشترک دارد که روسیه قصد دارد قدرت دموکراتیک در ایالات متحده را به طور قابل توجهی تضعیف کند، اما این نتیجه بر اساس یک تحلیل عمیق و دقیق نیست. این درک می تواند باعث مشکل ما شود، زیرا ما این مسئله را به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نداده ایم، این امر نتیجه مهم تجزیه و تحلیل اطلاعات است، زیرا درک اهداف دشمن خارجی برای درک ماهیت تهدیدات، اهمیت واقعی آنها و اینکه آنها تا چه اندازه ویرانگر هستند بسیار مهم است. این باعث می شود که واکنش موثری برای تهدید به منظور از بین بردن آن صورت گیرد و اگر نیت را درست درک نکنید، نتیجه و دستورات شما هم اشتباه خواهد بود.

بیبی افزود: تحلیل دقیق تر بن بست کنونی در روابط با مسکو نشان می دهد که روسیه تلاش نمی کند تا دموکراسی آمریکا را نابود کند، اما اهداف مشخص تر را دنبال می کند. در میان آنها — محدود کردن نفوذ و قدرت آمریکا به منظور محافظت از منافع شان در درجه اول در فضای شوروی سابق است. آنها می خواهند که ما لشگرکشی صلیبی برای دموکراسی را متوقف کنیم. خود دموکراسی، آنها را تهدید نمی کند. آنها نگران این نیستند که ما چه کسانی هستیم، اما نگران آنچه ما انجام می دهیم می باشند. و ما در حال تلاش برای ترویج دموکراسی در خارج از کشور در مهم ترین نقاط جهان هستیم و این کار تاثیر منفی بر منافع روسیه و خود روسیه دارد. به طور کلی، سیاستمداران واشنگتن در ارزیابی اقدامات و امور داخلی کرملین اغلب بر حدس و گمان و فرضیه ها تکیه می کنند، تا بر تجزیه و تحلیل.

ترامپ: حتی جاسوس در ستاد من نتوانست نشانی از تبانی با روسیه پیدا کند - اسپوتنیک ایران
ترامپ: حتی جاسوس در ستاد من نتوانست نشانی از تبانی با روسیه پیدا کند
میلتون بیردِن، یک مقام ارشد سابق سیا، رییس شعبه سیا در پاکستان که نقش مهمی در آموزش و تجهیز مجاهدین افغان ایفا کرد و با ارتش شوروی مبارزه نمود گفت: اگر روسیه هدف ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در ایالات متحده را دنبال می کرد، از شواهد رسوایی رئیس جمهور دونالد ترامپ استفاده می نمود تا واشنگتن را مرعوب کند. ارائه حتی یکی از آنها به نفع ولادیمیر پوتین می بود. ظاهرا مسکو دلیل وزینی دارد تا آنها را نشان ندهد. انتشار چنین مطالبی منجر به هرج و مرج کامل در واشنگتن می شد.

در باره استخدام عوامل

بیردِن گفت: در حال حاضر استخدام ماموران اطلاعاتی در روسیه به مراتب دشوارتر از دوران شوروی است. در اتحاد شوروی، سیا بر "داوطلبان" تکیه می کرد که خودشان به افسران اطلاعاتی امریکا برای کسب خدمت مراجعه می کردند. اما امروز تعداد روس های آماده به خیانت به میهن بسیار کمتر شده اند. دلایل این وضعیت به طور کامل روشن نیست و شاید مهمترین آنها ترس از افشا باشد.

بیبی بر آن است که در عصر اطلاعات، زمانی که بیومتریک و شبکه های اجتماعی پیشرفت چشمگیری کردند، امکان استخدام عمال معمولی هوشمند به ته کشیده شده است. این روال دیگر کار نمی کند، کشورهایی که می خواهند هویت چنین افرادی را پیدا کنند، می توانند فورا این کار را انجام دهند. سازمان سیا باید با واقعیت جدید سازگار شود. به نظر من جاسوسی به سمت عرصه دیجیتال حرکت می کند. جاسوسی به فضای مجازی می رود، زیرا در آن دسترسی به افراد و مقدار عظیم اطلاعات آسان تر است. روش های قبلی کار از این امکان ها برخوردار نیستند. دانلود کردن مقادیر زیاد داده ها در باره یک واحد خارجی مورد نظر، یک چیز، اما شما می توانید چشم انداز و فرصت های مرتبط را تنها در طی صحبت ها با افراد آن واحد کسب کنید. این بسیار مهم است. با مرور تغییرات تکنولوژیک، این کار به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود.

بعد چه؟

پیتر کلِمِنت معاون سابق سیا برای برنامه های تحلیلی و استاد دانشگاه کلمبیا از استراتژی آینده کرملین سخن گفته پرسید که پوتین در دوره شش ساله پس از انتخاب مجدد خود به پست ریاست جمهوری روسیه چکار خواهد کرد و چه استراتژی دارد؟

او خودش در جواب چنین گفت: در سال های اخیر دو دیدگاه در مورد این که کرملین چه خطی دنبال خواهد کرد، وجود داشته است. اولا این است که روسیه برای صد سال اصلا تمام روابط خود با غرب را قطع کرده و تنها خط مستقل خود را خواهد پیمود. طرفداران دیدگاه دوم ادعا می کنند که پوتین، به عنوان یک فرد واقع گر نیاز به همکاری با غرب را درک می کند، زیرا روسیه نیاز به اصلاح اقتصاد خود دارد. اگر کشور این کار را نکند، برای همیشه گروگان قیمت مواد انرژی زا باقی خواهد ماند. ولی چون حالا قیمت نفت تا بشکه ای 70 دلار افزایش یافته پوتین می تواند اتخاذ تصمیم دشوار را به تعویق بیاندازد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала