گزارش و تحلیل

دو بمب کارگذاشته شده در خاور میانه

© Photo / Pixabayدو بمب کارگذاشته شده در خاور میانه
دو بمب کارگذاشته شده در خاور میانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تنش ها بین ایران و اسراییل روز بروز افزایش بیشتری پیدا می کند.

ولادیمیر ساژین خاورشناس و مفسر اسپوتنیک می نویسد: در زمینه مشکلات مربوط به معامله هسته ای که به دنبال ابتکارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ایجاد شده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به طور کامل از آنها پشتیبانی کرد، وضعیت سوریه، از جمله در زمینه همبستگی ایران و اسرائیل در آن کشور، به شدت افزایش یافته است.

اسراییل ایران را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
اسراییل ایران را بار دیگر تهدید کرد
نخست وزیر نتانیاهو در تاریخ 30 آوریل بیانیه پرسر و صدایی را کرد و گفت که سازمان اطلاعات اسرائیل مساد "عملیات بزرگ" در جهت سرقت آرشیو مخفی ایرانی در تهران را انجام داده است. حدود نیم تُن از اسناد مساوی 110 هزار مدرک از تهران دزدیده شد که قصد ایران برای ایجاد پنج کلاهک هسته ای با ظرفیت 10 کیلوتن تی ان تی را افشا کرده است. این طرح "پروژه آمد" نام دارد. کل اسناد سرقت شده اصیل اند.

اما، به گفته وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی شواهد اسراییلی به دوره پیشین لاوروف احتمالا برنامه هسته ای ایران (تا سال 2003) مرتبط است و هم اینک از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است. این اسناد به وضوح نشان می دهد که ایران در حال توسعه و آماده سازی تولید سلاح های هسته ای است. اما این امر برای سرویس های ویژه اصلی جهان اطلاع محرمانه محسوب نمی شود. با وجود این، نخست وزیر نتانیاهو در چند راستا به هدف خود رسیده است.

براساس تنش ها با ایران و پس از اعلام گناهان اتمی گذشته ایران، پارلمان اسراییل قانونی را به تصویب رساند که به دنبال آن نخست وزیر حق اعلام جنگ و انجام عملیات نظامی بدون مجوز پارلمان را دارا می باشد. یعنی اینکه اسراییل حالا هم برای اعلام جنگ حاضر و آماده است.

حمایت روسیه از ایران در مسئله اسراییل - اسپوتنیک ایران
حمایت روسیه از ایران در مسئله اسرائیل
اظهارات نتانیاهو در مورد "پروژه آماد" ایران، هدفش سوق دادن رئیس جمهور ترامپ به تصمیم گیری نهایی در 12 ماه مه برای خروج ایالات متحده از معامله هسته ای بود. این که آیا این هدف واقعی است یا خیر، در آینده نزدیک می بینیم. برای اسراییل اهمیتی ندارد که آیا امریکا از معامله هسته خارج می شود یا خیر، چرا که، به نظر اسراییل، تهدید ایران به او در هر مورد همچنان ادامه دارد. نکته اینجا است که ایران پس از لغو توافق هسته ای، برنامه هسته ای و بخش نظامی آنرا از سر خواهد گرفت و سیاست خارجی خود را فعالتر و رادیکالیزه خواهد کرد. به دنبال این اسراییل از حمایت اخلاقی جامعه جهانی برای اقدامات سختگیرانه علیه ایران برخوردار خواهد شد. به گفته نتانیاهو، این یکی از موفق ترین عملیات موساد است. مفسران می گویند که در تاریخ جهانی جاسوسی چنین موردی وجود نداشت و شاید این یک ضربه اخلاقی و معنوی است که اکنون برای اسراییل مهمتر از سرنوشت معامله هسته ای است.

به گفته رییس مرکز سیاست های خارجی منطقه ای اسراییل، "از دیدگاه اسراییل، نفوذ ایران در سوریه یک مسئله فوری است. این مساله در حال حاضر خیلی مبرمتر و خطرناکتر از برنامه هسته ای تهران است".

در زمان اخیر اقدامات اسراییل علیه سوریه در حکم پیام ساده به ایران نیست. این عملیات نظامی علیه امکانات نظامی ایران در سوریه است. بنابراین، تنش ها بین ایران و اسراییل و قدرت حملات موشکی و بمبی اسراییل به تاسیسات ایرانی در سوریه افزایش یافته است.

مثلث عشقی روسیه،ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مثلث عشقی روسیه،ایران و اسرائیل
در این شرایط، تحلیلگران کشورهای مختلف یک صدا می گویند که ایران و اسراییل در سرحد برخورد نظامی مستقیم قرار دارند. رسانه های جهانی این پرسش را مطرح می کنند: آیا ممکن است که اطمینان حاصل شود که این درگیری ها از سوریه فراتر نمی رود و یا می تواند به صورت اعمال خشونت آمیز به سرزمین اسراییل، ایران و احتمالا لبنان سرایت کرده و سبب جنگ منطقه ای شود؟

یک سوال طبیعی: چگونه می توان از این سیر فاجعه بار حوادث اجتناب ورزید؟

بسیاری از ناظران آگاه بر این عقیده هستند که روسیه قادر است از درگیری مستقیم اسراییل و ایران در سوریه جلوگیری کند زیرا مسکو دارای مناسبات کاری استوار با تقریبا همه طرف ها دارد: تل آویو، تهران، دمشق و همچنین آنکارا و حزب الله.

علاوه بر این، روسیه قطعا علیه درگیری های نظامی بین اسرائیل و ایران است تا چه رسد وقوع به جنگ.

با این حال، همه چیز به مسکو وابسته نیست. اما، در واقع، رهبران روسیه و اسراییل به خوبی یکدیگر را درک می کنند و رهبران روسیه و ایران همچنین. لیکن هر کس دیدگاه خود را دارد و مطابق با منافع ملی کشورش عمل می کند. با این حال، درک پرزیدنت پوتین از منافع کاملا مخالف تل آویو و تهران ممکن است برای جلوگیری از برهم زدن مواضع اسراییل و ایران یا حداقل جلوگیری از تبدیل شدن روابط سیاسی- عقیدتی و نظامی به یک جنگ بزرگ خدمت کند.

شاید رییس جمهور ولادیمیر پوتین اخیرا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بیشتر از رهبران خارجی دیگری دیدار کرد و احتمالا این اقدام در شرایط کنونی، منظور درگیری شدید بین اسراییل و ایران ادامه خواهد یافت.

در این زمینه، این امر قابل توجه است که بنیامین نتانیاهو در روز 9 ماه مه — روز پیروزی برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو می آید. پس از رژه نظامی در میدان سرخ، هر دو رهبر در کرملین ملاقات می کنند تا درباره آخرین تحولات در سوریه و منطقه بحث کنند.

امیدواریم که ابتکار و فعالیت میانجیگرانه مسکو سران گرم در تهران و تل آویو را سرد کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала