ایران برنامه هسته ای را از سر خواهد گرفت

© Photo / Zahra Ahmadiایران برنامه هسته ای را از سر خواهد گرفت
ایران برنامه هسته ای را از سر خواهد گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فقط یک ورق برنده می تواند آمریکا را رام کند.

به گزارش اسپوتنیک، تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران — آمریکا (نیاک) گفت که ایران به احتمال زیاد، در صورت خروج آمریکا از برجام، برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت تا موضع خود را تقویت بخشد.

پارسی در ادامه گفت:«ایران برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت. البته این بدان معنا نیست که تهران بمب هسته ای خواهد ساخت اما مثل گذشته  بدون دریافت یک منافع بیشتر برای خود دیگر با هیچگونه محدودیتی موافقت نخواهد کرد.  اگر دونالد ترامپ تحریم ها را از سر بگیرد، هیچ دولتی در ایران با چنین محدودیت هایی موافقت نخواهد کرد، البته اگر اروپا از تحریم های جدید آمریکا پیروی نکند، ممکن است ایران موضع با انعطاف تری نشان بدهد.

ایرانی ها ابتدا به تقویت مواضع خود خواهند پرداخت. به نظر من، ایرانی ها بلافاصله پس از خروج  ترامپ از معامله هسته ای پشت میز مذاکرات نخواهند نشست. اما می توانم بگویم که به احتمال زیاد  ایرانی ها مثل کره شمالی ها تا حد زیادی مواضع خود را تحکیم خواهند بخشید و فقط بعد از آن با مذاکرات موافقت خواهند کرد.

آنچه ایرانی ها از کره شمالی یاد گرفتند این است که اگر می خواهید  توافقی با آمریکا به امضا برسانید که آمریکا خودش آن را رعایت کند باید یک ورق برنده خیلی خوب در دست داشته باشد. کره شمالی تا لحظه ای منتظر ماند که هم بمب داشته باشد و هم وسیله رساندن آن به مقصد را — موشک های بالستیکی حامل کلاهک هسته ای. پس از آن بود که آمریکا انعطاف بیشتری نشان داد.

در صورت از بین رفتن «برجام»  مناسبات ایران با روسیه و چین می تواند محکم تر شود.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала