گزارش و تحلیل

واقعیت موضع اروپا در مورد برجام چیست؟

© Fotolia / Borna_Mirواقعیت موضع اروپا در مورد برجام چیست؟
واقعیت موضع اروپا در مورد برجام چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که موضع چین و روسیه کاملا نسبت به برجام واضح است اروپایی ها که متحدین بالقوه ایالات متحده نیز به حساب می آیند تا به حال موضع واضح و روشنی در مورد برجام نگرفته اند و یکی به میخ می زنند و دیگری به نعل.

اظهار نظر برخی مقامات اروپایی امضا کننده پای برجام مبنی بر اینکه ایران باید پایبند توافق هسته ای بماند و مفاد آن را اجرا کند در شرایطی که خودشان حاضر نیستند هیچ تعهدی از تعهد های خود را برجام را تعهد کنند که اجرا می کنند مقداری همه را در شرایط گنگ قرار داده.

واقعیت موضع اروپا در مورد برجام چیست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
واقعیت موضع اروپا در مورد برجام چیست؟
اروپایی ها به خوبی می دانند که خواسته های آقای ترامپ مخصوصا در زمینه تسلیحات دفاعی و ارتباطات منطقه ای ایران به هیچ وجه به برجام مربوط نمی شود و به این دلیل پیشنهاد می دهند برجام سرجایش بماند و مذاکرات جدیدی در این زمینه شروع شود و پیشنهاد آنها به ترامپ این بود که در برجام بماند و ایران را مجبور کنند تعهدات خود در برجام را انجام دهد ولی خود به بهانه های مختلف از اجرای برجام سر باز بزنند و بعد اروپایی ها ایران را وادار کنند تن به مذاکرات مجدد بزند.
اروپایی ها در ایران سفارت خانه های فعال دارند و قطعا در کنار سفارت خانه های خود سازمان های اطلاعاتی آنها نیز فعال هستند و بخوبی می دانند:
اولا بحث برنامه های دفاعی ایران در شرایطی که ایالات متحده ملیاردها دلار تسلیحات در اختیار کشورهایی که هر روز ایران را تهدید به حمله می کنند برای ایران بحث بودن یا نبودن است و اگر ایران این موشک ها را هم نداشته باشد قطعا دشمنان به ایران حمله ور خواهند شد.
ابتکار عمل اروپا برای نجات معاملات نفتی با ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ابتکار عمل اروپا برای نجات معاملات نفتی با ایران
دوما بحث ارتباطات منطقه ای ایران به ایجاد موازنه قدرت میان ایران و رژیم صهیونیستی بر می گردد و ایران با حضور منطقه ای خود هم یک توازن قدرت ایجاد کرده و هم اینکه مرزهای دفاعی خود را بصورت مجازی گسترش داده.
سوما علیرغم اینکه بسیاری متصور هستند که بحث دشمنان ایران سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است اما در واقع هدف دشمنان ایرانیان این است که ایران را تجزیه کنند و به کشورهای کوچکتری که مادام العمر با هم درگیر هستند تبدیل نمایند، چیزی شبیه لیبی. چون ایران با شرایط فعلی جئوپولیتیک وبا این شرایط جغرافیایی، خود به خود یک قدرت منطقه ای می باشد و خواهد بود.
برخی شاید به یاد نداشته باشند که قبلا نیز همین سه کشور اروپایی یک توافق نامه هسته ای با ایران به امضاء رساندند و ایران بر اساس آن همه تاسیسات هسته ای خود را پلمپ کرد اما باز هم ایالات متحده بهانه آورد و اجازه نداد آن توافق اجرا شود و پرونده ایران به به شورای امنیت بردند تا بلکه بتوانند مکاسب بیشتری به دست آورند.
در آن زمان تنها خواسته ایران این بود که حق و حقوق ایران طبق قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شود و ایران بتواند طبق قوانین بین المللی غنی سازی اورانیوم در حد آزمایشگاهی داشته باشند وچند سانترفیوژی که ایران دارد بچرخد.
اما با کارشکنی های ایالات متحده توافق به هم خورد و ایران تا سطح 20 درصد غنی سازی انجام داد و آنها مجبور شدند مجددا پای میز مذاکره بنشینند و علاوه بر پذیرش حق وحقوق بین المللی ایران امتیازات بیشتری به ایران بدهند.
جهت یادآوری می گویم که آن زمان پلمپ تاسیسات هسته ای را همان رئیس جمهوری وقت آقای خاتمی و آقای روحانی که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و توافق را امضا کرده بود شکستند و پس از آن در دوران آقای احمدی نژاد غنی سازی به اوج خود رسید.
اروپا از ایران می خواهد که به برجام پایبند بماند - اسپوتنیک ایران
اروپا از ایران می خواهد که به برجام پایبند بماند
دلیل کل این ماجرا این بود که آن زمان اروپایی ها پایبند تعهدات خود نبودند و در مقابل زیاده خواهی های ایالات متحده ایستادگی نکردند.
اگر امروزه هم بخواهند همان سیاست های قبلی را ادامه دهند احتمالا همین آقای روحانی و آقای ظریف خواهند بود که توافق را پاره خواهند کرد و از برجام خارج خواهند شد ونباید تصور کنند که مثلا کار به دوران رئیس جمهوری بعدی ممکن است کش پیدا کند.
خواسته های امروزی اروپایی ها و آمریکایی ها بیشتر شبیه این می ماند که به کسی بگویند شب که می خوابی باید درب و پنجره های خانه ات را باز نگاه داری و بعد سوال می کند خوب آیا شما حاضر هستید نگهبانی بدید شب دزد خانه مرا نزند یا زن و بچه مرا نکشد و در پاسخ می گویند نه، ما امنیت تو را به هیچ وجه تضمین نمی کنیم ولی تو باید درب و پنجره خانه ات را همیشه باز بگذاری.
با توجه به اینکه آمریکایی ها به هیچ وجه تعهدات خود طبق توافق هسته ای را انجام ندادند و در نهایت زیر توافق زدند هیچ تضمینی وجود ندارد که مذاکرات جدیدی انجام شود و مجددا آمریکایی ها بهانه نیاورند و زیر توافق بزنند و اروپایی ها باز ایران را تحت فشار قرار دهند که شما باید توافق را اجرا کنید و از ما نخواهید که تعهد بدهیم توافق را اجرا می کنیم.
تصور نمی کنم هیچ عقل سالمی چنین شرایطی را قبول داشته باشد.
امروز وقت آن رسیده که اتحادیه اروپا تکلیف خود را مشخص کند که آیا تضمین می دهد همه تعهدات طرف مقابل در برجام انجام شود و در مقابل سنگ اندازی های ایالات متحده بایستد یا خیر.
اگر نمی توانند چنین تصمیمی بدهند بدیهی است که باید منتظر هرگونه واکنشی از طرف ایران باشند حتی اگر این واکنش منجر به ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی اتمی در منطقه گردد و یا حتی منجر به یک جنگ جهانی شود چون به قول معروف آب از سر ایرانی ها گذشته حالا چه یک وجب چه صد وجب، وقت آن رسیده تا تکلیف این ماجرا یکسره شود یا رومی رومی یا زنگی زنگی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала